Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvilken vene er førstevalget ved innleggelse av PVK


Cathrine

Recommended Posts

Jeg har alltid begynt med venene på håndbaken når jeg skal legge inn PVK. Dette  for å spare venene høyere opp. Men ser nå at stadig flere velger vener i albuegropen som første valg. Er ikke det litt uheldig å starte så høyt oppe, med tanke på behovet for å skifte PVK og blodprøvetaking?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at prehospitalt legger de gjerne PVK i albuevene, gjerne grovkalibret, sånn by default. Dette antar jeg er fordi de ikke vet hva som skal måtte gis - og for å ha noe å gå på. Inhospitalt heter det gjerne i prosedyre, og vi lærer det også på grunnutdanningen, at en skal velge distale vener først ved innleggelse av PVK. Etter å ha jobbet noen år nå på sykehus, har jeg begynt å velge vener mellom håndledd og albue. Rett og slett fordi toalettbesøk og håndhygiene blir vanskelig. Infusjoner går ustabilt. Det er gjerne smertefullt, eller iallefall mer smertefullt enn lenger opp, de går gjerne åt skogen ganske raskt når de ligger på håndrygg. PVK i albuen er litt sistevalg for meg - nettopp fordi, som du sier, blodprøvetaking. Men der blir også problemet det samme som på håndrygg og ved håndledd. Med mindre pasienten er helt utslått blir det gjerne endel bevegelse der, noe som igjen gir ustabile infusjoner, eller okklusjon på pumpe, og den mekaniske påkjenningen på venen ved mye bevegelse gjør at PVK går åt skogen. Når jeg gir cytostatikakurer velger vi nesten aldri håndrygg. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
On 6/22/2019 at 11:25 PM, MariusM said:

 Etter å ha jobbet noen år nå på sykehus, har jeg begynt å velge vener mellom håndledd og albue. Rett og slett fordi toalettbesøk og håndhygiene blir vanskelig. Infusjoner går ustabilt. Det er gjerne smertefullt, eller iallefall mer smertefullt enn lenger opp, de går gjerne åt skogen ganske raskt når de ligger på håndrygg. PVK i albuen er litt sistevalg for meg - nettopp fordi, som du sier, blodprøvetaking. Men der blir også problemet det samme som på håndrygg og ved håndledd. 

Et godt poeng dette med håndhygiene og toalettbesøk. Egentlig helt umulig å ivareta en god håndhygiene med PVK på håndbaken. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
6 minutes ago, Pally said:

Som Marius legger jeg alltid PVK på armen (mellom albue og håndledd), og unngår som regel håndbaken (hygieniske årsaker) og albuen, da det ofte blir problemer med infusjoner grunnet knekk på kateteret når pasienten ligger i seng.

Samme her. Eller på foten dersom pasienten ikke har noen bra vener på armen (hånden eller i armbuen). Jobber med eldre så kan tidvis være vanskelig å få lagt in venflon/pvk grunnet uro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I akuttmottaket der jeg jobber, velger vi så å si alltid 18G (grønn) PVK i albuen mtp. at vi selv må ta blodprøver. Dette fordi vener som er distalt for albuen blir gjerne mindre og mindre i størrelse og klapper lettere sammen når vi tar blodprøver og det dannes vakuum. Ved å legge en større PVK i en større vene, ofte i eller proksimalt for albuen, er suksessraten for vellykket prøvetaking større. Samtidig sender vi ofte pasienter til bildediagnostikk i form av CT med kontrast hvor det er et krav av pasienten har en stor PVK i en stor vene, dette grunnet hastigheten på flowen kontrastvæsken skal injiseres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy