Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tror dere det blir søknadsboom etter korona?


Guest Gjestesen

Recommended Posts

Guest Gjestesen

Jeg har lyst til å søke sykepleie neste år, men er redd for at det skal bli en boom av søkere nå etter korona?

Per nå har jeg nok poeng til å komme inn, men er redd inntakskravet skal stige med mange poeng.

Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Sykepleierutdanningen er en utdanning som hvert år ser en økning i antall søkere, og blir mer populær. Den helt store boomen tror jeg ikke kommer med mindre alle kun tenker på stabil tilgang på jobb. Corona-situasjonen har vist hvor sårbare sykepleierne er som står i front, noe som kan være avskremmende for noen.

1. Sykepleierne er de som behandler pasienter med Corona. I utlandet er det høye dødstall blant helsepersonell som har arbeidet direkte med Corona-smittede.

2. Sykepleiere er fortsatt mangelvare, og det står stadig i mediene om hvor presset denne yrkesgruppen er. Tung vaktbelastning kan være en grunn til å ikke søke.

3. Tredelt turnus passer ikke for alle.

4. Liten til ingen lønnsøkning. Hvis noen trekker frem økningen til minst 500 000 per år for de med 10 års ansiennitet, så må en da heller se på dette som en korreksjon enn en reell lønnsøkning.

5. Det er et svært krevende studie, som tar mange fritimer. Det er enkelte som slipper gjennom med for det meste E på vitnemålet, men jeg hadde vært livredd skulle jeg jobbet som sykepleier med en så lav teoretisk kompetanse. Mange sier det er et praktisk yrke, noe som stemmer, men en må ikke glemme viktigheten av teori for å kunne gjøre de korrekte observasjonene, vurderingene og tiltakene.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg søkt uavhengig av en "søkerboom". Sjansen for å komme inn hvis du har nok poeng nå vil jeg si er gode, alltid noen som takker nei til plassen sin. Du kan hvis du har overskudd bruke dette halvåret på å forbedre noen karakterer som gir deg høyere søkerpoeng hvis du vil "garantere" deg en plass.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy