Jump to content
Sykepleiediskusjon

Usikker på Sykepleierstudiet


Charming

Recommended Posts

Hei!

Jeg ramlet over dette forumet her, og fant ut at dette må vel være det perfekte sted å spørre.

Jeg vurderer sykepleierstudiet, veldig usikker - var først bestemt på Sosionom, men fant ut at å være Sykepleier virker jo også veldig spennende! ;)

 

Men, så var det det.. Er det noe jeg er dårlig på, så er det realfag. I denne sammenheng er det vel biologi og matte. (Tok 2BI på vgs som privatist, skummet gjennom boken første gang siste uken og fikk 3 - og det var jo om alt mulig. Blomster og dyr og mennesker og alt mulig rart). OG for ikke å snakke om matte.

 

Så vet jeg jo at det er humanbiologi, anatomi og fysikk, og medikamentutregning oppi alt det her. Jeg synes det er veldig spennende hvordan kroppen fungerer, men ingen god pugger. Må liksom forstå ting. :) Sjekket ut en eksamensoppgave for medikamentutregning (http://www.hio.no/content/view/full/48252), prøvde meg på et par av disse oppgavene uten å noen sinne ha vært borti det før - og det så jo ikke så _altfor_ avansert ut. Fikk faktisk noen riktige svar og :) Men jeg hører at det er så mange som stryker på dette, og noen som sier første semester med disse fagene er et "Helvete".

 

Så.. Er det det? Jeg vil så gjerne jobbe med å hjelpe syke mennesker, og synes sykepleieryrket virker veldig interessant - ikke minst pga alle videreutdanningene man kan velge mellom. Men er så usikker på om jeg ryker på en smell med de biologifagene? Så klart, man kan jo jobbe og jobbe og jobbe for å klare ett fag - men da vil jeg gjerne være forberedt på dette og ikke plutselig sitte med masse bøker å få panikkanfall over hva jeg har begitt meg ut på.

 

Håper på svar, til tross for litt mye snikksnakk i spørsmålet :)

 

Cathrine

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit, så flott at du fant forumet ;)

 

Det er tydligvis mange som bekymrer seg for om de har gode nok mattekunnskaper til å bli sykepleier :)

Fortvil ikke, du trenger ikke å være et mattegeni. Jeg hadde 2 i matte fra vidregående. Jeg stod på medikamentregnetesten ved første forsøk. Jeg var ikke flink i fysikk og kjemi på vidregående, men det hele ble anderledes på sykepleierhøyskolen. Da var alt rettet mot menneskekroppen og da ble det mer interessant. Men biologi var et fag jeg likte godt på vidregående.

 

Nå er ikke sykepleiestudiet et typisk matematisk studie slik som medisin. Sykepleiestudiet fokuserer mye mer på humanitære fag som mellom menneskelige prosesser, psykologi, filosofi osv. Vi skal se helheten i mennesket ikke bare sykdommen.

Så jeg synes ikke dine mattekunnskaper bør stoppe deg fra å bli sykepleier :)

 

Lykke til med valget, og bare spør om det er mer du lurer på.

Link to comment
Share on other sites

Medikamentregninga er ikke så grusom hvis du bare bruker formelen. Lær deg den, og bruk den for hva den er verdt! Jeg fikk såvidt bestått i matte på vgs., men synes med.regninga er helt ok. Har ikke holdt på så lenge med det, men tror ikke det blir noe problem - uten å være for selvgod her.

 

Anatomifaget er heller ikke så grusomt vanskelig, så lenge du tar deg tid til å jobbe med faget. Vet ikke hvilken bok som er pensum for den skolen du ønsker å gå på, men hvis det er oppgaver i boka, så gjør dem. Da får du dekt det viktigste fra hvert område, skriv ut bilder av muskler, ledd, alle systemer osv. og sett på navn. Det er et puggefag, men du vil etter hvert se helheten i det og forstå hvordan alt henger sammen ;)

 

Tror nok at de studentene som sier at disse fagene er "helvete" er de studentene som mener at det å gå på fest er viktigere enn å lese :) Det er det inntrykket jeg har fått fra fjorårets studenter ved min skole i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Hei, først vil jeg bare ønske deg også velkommen hit Lunacy ;)

Jeg følte også som deg at anatomien gikk mye greiere enn forventet. Da jeg fikk boken og begynte å pugge de første sidene fikk jeg hetta. Husker det fortsatt selvom det er lenge siden.

Men så prøvde jeg å bevare roen og gikk inn for å pugge og fortså i mitt eget tempo, og da gikk det veldig bra.

Man skal i hverfall ikke la seg skremme av disse fagene, for det er bare en liten del av sykepleierutdannelsen :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Cathrine ;)

 

Det er helt riktig som du sier, det er bare en liten del av utdannelsen. Og man har faktisk tre forsøk på eksamen, og kan søke om ett fjerde. Stryker du første gangen er det ikke verdens undergang :) Stresser du med fagene kan det fort gå feil vei.

 

Vil tro du er samme person som jeg skrev med på et annet forum i går, håper du ikke lar seg skremme av medikamentoppgavene :)

 

Må få høre om du bestemmer deg for å søke eller ikke :)

Link to comment
Share on other sites

Vil tro du er samme person som jeg skrev med på et annet forum i går, håper du ikke lar seg skremme av medikamentoppgavene :)

Må få høre om du bestemmer deg for å søke eller ikke ;)

 

Du skal nok ikke se HELT bort i fra det nei :) Skal holde deg oppdatert. Ganske spent selv i grunnen. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Charming! ;)

 

Jeg går førsteåret på HiO nå, og har vært igjennom de første eksamene i Anatomi og Medikamentregning.

Ja, Anatomien er mye lesing og mye pugging, men om du har litt interesse for hvordan kroppen fungerer så vil det holde deg i gang.

For jo mer du leser, jo mer spennende og interessant blir det :D

Bøkene vi bruker på HiO heter "Det friske og det syke mennesket" og er skrevet a Vegard Wyller. For å titte på det kan du gå inn på denne siden: http://www.akribe.no/dfdsm/ så får du litt følelse av hva det dreier seg om.

Medikamentregning er ikke SÅ vanskelig, jeg bestod dessverre ikke første eksamen i dette, men det skyldes ikke at regningen er vanskelig, men at jeg tok utgangspunkt i feil tall. Matematikken i seg selv er veldig enkel, men det gjelder å holde tunga rett i munnen og lese oppgavene skikkelig :) Så jeg står neste gang, garantert! Og jeg strøk nesten i matte på vgs. For matte er IKKE mitt fag :P Man har 4 forsøk på HiO på å klare Medikamentregningen, man må ha alt rett for å stå.

 

Jeg kan absolutt anbefale dette studiet, det er veldig lærerikt og interessant. Som sykepleier har du enormt mange valgmuligheter når det kommer til jobb, og du får brukt deg selv i menigsfulle oppgaver! Jeg er nå i min første praksisperiode og det er gøy å prøve å sette teori ut i praksis :)

 

Lykke til med valget av studie!

 

Klem, Glow :)

Link to comment
Share on other sites

Er det KJEMI og altså? :)

 

Biokjemi ;) Men det handler for det meste om syrer/baser/elektrolytter og er ikke noe kompliserte greier. Rett og slett grunnkunnskaper, som man også har hatt i naturfag på vgs (Iallefall når jeg gikk på vgs :) hehe)

Link to comment
Share on other sites

Biokjemi ;) Men det handler for det meste om syrer/baser/elektrolytter og er ikke noe kompliserte greier. Rett og slett grunnkunnskaper, som man også har hatt i naturfag på vgs (Iallefall når jeg gikk på vgs :) hehe)

 

Okej, biiittelitt betryggende. For hvordan molekyler er satt sammen og hvordan lage en masse ny molekyler ut ulike atomer og elektroner og protoner eller hva i rakkern det heter er HELLER ikke mitt sterke felt mildt sagt. (Generelt alt som har med realfag og gjøre kan vi vel si :) )

Link to comment
Share on other sites

Okej, biiittelitt betryggende. For hvordan molekyler er satt sammen og hvordan lage en masse ny molekyler ut ulike atomer og elektroner og protoner eller hva i rakkern det heter er HELLER ikke mitt sterke felt mildt sagt. (Generelt alt som har med realfag og gjøre kan vi vel si :) )

 

Biokjemi har jeg knapt hørt om, og jeg går 3. året på sykepleien på hist. Vi har det vel blandet inn i et annet fag :) Vi har ikke direkte fag, men moduler, så da har vi ikke egne eksamener for hvert fag slik som det virker som mange av dere andre har.

Vi har selvfølgelig med.regning (enkel regning, ikke noe å bekymre seg for), også har vi "multiple choice" sykdomslæreeksamen- og anatomieksamen, der det også er noen spørsmål fra farmakologi og mikrobiologi...

Er det alle som har biokjemi? (kan ikke huske at jeg har hatt det altså...) ;)

Link to comment
Share on other sites

Biokjemi har jeg knapt hørt om, og jeg går 3. året på sykepleien på hist. Vi har det vel blandet inn i et annet fag :) Vi har ikke direkte fag, men moduler, så da har vi ikke egne eksamener for hvert fag slik som det virker som mange av dere andre har.

Vi har selvfølgelig med.regning (enkel regning, ikke noe å bekymre seg for), også har vi "multiple choice" sykdomslæreeksamen- og anatomieksamen, der det også er noen spørsmål fra farmakologi og mikrobiologi...

Er det alle som har biokjemi? (kan ikke huske at jeg har hatt det altså...) ;)

 

Biokjemien er nok innbakt i fysiologien :) Men krebs syklus, syre base, spalting av næringsmidler osv . er vel litt av biokjemien vi lærer.

Da jeg begynte på sykepleierhøyskolen kunne jeg ingenting om kjemi. Jeg hadde hanglet meg gjennom dette faget på vidregående og hadde store hull. Likevel gikk det greit da jeg begynte på sykepleierhøyskolen. Så fortvil ikke, man trenger ikke være god i matematiske fag for å bli sykepleier :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg er ny her på forumet. Ble veldig glad da jeg fant diskusjonssidene :) . Sitter og leser til eksamen, og da er dette forumet blitt en daglig "kontrollpost". Veldig bra....

 

Tilbake til deg som er usikker på sykepleierstudiet:

Jeg kan forsikre deg om at det er vel verdt å begynne. Det kan se og høre komplisert ut når det gjelder fagene vi skal gjennom. Til tider er det også det, men det skjer samtidig en naturlig modningsprosess etterhvert som modulene kommer. Jeg er 3.års student, og hadde de samme spørsmålene som deg, men det har hittil gått fint og satser på at det fortsetter ;)

Leser som nevnt til en 6 timers eksamen og deretter er det rett over på bacheloroppgave, puh!!!! MEN min SISTE skoleeksamen. HURRA!!

Link to comment
Share on other sites

Okej, biiittelitt betryggende. For hvordan molekyler er satt sammen og hvordan lage en masse ny molekyler ut ulike atomer og elektroner og protoner eller hva i rakkern det heter er HELLER ikke mitt sterke felt mildt sagt. (Generelt alt som har med realfag og gjøre kan vi vel si :) )

 

No worries :) Som Cathrine skriver her, så er det innbakt i fysiologien. På HiO kalles faget "AFB" og er da altså Anatomi, Fysiologi og Biokjemi. Det går liksom på nivå av karbondioksid i blodet og buffere/reseptorer som registrerer/styrer dette for å forhindre syre/base overskudd/underskudd for å si det veldig enkelt. Og det som jeg kalte elektrolytter er rett og slett salter. Så biokjemien handler om PH balanse, salt/vann balanse, regulering av respirasjonen osv osv. Alt kroppen foretar seg for å opprettholde likevekt. Jeg lover deg, det er ikke komplisert. Det kommer automatisk og blir logisk når du får satt deg inn i anatomien og fysiologien. ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for så mange svar ;)

 

Hvilke skoler går dere forskjellige på egentlige? Og har dere gode erfaringer fra der dere går? Hørt noen fra HIO f.eks som har hatt negative erfaringer tidligere, har sikkert endret seg nå - det vet jeg ikke. Derfor lurer jeg litt på hvordan det er der dere går :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg er ny her på forumet. Ble veldig glad da jeg fant diskusjonssidene :) . Sitter og leser til eksamen, og da er dette forumet blitt en daglig "kontrollpost". Veldig bra....

 

Tilbake til deg som er usikker på sykepleierstudiet:

Jeg kan forsikre deg om at det er vel verdt å begynne. Det kan se og høre komplisert ut når det gjelder fagene vi skal gjennom. Til tider er det også det, men det skjer samtidig en naturlig modningsprosess etterhvert som modulene kommer. Jeg er 3.års student, og hadde de samme spørsmålene som deg, men det har hittil gått fint og satser på at det fortsetter ;)

Leser som nevnt til en 6 timers eksamen og deretter er det rett over på bacheloroppgave, puh!!!! MEN min SISTE skoleeksamen. HURRA!!

 

En liten velkomsthilsen til deg Tvilling :)

Så hyggelig å lese at du er innom her daglig. Håper det fortsetter slik, og lykke til med eksamen :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for så mange svar ;)

 

Hvilke skoler går dere forskjellige på egentlige? Og har dere gode erfaringer fra der dere går? Hørt noen fra HIO f.eks som har hatt negative erfaringer tidligere, har sikkert endret seg nå - det vet jeg ikke. Derfor lurer jeg litt på hvordan det er der dere går :)

 

Jeg hadde som deg, hørt mye negativt om HiO. Derfor ønsket jeg helst å komme inn på Diakonhjemmet. Men det gjorde jeg ikke, og havnet allikevel på HiO. Tror det er veldig mye hva du gjør det til selv, for jeg har ikke opplevd noe negativt med HiO enda. Jeg er vel heller blitt positivt overrasket. :)

Man er jo over 200 stk i hver klasse, men klassene deles opp i mindre veiledningsgrupper på ca 30 stk. Dvs at man på en måte blir en egen klasse med 30 stk og en "lærer", altså veilederen. Veiledningsgruppene deles igjen opp i mindre studiegrupper med ca 10 i hver gruppe. Dette er de du jobber sammen med på f.eks øvelsespost og de du skriver studieoppgaver med. Ellers så foregår de fleste forelesningene i store forelesningssaler. Alle forelesninger legges ut på intranettet, som man kan hente ned før forelesningene så man kan lese seg opp på temaet først.

Det meste av kommunikasjonen mellom studenter og skole foregår via intranett, så man kan bare sende spørsmål og lignende på mail og man får raske svar. Så lenge man tar ansvar for sin egen utdannelse (som man skal gjøre på en høgskole) så fungerer HiO veldig bra, er man en som trenger å ha lærere hengene over seg og trenger å "sparkes i rumpa" , så er nok ikke HiO stedet, men da er man heller ikke klar for å gå på høgskole, spør du meg :) hehe

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Charming

 

Det er ikke noe å grue seg så veldig for, men det lønner seg å lese litt på anantomiem før skolestart. Det gjorde i allefall jeg, og da særlig om nyrefunksjon, nervesystemet, hjertet og lungene.

 

Medikamentregninga kommer du helt sikkert gjennom, det gjelder bare å ta en ting om gangen, og ikke tenke så altfor mye på det som ligger foran deg. Konsentrer deg om det du driver med akkurat nå, og ta en ting om gangen. Og så er det lurt å regne mye på gamle oppgaver før eksamen. Det er ikke vanskelig, og det gjelder å ikke la seg skremme av alt man hører. Mange som ynder å "skremme" andre litt vet du :)

 

Jeg er nå snart ferdig med 2. året, og ja, det har vært en del lesing og en del trening på prosedyrer, men det er jo interessant. Nå er det praksis for oss, og der er det en del skriveoppgaver, men alt går fint. Det gjelder å være bestemt på at du skal klare det, og ikke høre på alle som klager. For det er sånn når man studerer ved en høgskole at det går litt opp og ned, og da har vi backet hverandre opp. Vi blir en sammensveiset gjeng som vil at alle skal være med videre, og jeg må si jeg gleder meg til jeg er ferdig, og da håper jeg at de aller fleste står der sammen med meg og mottar papirene som viser at vi er autoriserte sykepleiere :D

Link to comment
Share on other sites

hei hei!

 

Jeg har tenkt å begynne på sykepleiestudiet til høsten 09. Jeg er egentlig veldig usikkert om jeg skal satse på det! Jeg har hørt fra venner og familie at det et noe de ser for meg jobbe som. Jeg har lyst å jobbe som det også, eller, egentlig jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre! vennene mine sier at jeg er smilende, blid og veldig snill. hehe.. Det kan bli spennende for meg no framover. Det står egentlig mellom to studier og akkurat nå har jeg Sykepleiestudiet som førstevalg. Jeg er veldig ubeslutsom egentlig, når jeg hører andre sier at jeg passer som sykepleier får jeg lyst å bli det, men når andre sier at jeg passer til den andre studierettningen jeg har valg, blir jeg veldig usikker.. Jeg har fram til 1. juli å bestemme meg så håpet jeg gjør det riktige valget. ..ønsk meg lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest -Guest-

Anbefaler ikke Universitetet i Tromsø når det kommer til forberedelse i medisinregning. Læreren her er helt skrudd..... Mange har opplevd å bestå på feil grunnlag, samt strøket på feil grunnlag osv.. Mye rot i systemene er det man opplever.....

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Guest Guest_siri_*

hei, jeg har ikke gått 3 årig allmen, men vil bli sykepleier. hvordan skal jeg da lettest mulig komme inn på sykepleie studiet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy