Jump to content
Sykepleiediskusjon

2.års student.


Frikadella

Recommended Posts

Hei, jeg er også 2. årsstudent til høsten. *vinker* Jeg gleder meg kjempe masse, men samtidig vet jeg det lusker mange utfordringer. Det er noe skummelt, men jeg prøver bare minne meg selv på at det er det jeg vokser på og noe som absolutt trengs for å bli bedre sykepleier.

 

Hvor studerer du?

Link to comment
Share on other sites

Hei Søster Søt hyggelig du fant veien hit:)

Leit du ikke trives i praksis da. Kan jo være at du har vært litt uheldig, siden du trives ellers :)

Da jeg var i praksis så var det flere steder jeg tenkte, at her kan jeg aldri jobbe. Egentlig litt leit, for det gjorde at jeg fikk et negativt inntrykk av deler av helsesektoren som kanskje ikke stemmer...

Heldigvis kom jeg også i praksis på noen avdelinger der jeg stortrivdes.

Håper du blir litt heldigere med praksisplassene dette året ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei, hei!

 

Jeg er også 2. årsstudent ;)

Jeg trives veldig godt med studiet, fagene, eksamener, medstudenter +++, men ikke så godt i praksis :)

 

Det ser ut til å bli en bachelor i sykepleie for min del, og så får jeg heller ta noe etterpå som fører meg i en annen retning.

 

Hei Søster søt! :)

Kan du si noe om hvorfor du ikke har trivdes i praksis?

Skal starte 1.året om 4 dager og lurer sånn på hva som venter meg. Veldig interessant å høre om andres erfaringer, på godt og vondt, i studiet :)

Klem, Glow.

Link to comment
Share on other sites

Hei Søster søt! ;)

Kan du si noe om hvorfor du ikke har trivdes i praksis?

Skal starte 1.året om 4 dager og lurer sånn på hva som venter meg. Veldig interessant å høre om andres erfaringer, på godt og vondt, i studiet :)

Klem, Glow.

 

Det kan jeg si veldig mye om :)

 

Det er mange grunner.

 

- Jeg hadde aldri jobbet innen helse før, men allerede etter 10 uker i praksis innså jeg at turnusarbeid ikker var noe for meg.

 

- Det er virkelig travelt! Travelheten går på bekostning ikke bare på beboerne, men også på de ansatte. Innad klager de over travelheten, over at de aldri har pause, over vonde rygger og trøtte bein...

 

- ... men utad er det ingen som gjør noe! Jeg syns rett og slett at arbeidet ved sykehjemmet ble forringet av at det var fullstendig dominert av relativt tafatte kvinner som ikke gjorde noe for å bedre situasjonen. De klagde, baksnakket hverandre og var negative, men ingen gjorde noe. "Jeg har ikke hatt pause på 1 år!" sa hun ene til meg, men hun krevde allikevel ikke pause.

Link to comment
Share on other sites

Søster Søt, jeg tror du kan få deg noen positive overraskelser i løpet av det året du nå starter på.

Du vil se at å jobbe som sykepleier på sykehus vil være svært annerledes enn i eldreomsorgen.

Jeg mener ikke å si at å jobbe som sykepleier i eldreomsorgen ikke er "bra nok" eller lignende, men det er måten vi jobber på som er helt annerledes på sykehus.

 

Og selv om det du beskriver fra sykehjemme du var på, er ganske typisk for svært mange sykehjem, så finnes det også de sykehjemmene der de faktisk tar tak i og prøver å gjøre noe med de tingene du beskriver.

 

Du må også har tro på at når du en gang er ferdig sykepleier, så er netopp DU viktig for å gi pasientene det lille ekstra. DU kan gjøre en liten innsats for å endre rutiner, endre synspunkter og endre litt på fokus, være med på å skape ny tankegang. Det er viktig at vi ikke bare lar oss rive med i den gamle inngrodde tralten, men at vi tør å tro på at vi sakte men sikkert kan få til noe positivt :) Ikke lett, men det går faktisk an!

Link to comment
Share on other sites

Søster Søt, jeg tror du kan få deg noen positive overraskelser i løpet av det året du nå starter på.

Du vil se at å jobbe som sykepleier på sykehus vil være svært annerledes enn i eldreomsorgen.

Jeg mener ikke å si at å jobbe som sykepleier i eldreomsorgen ikke er "bra nok" eller lignende, men det er måten vi jobber på som er helt annerledes på sykehus.

 

Og selv om det du beskriver fra sykehjemme du var på, er ganske typisk for svært mange sykehjem, så finnes det også de sykehjemmene der de faktisk tar tak i og prøver å gjøre noe med de tingene du beskriver.

 

Du må også har tro på at når du en gang er ferdig sykepleier, så er netopp DU viktig for å gi pasientene det lille ekstra. DU kan gjøre en liten innsats for å endre rutiner, endre synspunkter og endre litt på fokus, være med på å skape ny tankegang. Det er viktig at vi ikke bare lar oss rive med i den gamle inngrodde tralten, men at vi tør å tro på at vi sakte men sikkert kan få til noe positivt :) Ikke lett, men det går faktisk an!

 

Tusen takk for svar!

 

Ja, jeg håper at praksis på sykehuset vil oppleves annerledes.

Kollegene mine ved sykehjemmet sa dog at det ville være enda travlere enn hos dem, så jeg har strengt tatt ikke hatt så høye håp om bedring.

 

Det er ganske overveldende at jeg kan utgjøre så mye for andre mennesker, det fikk jeg virkelig føle på kroppen under sist praksis, og det vil jeg ta med meg videre. Noen ganger skal det så lite til for å gjøre en morgen litt lettere, en dag bedre.

 

SPLC: Ja, det var min aller første praksisperiode, og mitt aller første møte med helsevesenet :)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!

 

Ja, jeg håper at praksis på sykehuset vil oppleves annerledes.

Kollegene mine ved sykehjemmet sa dog at det ville være enda travlere enn hos dem, så jeg har strengt tatt ikke hatt så høye håp om bedring.

 

Det er ganske overveldende at jeg kan utgjøre så mye for andre mennesker, det fikk jeg virkelig føle på kroppen under sist praksis, og det vil jeg ta med meg videre. Noen ganger skal det så lite til for å gjøre en morgen litt lettere, en dag bedre.

 

SPLC: Ja, det var min aller første praksisperiode, og mitt aller første møte med helsevesenet :)

 

Ja, hverdagen som sykepleier på sykehus er som regel utrolig hektisk, og tempoet kan ikke sammenlignes med sykehjem. Men arbeidsoppgavene og pasientene er også av en helt annen karakter, og man har annet fagpersonell å forholde seg til på en helt annen måte. Helem appratet rundt er større.

På sykehuset har man ofte (dessverre ikke alltid) et mål om at pasienten skal bli frisk, og motivasjonen bak jobben blir annerledes enn å jobbe i langtidsinstitusjon.

Link to comment
Share on other sites

Å ja... var det din første praksisperiode, da tror jeg du kan håpe på bedre tider :)

Du vil merke stor forskjell på de ulike stedene du kommer i praksis. Arbeidsoppgavene vil også variere mye.

Da jeg var student var jag i praksis på somatisk sykehus, hjemmesykepleien, psykiatrisk sykehus, psykiatrisk poliklinikk, legesenter, bedriftshelsetjenesten.

Noen steder likte jeg meg, andre ikke.

Jeg var uheldig med hjemmesykepleien. Det var få sykepleiere og tungt belegg. Resultatet var at jeg fikk lite informasjon om pasientene og ble gående som "vaskehjelp".

Hadde dette vært mitt første møte med helsevesenet hadde jeg fått sjokk.

Blir veldig spennende å høre hvordan du opplever det neste gang du er i praksis. Vet du hvor du skal?

 

Til slutt vil jeg bare sitere det Litago skrev, fordi jeg er så enig. Når du er blitt sykepleier så er mye opp til deg :)

Du må også har tro på at når du en gang er ferdig sykepleier, så er netopp DU viktig for å gi pasientene det lille ekstra. DU kan gjøre en liten innsats for å endre rutiner, endre synspunkter og endre litt på fokus, være med på å skape ny tankegang. Det er viktig at vi ikke bare lar oss rive med i den gamle inngrodde tralten, men at vi tør å tro på at vi sakte men sikkert kan få til noe positivt Ikke lett, men det går faktisk an!
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp begynt på 2.året nå :)

 

I oktober skal jeg i praksis i hjemmesykepleien. Det blir jo spennende. Og 4.semesteret

blir psykiatrien. Jeg gruer meg til det. Vet ikke hvorfor...

I disse dager har jeg faktisk begynt å se litt på en av eksamensmappene vi skal levere

inn til jul. Det er så mye mann! 2 eksamensmapper og en skoleeksamen. Føler at jeg må begynne på

en av de allerede nå..

Nei, nå bare tenkte jeg litt høyt her..hehe

 

Flott forum. Vi får utveksle litt erfaringer her :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp begynt på 2.året nå :)

 

I oktober skal jeg i praksis i hjemmesykepleien. Det blir jo spennende. Og 4.semesteret

blir psykiatrien. Jeg gruer meg til det. Vet ikke hvorfor...

I disse dager har jeg faktisk begynt å se litt på en av eksamensmappene vi skal levere

inn til jul. Det er så mye mann! 2 eksamensmapper og en skoleeksamen. Føler at jeg må begynne på

en av de allerede nå..

Nei, nå bare tenkte jeg litt høyt her..hehe

 

Flott forum. Vi får utveksle litt erfaringer her :blink:

 

Tusen takk, hyggelig du liker forumet :P

 

Blir spennende med praksisen din, jeg var også i hjemmesykepleien :D

Jeg gruet meg også til praksisen i psykiatri, og ble ikke mer beroliget da jeg fikk vite at jeg skulle på en subakutt avdeling. Der hadde de til og med en pasient som sonet fordi han hadde drept en person. Den første dagen ble jeg fortalt at vi ikke måtte snu ryggen til denne pasienten, da ble jeg redd.

Men pasienten var fredlig han, og faktisk etter å ha vært der en stund var jeg ikke redd mer.

Jeg fulgte opp en dypt deprimert pasient, som kom seg veldig iløpet av den tiden jeg var der. Dette var gøy, og etter endt praksisperiode var jeg blitt litt fasinert av psykiatrien. Så dette var lærerikt, selvom det var en dårlig fungerende avdeling med bare en sykepleier....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har også begynt 2. året! Tror det blir et utfordrende og travelt år, og ettersom jeg har hørt, er det dette året som former oss mest som sykepleiere! ;) Har masse teori fram til slutten av november, så begynner jeg med praksis! Skal på medisin B (nef) i 8 uker, så blir det litt teori og noen eksamener, før jeg skal ha obs praksis i mottakelsen. Blir superspennende! Så blir det nok en runde med teori, før jeg avslutter året med 8 uker praksis på kirurgisk lettpost. Også mappeeksamen helt til slutt da...

 

GLEDER MEG!

Link to comment
Share on other sites

Heisann alle sammen...Nå er det lenge siden jeg har vært her. Har hatt masse å gjøre med jobb og skole:)

Jeg studerer ved UiA avd Arendal. Jeg trives kjempe godt, og synes studiet er veldig spennende ;) Vi skal ikke ut i praksis før etter jul, og da skal jeg på kirurgen. Har ikke fått vite avd enda, så det blir jo litt spennende.

Men vi får ikke tid å kjede oss før jul altså ;) Har seks Case oppgaver før jul + da eksamen i sykepleie og sykdomslære. Så hvis dette går bra går alt ting godt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy