Jump to content
Sykepleiediskusjon

Årsaker til permanent kateter


Guest Linda

Recommended Posts

Guest Linda

Jeg har lært at urintensjon og inkontinens alene ikke er en grunn til å legge permanent kateter. Er det noen som vet ulike grunner til at permanent kateter blir lagt på en pasient?

 

Takk for alle svar!!

Link to comment
Share on other sites

Det varierer veldig. På sykehjemmet la vi inn permanent kateter ved urinretensjon som førte til SIK flere ganger om dagen for å skåne pasienten. På sykehuset ble det lagt inn dersom man hadde store problemer med urinretensjon for eksempel pga forstørret prostata. Har aldri vært borti at man bruker permanent kateter mot urininkontinens. I tillegg ble det lagt inn i forbindelse med større operasjoner hvor man får epiduralbedøvelse.

Link to comment
Share on other sites

De vanligste tilfellene jeg har vært borti er pga urinretensjon (av ulike grunner) og ved større (langvarige) operasjoner. Jeg har også sett tilfeller der urinkateter (suprapubisk) har blitt brukt pga ødelagt urinblære etter intox.

Link to comment
Share on other sites

Her er noen flere indikasjoner for permanent blærekateter. Det er intensivpasienter, pasienter som måler timediurese og pasienter som skal fullstendig immobiliseres. Det er sikkert flere indikasjoner også enn det vi har nevnt, men dette er hva jeg jeg kommer på i øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

Bruker det en del hos pasienter med inkontinens som skal måle inntak/diurese. Husker også en gang vi la inn hos en som var svææært vanskelig å treffe på pga anatomi. Dette var i praksis på sykehuset og jeg husker pleierne vanligvis traff på 5-6 gang. Skal man gjør det 4 ganger om dager blir det litt i overkant!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy