Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bekymret for 4 åringen min


Lil@

Recommended Posts

Jeg er første års student på sykepleien, og har jo begynt å forstå en del symptomer på forskjellige ting.. vi har dog ikke kommet noe særlig til pediatri enda, men jeg fant ut at jeg jo kunne høre her siden det sikkert er noen her som har litt erfaring med barn.

 

Sønnen min er 4 år gammel, frisk og opplagt, allmenntilstanden er absolutt helt god, han er i humør, sover godt om natten, spiser bra osv.

 

For noen dager siden observerte vi at han sjanglet noe veldig, han kan stå på "stedet hvil" for så å stå å "trippe" hvis dere skjønner hva jeg mener.. ser ut som en person som har fått i seg noen glass for mye med alkohol, når han skal gå skeiner han ut mot sidene, krasjer i ting, og klarer liksom ikke stoppe der han har tenkt.

 

Jeg må innrømme at jeg blir skikkelig nervøs.. han har fin farge i huden, er ikke klam, puster normalt, ingen lyder i respirasjonen (han kremter en del, har hostet noen uker i forkant av dette)

 

Idag skulle jeg egentlig på skolen, men ble hjemme når jeg måtte stå å observere at sønnen min klamret seg til rekkverket med begge hendene og gikk sidelengs ned trappen fordi han sjanglet sånn.

Ser for meg at om han glemmer seg, så kan dette gå skikkelig gæli.

 

Har snakket med helsesekretær på legekontoret og han har time hos lege på mandag..

Han kan jo ikke gå sånn i flere dager... de spurte om det var akutt, og jeg tenker at det er nok ikke det siden allmenn tilstanden er såpass fin, og at det ikke plager ham videre når han sitter i ro.

 

Han sier selv at han er svimmel i beina...

Dum som jeg er googler jeg, og finner MASSE rare ting som kan forårsake ustø gange, og sjangling hos barn.. ikke lurt.

 

Noen som har noen tips, kan det være noe så enkelt som Hb'n, jernlagret el.l?

Link to comment
Share on other sites

Stakkars deg, man har det ikke godt når man blir bekymret for barna sine.

 

Jeg tror ikke det er lav HB eller lave jernlagre.

Jeg vet ikke, men det første jeg tenker på er at dette kan være en labyrintitt. Du sier at han har vært litt forkjølet og dette kom plutselig. Det passer godt med labyrintitt. Hovedsymptomet er skikkelig svimmelhet og da kan man bli ustø. Dette er heldigvis ikke farlig.

Likevel synes jeg det er lenge for deg å vente til mandag med å komme til legen. Uholdbart å gå en hel helg og være bekymret. Jeg vet det kan være vanskelig å få time hos legen, men du kan jo be om å få snakke med legen på telefon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter Petronella, han bør nok ikke vente til mandag. Jeg var kanskje litt vag i mitt forrige innlegg, men jeg mente at du bør i det minste snakke med en lege.Hvis ikke du får snakket med han/henne ville jeg også ringt legevakt.

Jeg var inne på i mitt forrige innlegg at det kunne være labyrintitt, men som du vet så kan dette være symptomer på så mangt.

Forhåpentligvis er det ikke noe farlig, men med slike symptomer skal man ikke vente.

Generelt sett bør man snakke med en lege når man er bekymret for barnet sitt. Jeg lærte noe viktig i pediatri og det var å alltid ta foreldrenes bekymring på alvor. De kjenner sitt barn og ser mye tydligere enn både leger og sykepleiere om noe er galt med barnet.

Lykke til med den lille, håper du snaret finner ut hva det er med han ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Han ble heldigvis mye bedre, sjangler nok litt men ikke på langt nær så ille.. formen er oppadstigende og det skyldtes nok i stor grad forkjølelsen..

 

Han skal inn til lege å ta blodprøver, kom litt inn på sukkersyke her i forbindelse med en del andre ting..

 

Skal oppdatere dere når svar jeg :)

 

Og ja.. samme Lil@.. hvem er du?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Han ble heldigvis mye bedre, sjangler nok litt men ikke på langt nær så ille.. formen er oppadstigende og det skyldtes nok i stor grad forkjølelsen..

 

Han skal inn til lege å ta blodprøver, kom litt inn på sukkersyke her i forbindelse med en del andre ting..

 

Skal oppdatere dere når svar jeg ;)

 

Og ja.. samme Lil@.. hvem er du?

 

Hvordan gikk det med sønnen din? Fant dere ut om det var sukkersyke?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gikk det med sønnen din? Fant dere ut om det var sukkersyke?

 

Han er ikke sjekket enda, det er helt tragisk vet du... har liksom aldri TID til legetime :rolleyes:

Men, skal ta en runde over nyttår nå, med både tannlege og lege på begge to... går ikke ann å henge så etter på alt

 

julibe

Men det er lenge siden jeg har sett deg på NM, er du ikke der lengre?

 

Åh, heisann..

 

Nei, jeg har slettet meg på NM jeg... det er en stund siden.. Juni tror jeg.. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy