Jump to content
Sykepleiediskusjon

Intensiv- eller Anestesisykepleie!? Noen med erfaring å dele?


HighFive

Recommended Posts

Jeg har søkt på videreutdanning og jeg er så usikker og ubesluttsom at det er helt forferdelig!:p 

Akkurat nå er saken ganske grei, for jeg har fått plass på intensiv, MEN, jeg står i kø på anestesi og har nå gått fra 10 plass til 3 plass i køen. Dersom jeg kommer inn der også er det plutselig ett valg som må tas og jeg har ikke peiling på hva jeg skal velge! 

Er det noen som kan hjelpe meg litt her?:p Jeg jobber på en intensivavdeling nå, så intensivutdanningen er litt kjent farvann. Jeg vet hva jeg går til. Anestesi derimot, jeg har ikke peiling på om det er noe for meg eller ikke. Det jeg tenker på som en fordel med anestesi, er at det er flere muligheter ift arbeidssted og det er lettere å kunne få en dagjobb med tiden. Men jeg er redd det blir for ensformig? Også synes jeg det virker så skummelt å skulle stå alene med så mye ansvar!? 

Kunne gjerne tenke meg å høre erfaringer både fra arbeidshverdagen, men også fra studietiden. Er det ett vanskelig/hardt studie? Hva er vanskeligst av intensiv og anestesi? 

 

Link to comment
Share on other sites

Slike valg er så vanskelig. Hva sier magefølelsen?
Jeg har ingen erfaring fra hverken anestesi eller intensiv, men forstår at det haster for deg å få svar fra noen her.

Lenker derfor til denne tråden i påvente av andre svar. Kanskje den kan hjelpe deg litt med tanke på hva du bør velge hvis du kommer inn på anestesi.

 

Uansett hva du velger så får du ha lykke til!
 Hold oss gjerne oppdatert  med hva du valgte :)

Link to comment
Share on other sites

Guest gjest

Jeg er intensivsykepleier, så vet ikke helt hva det innebærer med anestesi. Vil tro vanskelighetsgraden er den samme, jeg kan bare fortelle fra intensiv og det var et hardt studium. Men vil tro du får noe det noe lettere i starten siden du har erfaring fra en intensivavdeling, det hadde ikke jeg. 

En ting som du ikke har nevnt som fordel er turnus. Jeg har i ettertid skjønt at turnusen til anestesisykepleier kan være lettere enn den som jobber på intensiv. De har færre arbeidshelger og i høytider er det lavdrift. Dermed kan en være heldig å få fri feks julen. Vet feks at de kan få innvilget ferie i høytider. Hos oss er det full drift hele året, så ferie får en iallefall ikke ta ut i høytider. 

Ulempen kan være at det er vanskelig å få fast jobb, men det er nok sikkert avhengig av hvilket sykehus det er snakk om. Behovet har ikke vært så stort på det sykehuset der jeg jobber, små kull på videreutdanningen sammenlignet med intensiv-kullet. Dagjobb er det nok sikkert rift om, vil jeg tro. 

Så er det jo såklart avhengig av hvordan en liker å jobbe. Noen synes nok det er fint å kun ha pasienten akkurat den stunden pasienten er på operasjonsstuen. Eller delta i traumemottaket. Andre vil gjerne følge pasienten videre, feks ha den dårlige/kritisk syke pasienten på intensiv og få med seg hele forløpet der. 

Ansvaret vil jeg tro er ganske likt. Jeg står mye alene med pasient og må takle veldig mange forskjellige situasjoner. Der er det nok forskjell på å være vanlig sykepleier kontra intensivsykepleier. På min jobb fordeles de dårligste pasientene til intensivsykepleiere og ikke til vanlige sykepleiere. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy