Jump to content
Sykepleiediskusjon

Går dere i pasientens begravelse?


Cathrine

Recommended Posts

Går dere noen gang i begravelsen til pasienten?

Jeg har aldri gjort det, kanskje det har vært feil...

Min svoger døde av kreft da han var svært ung, han var bare 25 år gammel. I hans begravelse kom noen av de sykepleierene som hadde fulgt han den siste tiden da han lå på intensivavdelingen. Som pårørende opplevde jeg dette veldig fint og ga meg noe å tenke på i forhold til meg selv og mine pasienter.

Nå er jeg spent på hva dere gjør og i tilfelle når går dere i begravelse.

Link to comment
Share on other sites

Går dere noen gang i begravelsen til pasienten?

Jeg har aldri gjort det, kanskje det har vært feil...

Min svoger døde av kreft da han var svært ung, han var bare 25 år gammel. I hans begravelse kom noen av de sykepleierene som hadde fulgt han den siste tiden da han lå på intensivavdelingen. Som pårørende opplevde jeg dette veldig fint og ga meg noe å tenke på i forhold til meg selv og mine pasienter.

Nå er jeg spent på hva dere gjør og i tilfelle når går dere i begravelse.

 

Det hender seg at jeg går i begravelse til pasienter, hvis det passer slik. Tidligere da jeg jobbet i sykehjem, passet vi alltid på at noen fra avdelingen representerte i begravelsen. Fikk gjerne fri fra jobb for å gå den lille timen det gjaldt. Vet at de pårørende satte pris på det, da det ofte var pasienter som hadde tilbrakt måneder og år hos "oss". Nå jobber jeg på en travel sykehusavdeling, og det er ikke alltid det er tid å gå i arbeidstida. Men hvis det er pasienter vi har hatt et spesielt nært forhold til, eller noen som har vært "langliggere", så prøver vi å stille opp. Det er på mange måter en god avslutning for oss helsepersonell også......

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jobbet på sykehuset var det ikke så ofte vi stilte i begravelser. Det hendte en gang i blant, dersom det var en pasient som hadde vært veldig mye hos oss over et lengre tidsrom.

Men det hendte ofte at vi stilte til minnestund i kapellet på sykehuset. Husker en gang vi til og med ble bedt om å bære kista ut til bårebilen. Noe uoverensstemmelser i familien om jeg ikke husker feil, med barn fra flere kull osv. Så kona ba oss pleierne som var der om å bære... ganske spesielt må jeg si, men kunne jo ikke si nei heller.

 

Nå om jeg jobber på sykehjem, har vi alltid hatt pleiere til stede i begravelse. Men man får jo annet forhold til pasientene der, siden de som regel er der over lengre tid.

På sykehuset rekker man ofte ikke å opprette samme pasient/pleier-relasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg har jobbet litt sporadisk på noen sykehjem, og da har de alltid gjort det de har kunnet for at noen som jobber der skulle få være i begravelsen. De som ville gikk på fritiden sin, men de sendte alltid noen som var på jobb, og de gjorde dette i arb.tiden og kom tilbake etterpå. Fikk vanlig lønn da,,ikke trekt for verken lønn el. avspas!

 

synes dette er en fin gest jeg, og som du selv sier cathrine, at du syns det var fint gjort, slik tror jeg de fleste pårørende føler..men NOEN kan vel føle annerledes...da hadde det vært fint av avdelingen fikk vite dette på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
Guest Ingeborg

vi har som rutine at det går ca 2 stk i begravelsen, av og til har pasienten vore i hjspl lenge før kortidsopphold da går det en fra hver plass. på sykehjemmet blir det og bestillt en billig bårebukett.

Link to comment
Share on other sites

Har vært i én begravelse, og det var da jeg var ute i første praksisen. Avdøde var en relativt ung pasient som jeg fikk god kontakt med fra innleggelse til h*n gikk bort, så familien inviterte meg og veilederen min til begravelsen og opplegget etter kirken

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
Guest Annonyma

Hver gang en pasient fra sykehjemmet døde var det en eller to (alltid pasientens kontaktpersonen i personalet) som gikk i begravelsen. Stedet jeg kommer fra er lite, så det hender at andre i personalet kjenner vedkommende personlig, og da går det også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har vært i en begravelse til en pasient en gang, da deltok nesten hele avdelingen også. Pasienten hadde ingen pårørende, ingen nære venner og det fantes ikke andre venner / familie som var mulig å spore. Han fortalte selv før han døde at han ikke hadde hatt kontakt med andre enn helsevesenet de siste årene også. Vi valgte å gå i hans begravelse, selv om han ikke var hos oss lenge, men fordi vi følte at det burde dukke opp noen i hans begravelse. Det var forøvrig en fin begravelse og byrået/kirken var veldig fornøyd med at det dukket opp noen, uten oss hadde han bare blitt begravet uten store seremonien.

Link to comment
Share on other sites

Som flere skriver har jeg også dratt i begravelse til pasienter da jeg jobbet på sykehjem, men ikke etter at jeg begynte å jobbe på sykehus. Vet ikke helt hvorfor det er sånn, mulig det blir litt annerledes når er pasient har bodd på et sykehjem i flere år og har hatt sykehjemmet som eneste hjem de siste årene av livet enn etter et par dagers/ukers sykehusopphold. Har heller aldri blitt spurt av pårørende på sykehus om jeg vil være med i begravelsen. Vet om ei kollega som ble spurt om hun kunne bli med i begravelse, så hu ble med.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy