Jump to content
Sykepleiediskusjon

Trettenåringen som vil dø


Cathrine

Recommended Posts

Dere har sikkert lest om den britiske trettenåringen som ikke ønsker hjertetransplantasjon. Hun ønsker heller å dø fredelig i sitt eget hjem http://www.dagbladet.no/art/kreft/helse/3698250/.

Hva tenker dere, er det riktig at en trettenåring kan ta en slik alvorlig avgjørelese?

Jeg synes hun er altfor ung til det, hun kan være påvirket av sine foreldre, hun kan være sliten av behandling, men mangler innsikten til å være fremtidsrettet. Hun er et barn og ikke moden nok til å ta slike avgjørelser etter min mening.

Tenker også på hvor man skal sette aldersgrensen? Skal det ikke være noen aldersgrense?

Jeg synes man må være voksen for å ta en slik avgjørelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg er enig med deg. En 13åring bør ikke kunne ta dette valget alene. Og hvilket ansvar som ligger på henne, dersom hun føler at hun kan det. Nei, man bør forholde seg til myndighetsalder, mener jeg.

 

Som en digresjon kan jeg jo nevne at jeg er imot aktiv dødshjelp, men at passiv dødshjelp (eller hva man skal kategorisere det som) til terminale pasienter er veldig innenfor min personlige oppfattelse av etikk. Dog bare hos voksne som har levd et langt liv.

 

Som trettenåring er det jo uansett vanskelig å sette liv og død i perspektiv, og på mange måter umulig å gjøre seg opp en rasjonell vurdering.

 

Allikevel, er jeg av "politisk" overbevisning for et menneskes rett til å bestemme over seg selv så mye som mulig. Om man vil røyke, drikke, gjøre dumme ting, være kriminell, får være opp til hver enkelt. Konskevensene, enten de er sosiale eller i form av straffereaksjon eller død, er en del av det det innebærer å være født fri, ta dumme valg, og lære av det (så klart ikke dersom du dør av valget da). Og jeg mener at alle sykepleiere og helsepersonell for øvrig, (og politikere) bør være kritiske til tvang og forbud. Det å leve kan oppleves som tvang, for de som har det vondt.

 

Veldig interessant problemstilling som jeg aldri ser for meg å kunne konkludere.

Link to comment
Share on other sites

Så bra :) Ikke så veldig overraskende i grunn. Det er som oftest en sol et eller annet sted bak skyene.

 

Ønsket, eller beslutningen om å dø, kan jo ofte være tatt i affekt eller depresjon. Jeg vil påstå at absolutt alle som velger å ikke dø, ikke kommer til å angre på at de valgte livet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ja enig med dere skriver, en 13 åring burde ikke ta en slik avgjørelse alene.Jeg har ei datter på 13,og har 2 voksne barn på 28 og 30, vett at spriket på modning kan være stort,men ingen 13 åring , tror jeg er voksen nok til måtta ta det valget, Sånt valg er jo mer enn vanskelig nok for voksne,da man er påvirket av situasjonen, trøtt av behandlig ol. Kjempeflott at du Lucifer fant oppdateringen,. Så glad på henne og hennes familie's vegne .

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy