Jump to content
Sykepleiediskusjon

Gi vann på ernæringssonde vs ernæringssett


Ina

Recommended Posts

Har en pasient som får bortimot kontinuerlig ernæring på sonde. Vedkommende skal i tillegg ha vann på sonde gjennom døgnet. Ernæringssettet har en medisinport med treveisventil og jeg valgte i dag å sprite av denne og sette vann der (mens ernæringsinfusjonen var pauset). I etterkant fundert litt over om dette ble riktig måte å gjør det på. Ventilen ligger åpen og er ikke beskyttet med noen topp eller liknende. Blir det tilfredsstillende rent å sprite av før vann gis med sprøyte koblet til medisinporten eller burde jeg koblet av settet og gitt det direkte på sonden?

Link to comment
Share on other sites

Her er det to ting som slår meg.

1. Hvor ofte skiftes dette settet? Hva sier produsenten?

2. Sonden går direkte inn i magesekken, som ikke er et sterilt område. Det bør være nok å tørke av denne, og skylle med vann. Vet noen setter cola i den for å rense den, hvis det er en stund siden den ble skiftet for å få bort den "brune" fargen slangen etter hvert får.

 

Hvis vi skal ta dette videre må du tenke gjennom hvorfor spriter du? Hva er det du skal forhindre? Hvor er det slangen går? Det er ikke det samme som f.eks. i.v. hvor du setter noe rett inn i blodet, forbi alle forsvarsmekanismer. Magesekken har magesyre som tar knekken på de fleste mikroorganismer.

Link to comment
Share on other sites

1) Sett skiftes minst x1/døgn. Såvidt jeg husker er dette i samsvar med produsent sin anbefaling, synes å huske at produsent sier at sett kan brukes i 24t.

2) jeg valgte å sprite av medisinventilen grunnet sengeliggende pasient med diareplager (kjent tilstand i GI som forårsaker dette). 

Det er snakk om en pasient som er immunsupprimert, så prøver å tilstrebe å utsette vedkommende for minst mulig mikrober.

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Ina said:

1) Sett skiftes minst x1/døgn. Såvidt jeg husker er dette i samsvar med produsent sin anbefaling, synes å huske at produsent sier at sett kan brukes i 24t.

2) jeg valgte å sprite av medisinventilen grunnet sengeliggende pasient med diareplager (kjent tilstand i GI som forårsaker dette). 

Det er snakk om en pasient som er immunsupprimert, så prøver å tilstrebe å utsette vedkommende for minst mulig mikrober.

Hvis ventilen er åpen, hva forhindrer da mikrober å kolonisere inni tuben? Her tenker jeg at hvis en er så bekymret for mikrober hos denne pasienten, så bør ventilen enten ha en hette eller lignende, eller så bør slangesettet fjernes/byttes ved hver bruk. Det som er utpå treveiskranen er også inni tuben.

Immunsupprimerte pasienter har nedsatt immunforsvar, men igjen, hva er det du bekymrer deg for av mikrober som kan gå forbi ventrikkelens magesyre? Det jeg kommer på må være e-coli, og andre mikrober som gir gastroenteritt. I tillegg finnes mange grader av immunsupresjon. Pasienter som har fått organ donert er f.eks. også immunsuprimerte. Er pasienten neutropen? I så tilfelle bruker dere sikkert munnbind, hansker og smittefrakk for å beskytte pasienten (beskyttende isolat)?

Hva sier smittevern om saken? Det kan være interessant å involvere disse!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg og gjør meg flere tanker her.. det første er jo som andre har nevnt før her: hva slags immunsupprimering er det snakk om? hvilke andre smitteverntiltak har dere for denne pasienten? Dersom pasienten hadde et glass med vann på nattbordet, ville du ha spritet glasset før hver gang pasienten drakk av det? De settene vi bruker har en topp på 3-veiskranen. Er det ikke det på deres sett? 

Vi bruker denne typen, og du ser den lille toppa til kranen? hvilket sett bruker dere? 

Flocare-Infinity-Sett.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy