Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ta jobb på sykehjem?


Nuttery

Recommended Posts

Lang historie kort: jeg har blitt tilbudt jobb på sykehjem med ganske god lønn, mulighet til å lage turnus selv, og kort vei til jobb (10 minutters gange).

Jeg står i en posisjon hvor jeg uansett skal bytte jobb, og dette er jo i og for seg et lukrativt tilbud.

Derimot kjenner jeg det knyter seg av tanken på å stå i stell fra 07:45-lunsj med de samme pasientene hver dag. Jeg har hatt praksis der tidligere, og det er generelt lite «sykepleieoopgaver» å bryne seg på. Jeg har tidligere jobbet på sykehjem, og har aldri forelsket meg i det. Den geriatrisk pasienten plager meg ikke, men sykehjem har ofte kjentes svært monotont.

Noen innspill rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Forstår at det frister med tanke på lønn, arbeidstid  og reisevei. Jeg tror ikke jeg ville tatt den jobben når du sier at du egentlig ikke trives så godt med  å jobbe på sykehjem.  Viktig man finner en jobb man synes er spennende. Mitt tips er å se etter en jobb du synes virker interessant. 

Link to comment
Share on other sites

Jobber selv på sykehjem etter noen år i hjemmesykepleien. Opplever ikke at æ står i stell fra morgen til lunsj, var neste mere det i hjemmesykeplein... Har mange sykepleieroppgaver i løpet av dagen å blir ibland fritatt fra stell (går da på topp) for å gjøre andre oppgaver; kontroll av multidose, opplegg/kontroll av dosetter, legevisitt, vedtaksskriving etc. Blir ibland fritatt når jeg er allein spl på hele huset (48stk pasienter). Å vi er i regel ute fra avdelingen fra 10-13 for å gjøre sykepleieroppgaver. Men andelen sykepleieroppgaver varierer jo fra sykehjem til sykehjem. Vi kan i regel gjøre det meste av behandlingen på sykehjem isteden får å sende in dem. Har både ab-infusioner, vesketerapi, smertepumpe måntlig og har tidligere også gitt blodtransfysion på sykehjemmet.

Æ vært positivt overrasket hvordan bra jeg faktiskt trives på sykehjem da æ var veldig skepsis før æ startet 🙂

Link to comment
Share on other sites

On 6/7/2019 at 11:34 AM, IdaJ said:

Jobber selv på sykehjem etter noen år i hjemmesykepleien. Opplever ikke at æ står i stell fra morgen til lunsj, var neste mere det i hjemmesykeplein... Har mange sykepleieroppgaver i løpet av dagen å blir ibland fritatt fra stell (går da på topp) for å gjøre andre oppgaver; kontroll av multidose, opplegg/kontroll av dosetter, legevisitt, vedtaksskriving etc. Blir ibland fritatt når jeg er allein spl på hele huset (48stk pasienter). Å vi er i regel ute fra avdelingen fra 10-13 for å gjøre sykepleieroppgaver. Men andelen sykepleieroppgaver varierer jo fra sykehjem til sykehjem. Vi kan i regel gjøre det meste av behandlingen på sykehjem isteden får å sende in dem. Har både ab-infusioner, vesketerapi, smertepumpe måntlig og har tidligere også gitt blodtransfysion på sykehjemmet.

Æ vært positivt overrasket hvordan bra jeg faktiskt trives på sykehjem da æ var veldig skepsis før æ startet 🙂

Hos oss er det ingen fritak fra stelleoppgaver for å gjøre sykepleieoppgaver. Det er begge deler. Vi legger dosetter x1/uke, men det tar jo rundt 1t av arbeidsdagen en dag. Legevisitten foregår etter stell, og tar rundt 1,5t. Dette er i grunn det eneste som er sykepleieoppgaver på avdelingen, annet enn bestilling av sykepleieartikler etc. Sjeldent infusjoner hos oss, annet enn en pasient med vap som får kabiven, og et par pasienter med kateter.

Tror jeg ender med å takke nei - føler det er lite utfordrende.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Nuttery said:

Hos oss er det ingen fritak fra stelleoppgaver for å gjøre sykepleieoppgaver. Det er begge deler. Vi legger dosetter x1/uke, men det tar jo rundt 1t av arbeidsdagen en dag. Legevisitten foregår etter stell, og tar rundt 1,5t. Dette er i grunn det eneste som er sykepleieoppgaver på avdelingen, annet enn bestilling av sykepleieartikler etc. Sjeldent infusjoner hos oss, annet enn en pasient med vap som får kabiven, og et par pasienter med kateter.

Tror jeg ender med å takke nei - føler det er lite utfordrende.

Det låter utfordrende med så lite tid... Men er det ett litet sykehjem? 

Vi har to etg (avdelinger) med 3 fløyer på hver etg. Å totalt 48 pasienter (kan ta emot opp til ca 50 pas). Legevisitten tar hele dagen da den er oppdelt i to omganger. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, IdaJ said:

Det låter utfordrende med så lite tid... Men er det ett litet sykehjem? 

Vi har to etg (avdelinger) med 3 fløyer på hver etg. Å totalt 48 pasienter (kan ta emot opp til ca 50 pas). Legevisitten tar hele dagen da den er oppdelt i to omganger. 

Neida, det er 5 avdelinger med 24 pasienter på hver etasje - totalt 120 pasienter. Slik det fungerer er at man jobber bare på en avdeling - foruten når du går på toppen. Avdelingen(e) er delt inn i 3 grupper, med forholdsvis 7+7+10 pasienter. På dagen det er legevisitt er det som oftest 1stk sykepleier tilstede på hver gruppe, som tar visitten på den aktuelle gruppen. Dvs har man legevisitt for ca 7-10 pasienter. Alle avdelingene har legevisitt på hver sin dag, og den dagen det er legevisitt har man legen tilgjengelig på sin avdeling hele dagen. Derimot tar det sjeldent så lang tid, da det er snakk om relativt godt avklarte individer.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Nuttery said:

Neida, det er 5 avdelinger med 24 pasienter på hver etasje - totalt 120 pasienter. Slik det fungerer er at man jobber bare på en avdeling - foruten når du går på toppen. Avdelingen(e) er delt inn i 3 grupper, med forholdsvis 7+7+10 pasienter. På dagen det er legevisitt er det som oftest 1stk sykepleier tilstede på hver gruppe, som tar visitten på den aktuelle gruppen. Dvs har man legevisitt for ca 7-10 pasienter. Alle avdelingene har legevisitt på hver sin dag, og den dagen det er legevisitt har man legen tilgjengelig på sin avdeling hele dagen. Derimot tar det sjeldent så lang tid, da det er snakk om relativt godt avklarte individer.p

Da skjønner æ at legevisitten ikke tar så lang tid. Vi er to spl som har legevisitt (unntak i ferieavvikling) å da har 24 pasienter hver. Vi har legevisitt fast hver torsdag, å i tillegg multidosebestilling,  medisinbestilling og opplegg av dosetter. Vi er dessuten pr. nå kun 3 spl å en vpl som skal ta ansvar for alle 6 fløyan, men vi er oppdelt så vi er to spl i 1.etg å en spl (meg) å en vpl i 2.etg. Men  fra sommeren kommer det ytterligere to spl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy