Jump to content
Sykepleiediskusjon

Er det flere som har hatt influensa i år?


Cathrine

Recommended Posts

Nå har jammen meg sønnen min fått influensa, tror jeg da...

Hvis ikke må det være en influensaliknende sykdom.

Nå for en time begynte den andre sønnen min også å føle seg elendig.

Blir spennende å se om jeg og mannen min klarer oss...

 

 

Er det flere her som har eller har hatt influensa i år?

Link to comment
Share on other sites

Både min sønns lærer og min datters "frøken" har influensa for tiden og begge er sykemeldte på ubestemt tid!

Ellers har jeg ikke hørt om noen andre som har fått det enda i år, men det går en masse annet rundt her, magesjau med feber, omgangssyke, sterk forkjølelse etc.

 

Selv om min mann har hatt influensa 4-5 ganger mens vi har vært gift, har jeg aldri blitt smittet. Har kun hatt influensa en gang, og det var da jeg var 15 år!

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje ikke det var influensa likevel... Yngstemann er så elendig som man blir med influensa, men han er jo litt dårlig i utgangspunktet, så jeg tror en sterk forkjølelse kan ytre seg slik på han nå.

eldste mann er dårlig, sår hals osv, men det virker som en kraftig forkjølelse, han har ikke feber, og da er det nok ikke influensa likevel...

 

Men jeg leste at den er i gang, og det stemmer jo med hva du har erfart ;)

Jeg har influensa jevnlig, med ca. 7 - 10 års intervaller.

Sist var for et par år siden, så jeg håper jeg slipper unnå de nærmeste årene...

Oi, du er virkelig ikke særlig mottagelig for influensa Kitt !!!

Kan det ha noe med genetisk disposisjon å gjøre?

20% av befolkningen får jo ikke norovirus p.g.a. genene sine. Jeg leste nylig at disse 20% er til gjengjeld mer utsatt for influensa og urinveisinfeksjon.

 

Å ja, omgangsyken er nok godt igang. jeg er jo i kontakt med mange barnefamilier via jobben, og det virker som at de har hatt sin tørn hele gjengen. Nå startet rotavirussesongen veldig tidlig i år, og nå er vel også noroviruset godt i gang....

Link to comment
Share on other sites

Kan ha noe med gener å gjøre, ja!

Halvsøsteren min får heller ikke influensa.

Jeg får ikke magesjau eller omgangssyke heller, jeg da! Merker kanskje litt, men blir aldri syk og kaster kun opp i fylla!

Og har bare hatt UVI i forbindelse med katetrisering.

 

Klager ikke! Har mer enn nok med fibromyalgi, dia2, psoriasis og rocasea, astma og senebetennelser! Og enda litt til!

 

Har niesen vår på 6 år her i natt. Moren og lillebroren har omgansgssyke og faren ligger på sykehus og får cellegift mot testikkelkreft! ;)

 

 

 

Håper gutta dine blir fort friske. Er jo snart jul!

Link to comment
Share on other sites

Har niesen vår på 6 år her i natt. Moren og lillebroren har omgansgssyke og faren ligger på sykehus og får cellegift mot testikkelkreft! ;)

 

Nei, men huff da ;)

Håper virkelig at de får faren frisk igjen, stakkars den lille niesen din og resten av familien.

Godt de har deg, som stiller opp nå som de er syke ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig svigermor som stiller opp, men hun hadde både vår datter og niesen i natt og skal ha nevøen i morgen, så litt må jo vi ta også.

 

Det er tøft når en sprek, flott, ung mann på 40 år må kjempe for livet på den måten!

Han tåler cellegiften dårlig og havnet på sykehus etter første kur med forkjølelse og feber. Måtte ligge på isolat i 5 dager før han igjen kunne møte verden. Er i gang med runde nr. 2 nå og skal ha minst 3 til!

 

Vi regner jo med at dette skal gå bra, men jeg sliter litt fordi min far døde av kreft da jeg var 19 og broren min 14. Min erfaring med pappaer og kreft er at de dør! Klarer ikke skru av den tanken og det er ikke gøy!

 

Vet jo at han har gode odds, men takket være en udugelig lege ble det oppdaget sent og det er spredning til lymfeknuter. Heldigvis ikke til lungene.

 

Vi krysser fingrene og satser på at selv om det neste året nok blir tøft, skal dette gå bra!

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig svigermor som stiller opp, men hun hadde både vår datter og niesen i natt og skal ha nevøen i morgen, så litt må jo vi ta også.

 

Det er tøft når en sprek, flott, ung mann på 40 år må kjempe for livet på den måten!

Han tåler cellegiften dårlig og havnet på sykehus etter første kur med forkjølelse og feber. Måtte ligge på isolat i 5 dager før han igjen kunne møte verden. Er i gang med runde nr. 2 nå og skal ha minst 3 til!

 

Vi regner jo med at dette skal gå bra, men jeg sliter litt fordi min far døde av kreft da jeg var 19 og broren min 14. Min erfaring med pappaer og kreft er at de dør! Klarer ikke skru av den tanken og det er ikke gøy!

 

Vet jo at han har gode odds, men takket være en udugelig lege ble det oppdaget sent og det er spredning til lymfeknuter. Heldigvis ikke til lungene.

 

Vi krysser fingrene og satser på at selv om det neste året nok blir tøft, skal dette gå bra!

 

Veldig leit dette fikk spre seg til lymfeknuter... Forstår godt at dere er fortvilet, selvom sjangsen for at dette går bra er stor.

Ja klart man henter frem den erfaringen man har, ikke rart at du synes dette er vanskelig. Det vekker sikkert mange vonde følelser. Stakkars deg da.

Krysser fingre for han ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg er faktisk litt usikker.

For halvannen uke siden ble jeg dårlig med høy feber, hadde 40,9 i øretemp, på jobb... det er lenge siden jeg har følt meg så ekstremt elendig.

Men feberen sank gradvis i løpet av et par tre dager. De dagene jeg hadde feber så hadde jeg også vondt i kroppen og var "sår" i huden, nesten så det var vondt når vannstrålene traff meg i dusjen.

Men jeg er altså usikker på om det var feberen eller influensa som gjorde det.

Smertene satt mest i bryst og rygg, men det kan ha vært pga mye hoste i begynnelsen, og jeg fikk også påvist en kraftig bronkitt, muligens pneumoni.

Innbiller meg at jeg hadde vært syk lengre om det var influensa?

 

Det rare var også at feberen ble borte FØR jeg startet på antibiotika. Det var natt til mandag (i forrige uke, altså) jeg ble så dårlig, og i løpet av onsdagen var jeg feberfri.

Legebesøk på torsdag viste CRP på litt over 30 (legen var veldig overrasket over at den ikke var høyere, for han hadde lyttet på meg først), og masse stygge lyder på lungene.

Jeg prøvde meg på at det kanskje bare var en virusinfeksjon, men ble fort avblåst med at det hørtes ut som jeg trengte antibiotika, så da ble jeg satt på en Doxylin-kur.

 

Også skravlet jeg meg bort igjen ja... jeg er veldig god på det ;)

Link to comment
Share on other sites

Stakkars deg da, du får visst alt denne vinteren ;)

Det er jo ikke godt å vite om det var influensa eller ikke, men det går vel ihvertfall i kategorien influensa liknende sykdom.

Min erfaring når jeg tror jeg har hatt influensa (har jo aldri fått påvist det) så har feberen vart lengre. Den har vært høy i 3-4 dager og så har den gradvis avtatt. Tror det er vanligst at det forløper slik, men det kan jo sikkert gå fortere over også. Det jeg synes er karakteristisk med inluensa er den plutselig innsettende høye feberen, hodepine, sår hals og muskelsmerter, etterfulgt av rennende nese og hoste.

Slik overfølsom hud som du beskriver, kunne jeg ha da jeg var barn. Men om det var i forbindelse med høy feber generelt eller influensa vet jeg ikke. Kan ikke huske å ha hatt det som voksen.

CRPen din passer jo med influensa, men det kan jo sikkert passe inn på så mye annet.

Hvordan går det med deg nå da ? Og resten av familien er noen av de blitt syke?

Når vi har hatt influensa her i huset så har alltid flere blitt syke i løpet av uken. En gang gikk vi ned alle mann, siden har en til to klart seg ;)

Link to comment
Share on other sites

Bare meg som har vært syk her i huset.

Mannen min litt småforkjøla samtidig som jeg var syk, men ingen av ungene ;)

 

Av andre jeg kjenner som har hatt influensa denne vinteren, så har de vært kjempesyke med høy feber i ca en uke, så jeg tror nok helst at mine symptomer kom av selve feberen. Er stort sett frisk igjen nå, og har jobbet hele uka. Hoster og harker litt enda, men jeg hoster alltid i laaang tid (snakk om mange uker) etter en slik luftveisinfeksjon.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy