Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hjelp - sykepleie 1 år klinisk ferdighetstrening Test


kiki

Recommended Posts

Heia jeg håper noen kan svare meg her inne :D Jeg skal ha praktisk test snart og vi har fått vite alle temaene kan vi kan komme oppi så vi skal trekke tema den dagen vi har praktisk test. Ilag med gruppa vår. Men da tenker jeg hva må jeg øve på mere?? hvordan gikk det med dere første år studenter på den klinisk ferdighets trening testing. 

Aktuell tema vi kan få er 

pasientrommet , hygiene og smittevern

Respirasjon

sirkulasjon

pleie og stell med eliminasjon

ernæring og munnhygiene 

Forflytning og førstehjelp

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo litt an på hvilke prosedyrer dere har som du kan få og hva du føler deg trygg på, men jeg vil anbefale og trene på alle.

 

På min skole kunne vi blant annet få kateterisering, slik at jeg stod på kvelder og lørdager med medstudenter i øvingsposten før testen og trente på alle prosedyrene vi kunne få, men spesielt på kateterisering da det krever sterilitet, og er en av de mer tekniske og vi hadde også en viss tid vi måtte gjøre det innen, så vi trente på å klare det innen den tiden.

 

Jeg hadde testen for ett år siden (går andreåret nå) og jeg fikk engangskateterisering og forstøver på praktisk test, og klarte det fint takket være all treningen på forhånd på de prosedyrene, da jeg fikk repetert dem før eksamen og vi som trente på dette sammen ga hverandre tilbakemeldinger på hva vi gjorde eller om f.eks. brøt sterilitet under de prosedyrer som krevde dette.

Link to comment
Share on other sites

Øv på alt helt til du skjønner hvorfor du skal gjøre som du skal. Jeg mente jeg kunne alt, men stressa så mye både 1 og 2 år, at jeg strøk så det dundra. Til gjengjeld stod jeg med glans på begge konte-prøvene. Så.... les nøye, øv mye, og går det til dundas første gang, prøver du bare igjen og da går det nok helst bra. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy