Jump to content
Sykepleiediskusjon

Leker på venteværelset, en smittekilde?


Cathrine

Recommended Posts

Se her: http://www.sygeplejersken.dk/sygeplejerske...amp;menu=195009

Det har jeg ofte tenkt på at alle lekene på venteværelset må være en skikkelig smittekilde. Og her var det bekreftet. Det er jo ganske innlysende for her kommer den en forkjølete ungen etter den andre og sutter på lekene.

Har egentlig aldri forstått at man har det.

Kansje det hadde vært bedre å droppet lekene? Hva mener dere?

De anbefalte å vaske lekene en gang i uken, men det kan vel neppe hjelpe...

Risikoen for smitte er jo størst når en syk akkurat har lekt med leken, da hjelper det lite at lekene vaskes en gang i uken.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Nå tar man opp denne problemstilling igjen. Denne gangen gjelder det ikke bare leker, men også ukeblader:

 

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/0...vente/index.xml

På legevakten der jeg jobber sender vi lekene til vask 1 g pr uke i rolige perioder. under influensa, norov etc må de steames 2-3 g pr uke. Legevakten er så heldig å få leker i gave, og vi ønsker oss alltid lego, de tåler både varme og kjemikalier.

Verre er det med fargeblyanter etc....

 

Det jeg hater allermest når jeg sitter på en legevakt som pasient er den skingrende tv-en.. Da blir jeg sånn passe gal...

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit tertitta :rolleyes:

 

Flott dere vasker lekene oftere i sesongene for infeksjonsykdommer. Steaming hørtes jo veldig effektivt og lurt ut.

Men nå er jeg kritisk da, men risikoen for smitte er jo fortsatt stor...

Hadde det ikke vært bedre å droppe lekene. Er det ikke egentlig bare en gammel vane at man tror det må være leker på venterommet...

Hvem er det som må gjøre denne jobben å vaske lekene, er det sykepleierene?

 

TV ja, det er ikke bare, bare det heller. Det kan man ikke engang velge bort...

På et venterom hos legen kan det jo sitte mange dårlige mennesker som faktisk ikke orker for mye støy.

Er vi kanskje blitt for opptatt av å "tilfredstille" pasienten. Tror faktisk at vi ikke har vondt av å ikke bli stimulert hele tiden, og så lang ventetid er det vanligvis ikke.

 

Men, på legevakt kan det jo naturlig nok bli litt venting i perioder.

Kanskje det lureste hadde vært om man fikk låne noen leker som ble levert tilbake og tatt inn til desinfeksjon med en gang. Litt på samme måte som på sykehus. Der lar man jo ikke en smitteførende pasienter håndtere gjenstander som er tilgjengelig for de andre pasientene.

Vel, dette er bare noen tanker fra meg, Jeg vet jo ikke hvordan dette ville fungert i praksis.

Du som har erfaring fra legevakten har kanskje et annet syn på dette enn meg :)

Link to comment
Share on other sites

Hos fastlegen trenger det vel ikke være leker, for der er ikke ventetiden så lang som regel.

 

På Legevakten derimot, hvor ventetiden kan bli maaange timer, er det veldig fint at ungene har noe å henge fingrene i. Både de som er syke og de som man faktisk må ta med av søsken etc.

Tilbrakte 4 timer på vår Legevakt x 2 i påsken pga en mann med brukket storetå(!) og snuppa på 10 var utrolig glad for å ha noe å lese i/leke med da hun måtte være med siste turen.

 

(Gubben mistet en byggplate på tåa som knakk. Blødde så mye at de ikke kunne gipse før etter 4 dager)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy