Jump to content
Sykepleiediskusjon

Legge inn permanent kateter på mann


Ani

Recommended Posts

Å legge inn kateter på menn er en oppgave legen kan delegere til spl. Jeg har også hørt at hvis spl. skal utføre denne prosedyren må hun kunne dokumentere at hun har fått opplæring fra lege. Har dere dette/hvordan praktiseres dette på din arbeidsplass??

Link to comment
Share on other sites

Har hørt rykter om at det var sånn "før i tida", men slik er det ikke nå lenger. Vi lærer å legge inn permanent kateter på skolen og i praksis.

Legen (urolog) gjør det kun hvis vi av en eller annen grunn ikke får det til (ikke kommer forbi prostata eller lignende)

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med "før i tiden"? Jeg var ferdig utdannet i 2004, og vi lærte ikke å legge inn kateter på menn. Dette skulle vi heller ikke gjøre med mindre vi fikk delegert myndighet og opplæring av legen.

Det er ingen av oss sykepleiere på jobben som legger inn kat. på menn. Ingen har lært det på skolen. Legene legger inn kateter selv på menn.

Kanskje jeg begynner å bli gammel, og at jeg var utdanna "før i tiden"...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er forskjellige meninger om dette fra skole til skole, men vi lærte også å legge inn permanent kateter på menn. Men vi fikk også vite at det skal utføres av lege dersom en møter motstand av f.eks forstørret prostata. Kanskje det er forskjellige praksiser på dette fra ene landsdelen til en annen?

Link to comment
Share on other sites

Hos oss (medisinsk sykehusavdeling) legger spl inn kateter på menn, og dersom ingen får det til overlater vi oppgaven til kir. avd, hvis ikke jeg tar feil. Skjer ikke så ofte. Legene på posten hos oss ville aldri lagt inn kateter på en pasient, tror jeg..

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med "før i tiden"? Jeg var ferdig utdannet i 2004, og vi lærte ikke å legge inn kateter på menn. Dette skulle vi heller ikke gjøre med mindre vi fikk delegert myndighet og opplæring av legen.

Det er ingen av oss sykepleiere på jobben som legger inn kat. på menn. Ingen har lært det på skolen. Legene legger inn kateter selv på menn.

Kanskje jeg begynner å bli gammel, og at jeg var utdanna "før i tiden"...

 

hehe....vi lærte ihvertfall dette i.... 2009? Legene på vår post også ville nok ikke lagt inn kateter, selv om vi sykepleiere ikke får det til, rett og slett fordi jeg ikke tror de noengang gjør det. Når vi møter motstand ved prostata (sånn ca hver gang, mye eldre her), holder vi som regel et litt jevnt trykk og vrir litt på den til det går igjennom. Det er en ganske rett frem prosedyre, så når vi sykepleiere ikke får det til, får som regel ikke andre det til heller, derfor får de få tilfellene vi ikke får det til på sendt til å få lagt inn subrapubiskateter. Jeg har lagt inn på andre avdelinger også, så det er ikke bare hos oss vi gjør det. Trodde dette var vanlig? Hjemmesykepleien pleier jo å sike menn f eks, men jeg tror ikke de får legge inn perm. kateter hos hverken dame eller mann....

 

hvor jobber du forresten?

Link to comment
Share on other sites

men jeg tror ikke de får legge inn perm. kateter hos hverken dame eller mann....

 

 

Jeg har lagt inn permanent kateter på både kvinne og mann både i hjemmesykepleien og på sykehjem. På sykehjemmet der jeg er nå skifter vi også suprapubiskateter

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber i hjemmetjenesten. Vi legger inn perm.kat på kvinner, og vi bytter suprapubiskateter. Egentlig rart at vi ikke kateteriserer menn, men legene foretrekker å gjøre det selv. De reiser da hjem til pas. og vi ass om de ønsker dette. Helt greit for oss og for pas.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var utdannet "før i tiden", nærmere bestemt i 1993. Da lærte vi å aldri legge inn eller SIKe/RIKe menn. Etter hvert som tida har utviklet seg, ser man vel at sykepleier ikke gjør noen større skade ved å legge inn kateter på menn, sammenlignet med kvinner. Jeg lærte det allerede som student, fordi jeg sto i en situasjon hvor det ble naturlig for meg å lære det. I dag (på sykehus) gjør jeg det like greitt på kvinner som på menn. Tror ærlig talt jeg ikke ville spurt legene våre i avdelingen, tror det er år og dag siden de har tatt i et kateter. Det blir nok mere naturlig å spørre om hjelp fra urologisk avdeling, hvis problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var utdannet "før i tiden", nærmere bestemt i 1993. Da lærte vi å aldri legge inn eller SIKe/RIKe menn. Etter hvert som tida har utviklet seg, ser man vel at sykepleier ikke gjør noen større skade ved å legge inn kateter på menn, sammenlignet med kvinner. Jeg lærte det allerede som student, fordi jeg sto i en situasjon hvor det ble naturlig for meg å lære det. I dag (på sykehus) gjør jeg det like greitt på kvinner som på menn. Tror ærlig talt jeg ikke ville spurt legene våre i avdelingen, tror det er år og dag siden de har tatt i et kateter. Det blir nok mere naturlig å spørre om hjelp fra urologisk avdeling, hvis problemer.

 

Jeg har samme erfaring som deg Petronella.Der jeg har jobbet tror jeg legene hadde måpet om vi hadde bedt dem legge inn et kateter. Egentlig kunne de ingen slike prosedyrer, naturlig nok.

Vi lærte det heller ikke på skolen, hverken RIK/ SIK eller permanent, men fikk beskjed om at når vi kom ut i jobb ble det forventet at vi la inn kateter på menn. Det ble sagt at det var dumt vi ikke lærte det på skolen, men slik var det nå en gang.

Jeg ble jo litt overrasket når jeg nå leste her at man på mange skoler fortsatt ikke lærer dette.

Hjelpes jeg ville jo gått rett i baret om jeg hadde begynt på din jobb Lane. Det hadde ikke falt meg inn at jeg ikke skulle kateterisere en mann. Så her er praksisen tydeligvis veldig forskjellig. Det å katerisere en mann er jo mer risikabelt enn en å katerisere en kvinne. Men at en lege skulle klare det bedre kan jeg ikke forstå og at skolen ikke lærer studentene dette er jo veldig synd da, i forhold til kvalitetsikring.

 

PS. Jeg lærte det ikke av lege, men en sykepleier. Jeg har ingen dokumentasjon på at jeg kan dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg har fått opplæring av lege en gang, men i etterkant har det aldri blitt spurt om jeg kan dette. Jeg tror dette blir under helsepersonelloven, at du ikke skal utføre prosedyrer du ikke føler deg skikket til, men om du føler at du har kompetanse nok til å legge inn kateter, så gjør du det. Jeg har stort sett lagt inn kateter i etterkant, bortsett fra hos en pasient med tidligere prostataproblemer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest Jeanette

Jeg går andre året på sykepleierskolen nå, og vi lærer å legge inn på både menn og kvinner. Er i praksis nå, og har lagt inn på menn. Dette er en del av opplæringen vi har som sykepleiere.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
12 hours ago, Nonmaleficence said:

Jeg lærte det ikke på studiet, da vi fikk streng beskjed om at vi ikke skulle kateterisere menn fordi vi ikke innehadde kompetansen til det. Likevel som nyutdannet blir man kastet inn i det. Jeg fikk opplæring av en dansk sykepleier i kateterisering av menn. Er virkelig ingen hokus-pokus. Forsiktighet er nøkkelordet.

Ok da er det fortsatt slik at man ikke nødvendigvis lærer dette under studiet. Det er jo rart, for når vi er ferdigutdannet ender vi ofte opp med at vi må kateterisere menn. Mye bedre om vi hadde lært det skikkelig under studietiden.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Guest Sanna said:

Lærte det på spl. Gjør det og tar i en del hvis vi ikke kommer inn. Alltid 2 tuber gel. Hvis ikke det går kommer urologen med mandreng.

Bruker du alltid to tuber gel, eller kun når det er trangt? Regner med at du mener xylocain-gel?

Lurer også på om noen her bruker penisklemme? Jeg har aldri brukt det, men ser nytten for min erfaring var at mesteparten av xylocainen kom i retur, til tross for at jeg satte det rolig og i porsjoner og klemte av manuelt.

Link to comment
Share on other sites

Leste at det kan være vanskelig å legge inn kateter på en som er obstipert. Mulig dere visste det. Men for dere som var like uvitende til dette som meg tenkte jeg det var nyttig informasjon :)

Quote

 

Förstoppning, ett kramptillstånd i slutningsmuskeln som uppträder vid vissa neurologiska sjukdomar eller skador, prostataförstoring eller annat hinder i urinröret kan vara orsak till svårighet att sätta en kateter. 

http://www.vardhandboken.se/Texter/Kateterisering-av-urinblasa/Komplikationer-med-omvardnadsatgarder/

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 3.2.2018 at 5:30 PM, Cathrine said:

Bruker du alltid to tuber gel, eller kun når det er trangt? Regner med at du mener xylocain-gel?

Lurer også på om noen her bruker penisklemme? Jeg har aldri brukt det, men ser nytten for min erfaring var at mesteparten av xylocainen kom i retur, til tross for at jeg satte det rolig og i porsjoner og klemte av manuelt.

Ja alltid ?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Guest Sanna said:

Aldri hørt om.

Penisklemme var nytt for meg også. Leste om det nylig på FHI sine sider under prosedyre for innleggelse av KAD:
 

  1. Quote

    Utøver: sett glide -og /eller lokalanestesimiddel langsomt inn i urinrøret. Det bør virke minst 2–3 minutter før prosedyren fortsettes. For å forhindre at gelen renner ut hos menn kan man holde for urinrørsåpningen med steril kompress eller benytt penisklemme.

    https://www.fhi.no/nettpub/urinveisinfeksjoner/prosedyrer/a.-prosedyre-for-innleggelse-av-bla/

     

Link to comment
Share on other sites

On 2.2.2018 at 10:01 PM, Guest Sanna said:

Lærte det på spl. Gjør det og tar i en del hvis vi ikke kommer inn. Alltid 2 tuber gel. Hvis ikke det går kommer urologen med mandreng.

Hvorfor to tuber med gel (xylocain)? Har forvisse studert i Sverige men aldrig hørt om at man skal bruke to tuber med gel. Ikke i Norge heller. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy