Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tips til å klare å bestå anatomi eksamen?


Guest Fortvilet

Recommended Posts

Guest Fortvilet

Går 1. året nå og eksamen er jo om ikke så lenge. Av ulike grunner har jeg havnet langt bakpå med pensum og dermed har jeg ikke klart å lære det jeg burde kunne til eksamen. For å illustrere hvor dårlig jeg kan det så klarer jeg ikke svare noe på noen tidligere eksamensoppgaver. Kommer selvfølgelig til å virkelig jobbe så hardt jeg klarer fremover for å lære meg pensum så godt jeg klarer, sette meg inn i læringsutbytte, bruke sykepleiepluss, svare på tidligere eksamens oppgaver, møte på alle forelesninger, notater, prøve å memorere osv. 

Men jeg er litt usikker på hvor det er best å starte. Jeg føler at jeg ikke kan noe, og det beste er vel å starte med celler? Men så er forelesningene kommet langt inn i boken allerede og vil handle om et helt annet kapittel. Vi har også en del forelesninger i andre fag fremover. 

Hvordan jobber man seg mest mulig systematisk og effektivt gjennom pensum for å lære det man må kunne til eksamen så godt som mulig? 
Hvilken studieteknikk har fungert best for dere for å lære pensum i anatomi?
Hvordan burde jeg løse dette best mulig og hvor er det lurt å begynne? 

Link to comment
Share on other sites

Løs gamle oppgaver og tenk at du skal være generalist. Du MÅ ikke kunne alt om alt for å bestå, men hvis du vil bli dyktig og skjønne hva legen og kirurgen snakker om, så må du begynne å pugge. Du må kunne klare å beskrive organers funksjon, immunforsvarets oppbygging og de viktigste anatomiske strukturene. Kretsløpet er basic. Om du ikke husker hva alt heter så er det strengt ikke det som avgjør karakteren, men det vil selvfølgelig vippe deg ned eller opp om det er tvil. Jeg lærer best ved å tegne. Hvordan du selv lærer best, vet du antagelig selv. En ting er sikkert, dette kommer ikke av seg selv. Du må sette av tid. MYE tid. 

Link to comment
Share on other sites

Guest Spes.spl.

Vet ikke om det er innafor å publisere lenker, men sykepleiepluss er supert hvis du synes det er vanskelig å lese. Noen tar ting raskere i videoformat enn å lese fra bøker. 

Hvis du lurer på hvor du bør begynner, så vil jeg si i starten av anatomiboken. Alternativt kan du se på timeplanen, og lese kapitlene i den rekkefølgen du skulle hatt undervisning.

Dette er pugging, og ingenting annet! Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest 3.års student, Drammen

Mitt tips er: svare på spørsmål, svare på spørsmål, svare å spørsmål. Gå inn på Nokut og finn de tidligere nasjonale eksamenene, og bli god på formulere svar. Man vil også se hvilke spørsmål som går igjen. For meg hjalp det ikke å sitte og lese time ut og time inn. 

Jeg brukte mye Sykepleiepluss (MedEasy som det heter nå) i starten for å få oversikt over pensum. Så supplerte jeg med læreboka hvis det var noe spesifikt jeg lurte på. Jeg tegnet litt også, da var det lettere å huske detaljer. 

Jeg fikk B, så det var en god metode for meg. Selvsagt er det individuelt, så prøv det frem. 

Lykke til!! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy