Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mye syk av å gå nattevakter?


Snuppa

Recommended Posts

Hei med-sykepleiere. Er ny her, og mitt første spørsmål/tema er;

 

For dere som jobber natt - har dere merket dette på helsen? Jeg føler at jeg har gått syk konstant siden jeg starter i halv natt-turnus i oktober. Har hatt vondt i halsen konstant. Det er ikke noe å finne på prøver etc. Så fikk jeg UVI/nyrebekkenbetennelse - og nå sitter jeg jammen her med noe som ligner stygt på influensa. Har aldri vært så dårlig så lenge.

 

Jeg blir litt skeptisk, og tenker at det kanskje ikke er så gunstig for meg å snu døgnet så ofte. Håper i alle fall at det "går seg til" ;)

 

Noen som har erfaringer eller tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jobbet nattevakter snart 1 år nå og har nok ikke vært mere syk enn jeg pleier, men merker det så absolutt på kroppen er veldig trett etter jobbing. Så tar det ca 1 uke før jeg er "normal" igjen. Jeg er helt sikker på at det ikke er sundt å jobbe nattevakt, men nå passer det så fint med familien.

Link to comment
Share on other sites

Hei Snuppa, velkommen hit ;)

 

Jeg har aldri jobbet fast på natten. kun tredelt turnus. Så jeg er kanskje ikke den rette til å svare....

Men jeg vil tro at man kan få et dårligere immunforsvar av å jobbe om natten, særlig hvis man sover dårlig.

Leit du blir så mye syk, man blir så sliten av slikt.

 

Jeg erfarte det samme som deg Nursen. Etter 4 netter hadde vi fri en hel uke. Jeg gledet meg like mye hver gang og hadde store planer om hva jeg skulle gjøre i denne friuken. Men hver gang erfarte jeg det samme, at jeg brukte nesten hele denne uken på å bli et normalt menneske igjen....

Så nattevakter det slet ihvertfall på meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har jobbet natt i 10 år. Og var ikke noe mere syk da. Sjelden jeg er syk i det hele tatt egentlig.

 

Nå er det gjort flere undersøkelser på hva nattarbeid utsetter kroppen for og resultatene er litt nedslående, men testpersonalet er ofte folk som har jobbet 15-20 år på natt. Så om det betyr at det først er etter mange år det kan måles på helse vet jeg ikke helt.................

 

Men det er slitsomt å snu døgnet frem og tilbake, man skal jo fungere med vanlig døgnrytme når man har fri.

Det kan ha vært tilfeldigheter at du har vært mye syk. Eller at kroppen din takler nattarbeid dårlig tror jeg også er en mulighet. Dette er jo også et yrke med mye "bassilusker" (bakterier/virus) rundt oss hele tiden; ta med deg ei lita spritflaske i lomma på natta og bruk den ofte...........

 

Ellers så mener man jo innen psykoimmunologi at man lettere blir forkjølet/får infeksjoner om man er f.eks stresset e.l.

Så du kan jo spørre deg selv om du trives med å jobbe natt. Eller om det oppleves som slitsomt.

 

Trenger du å prøve å styrke immunforsvaret ditt ? Godt,variert kosthold. Tilskudd av C-vitamin/multivit. ,tran/omega-3,

E-vitamin, Zink,etc etc ? Hvitløk skal også være bra.

Manglende søvn kan også påvirke immunforsvaret negativt.

 

Mest sannsynlig går dette over om snart.........:-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy