Jump to content
Sykepleiediskusjon

Håndhygiene i hjemmesykepleien


Cathrine

Recommended Posts

Gould et. al (20) fant at hjemmesykepleiernes hender ofte var kontaminert med sykdomsfremkallende bakterier som kunne bli overført til neste pasient eller utstyr fordi de utførte skitne prosedyrer før rene prosedyrer. Hjemmesykepleierne følte de burde ha vasket hendene oftere enn de fikk anledning til, tilgjengelig vaske- og tørkemuligheter for hendene som fantes i brukernes hjem ble ikke oppfattet som hygieniske (20). De fleste hjemmesykepleierne som ikke fikk vasket hendene når det trengtes i Bennett og Mansell sin studie (5) brukte desinfeksjon istedenfor håndvask. Fjørtoft (12) anbefaler også hjemmesykepleieren å ha med desinfeksjon i tilfelle det er dårlige eller uhygieniske vaskemulighet hos bruker, dette til tross for at håndvask og desinfeksjon har forskjellig indikasjon og hånddesinfeksjon bare har effekt på synlig rene hender (30).

 

http://www.sykepleien.no/article.php?artic...p;categoryID=34

 

Ja hvordan ivaretar dere håndhygienen i hjemmesykepleien? Da jeg engang for lenge siden hadde praksis i hjemmesykepleien fikk jeg erfare denne problemstillingen. Jeg hadde behov for å vaske hender men forholdene var enkelte ganger heller utilfredstillende, skitten håndsåpe el. hos pasienten.

Men jeg sitter her og tenker hvorfor ikke ha med seg flytende såpe og papirhåndkler, da er jo hele problemet løst. Eller har det kanskje endret seg, slik at dere har dette med dere?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy