Jump to content
Sykepleiediskusjon

Er det alvorlig å blandet 2 gram ceftriaxon på åpent system dvs at man brukte steril spissenål og sprøyte med å tilsette det på 100ml NACL/1 flaske?. Ny fersk utdannet sykepleier som ikke har borte med sånn prosedyre men uoppdatert teknikBruker har 20 cc


Guest Justin

Recommended Posts

Guest Justin

Hei. Har gjort en tabbe i hjem. Sykp. jeg har jobbet i. Har blandet antibiotika 2 gr cetriaxone i et åpent system dvs jeg brukte sterilt spissenål og sprøyte, 20 cc sterilt saltvann. På epikrise står blandes i 100 ml NACL/1 flaske.Jeg tolket dette som enten man blandes det på måter. Fikk ikke fysisk opplæring og informasjonsflyt at bruker har 2 delt system av slangen.Jo jeg ble spurt hvis jeg kan blande antibiotika i hetteglass selvsagt sa jeg ja ved vaktskifte. Jeg har gjort manuel blanding av antibiotika i mitt land før. Men det burde allikevel ha forklart meg mer konkrete spørsmål om lukket system eller/2 delt system. Det er mitt første gang som  med 1 års erfaring til å koble antibiotika hjemmet hos ei bruker. Jeg står alene på vakt den helgen og vi har sykdom. Siden jeg har ikke borte med sånn utstyr eller prosedyre før gjorde jeg som jeg vet som var gammel metoden, bruker i tillegg er veldig sint og presset meg at den skulle han mellom kl. 10-11 og jeg kom dit allerede 12:20 pga tillegg oppdrag jeg fikk pga sykdom hos oss den dagen. ,Jeg var skikkelig stress. Det fantes tiltak men jeg klarte ikke å forestille det hvordan prosedyre blir gjort siden jeg ikke har gjort det før med 2 delt system (mix-ad steril set). Det skjedde ikke noe alvorlig med bruker da er men bruker ble litt utrygg og klagde på kontoret. Dette er dillemma her:bruker har immunsuprimert immunforsvar pga alkolisme som antibiotika responderte ikke. Jeg har vært der vare 1 gang og lederen min sa på referat at det er alvorlig og jeg setter pas. liv i fare. Og gjeldene rutiner ble ikke fulgt.Jeg er skikkelig lavt selv tillit nå og vil slutte å være sykepleier.Det er ikke forsettlig å gjøre det men jeg gjorde det beste jeg kan den dagen.Det skjedde ikke noe med bruker. Jeg beklaget med hendelsen tim bruker og han ønsker meg ikke påføre noe på jobben men han ble litt nysgjerrig hvis jeg gjorde det riktig. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy