Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bacheloroppgave


NurseB

Recommended Posts

Hei.

 

Nå er det min tur til å sette igång med bachelorskriving… Jeg har grublet og tenkt i hele sommer på hva jeg skal skriv om. Redgjørelsen for tema og problemstilling skal ikke leveres før 10/10 så jeg har jo fortsatt godt med tid.

 

Men, jeg lurer på om jeg skal skrive om munnstell hos kritisk syke som forebyggende og helsefremmende tiltak og sykepleierens rolle i forhold til dette.

Jeg har funnet mye litteratur og forskning om temaet og jeg må si at jeg har fått meg noen aha-opplevelser etter å ha lest om dette. Det med god munnhygiene og viktigheten av dette er mye mer komplisert og alvorlig enn jeg først ante. Det høres jo så basalt ut med tannpuss og munnstell, men det er jo høy mortalitet knyttet til videre sykdomsutvikling hos kristisk syke pasienter. Dette har jeg ikke fått så mye kunnskap om fra skolen, men det har heller ikke vært fokus på dette fra sykepleierne hvor jeg har vært i praksis…. Det har faktisk aldri vært nevnt..

 

Jeg har tenkt litt på forebygging av ventilatorassosiert pneumoni (vap) hos respiratorpasienten, men jeg er usikker på om da beveger meg over i spesialsykepleierområdet… Hva tror dere?

 

Håper på innspill, tips og råd. Dette er en super tråd!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg synes den problemstillingen om munnstell var veldig spennende. Som du selv er inne på så er dette veldig viktig og dessverre noe det legges alt for lite fokus på.

Respiratorpasienter er først og fremst intensivsykepleiernes ansvar. Så ja, jeg tror ikke det vil være den beste problemstillingen for deg.

Masse lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes den problemstillingen om munnstell var veldig spennende. Som du selv er inne på så er dette veldig viktig og dessverre noe det legges alt for lite fokus på.

Respiratorpasienter er først og fremst intensivsykepleiernes ansvar. Så ja, jeg tror ikke det vil være den beste problemstillingen for deg.

Masse lykke til!

 

Ja, jeg tenkte nok at jeg var over i spes.spl feltet der B)

 

Men, tusen takk for svar! Jeg kan jo legge ut problemstillingen min når den er klar og jeg er i gang med skrivingen :)

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, jeg tenkte nok at jeg var over i spes.spl feltet der B)

 

Men, tusen takk for svar! Jeg kan jo legge ut problemstillingen min når den er klar og jeg er i gang med skrivingen :)

Kjempefint om du legger ut problemstillingen din når den er klar.

Jeg ble så inspirert av problemstillingen din at jeg la ut en video om et munnstellprosjekt på Facebooksiden vår ;)

Link to comment
Share on other sites

Kjempefint om du legger ut problemstillingen din når den er klar.

Jeg ble så inspirert av problemstillingen din at jeg la ut en video om et munnstellprosjekt på Facebooksiden vår ;)

Så morsomt! Den må jeg se :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest sykepleierstudent

Jeg skjønner at det har vært en stund siden noen har skrevet her, men hvis noen kan hjelpe meg med å gi tilbakemeldinger på hva dere syns om denne tema, så blir jeg veldig takknemlig. Jeg kanskje skal skrive om hvordan bivirkninger på antiviraler legemidler påvirker HIV+ pasientens liv eller daglige aktiviteter?

 

Hva syns dere? Jeg har begynt å sjekke hvor mange artikler det finnes der ute på internet, og det ser ut som det finnes mange av dem! ;)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest 3.års student

Smertelindring til narkomane er absolutt et godt tema. Har hatt narkomane som pasienter, og for meg har det virket som om både leger og sykepleiere finner smertelindring til denne "pasientgruppen" vanskelig. Det er det nok også. Har observert at fordommer har tredd tydelig frem når narkomane har vært pasienter. Både hos leger og sykepleiere. Det kunne jo være en idé å sette fokus på det, evt. dra det inn i oppgaven.

 

Dette skal jeg tenke mer på, takk for tips om tema! smile.gif

 

Hei Nella! Jeg er så spent på hva du endte opp å skrive om? Jeg vet dette er en gammel link, men skal snart til å skrive bachelor oppgave og tenker på å skrive om akkurat dette temaet. Hadde vært interessant å høre mer fra deg! :)

Link to comment
Share on other sites

Det er bare fint å dra frem gamle tråder i stedet for å starte nye om det samme temaet. Bacheloroppgave er jo et gjentagende tema, så denne kunne kanskje blitt "Pinned" Cathrine? Ellers tenker jeg jo at et generelt tips til de som skriver bacheloroppgave at man er litt "snill" med seg selv og ikke velger et for sjeldent tema som det er vanskelig å finne artikler om, samtidig som man finner et tema man synes er interessant. Hadde en kamerat i studietiden som valgte å skrive om meditasjon som verktøy for sykepleieren i møte med lidelse, og sleit voldsomt med å finne noen konkrete artikler om dette temaet!

Link to comment
Share on other sites

Hei dere! Jeg trenger litt hjelp til formulering av problemstilling, og har dessverre fått en veileder som mener det ikke er hennes jobb å hjelpe meg i det hele tatt, men kun å vurdere det jeg har etterhvert som jeg skriver. Jeg har valgt å skrive om grensesetting i psykiatrien, da gjerne schizofrene - men tror det kan bli for snevert med kun én pasientgruppe. Mine tanker rundt dette omhandler det å sette grenser i forbindelse med pasientens dagligdagse situasjoner, ikke grenser mellom pasient og pleier. F.eks. begrensning av matinntak, drikke, nikotin, hygiene, osv. Jeg føler jeg hele tiden balanserer på kanten av tvang.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg veldig mye erfaring med akkurat psykiatri, men jeg kan jo forsøke å hjelpe deg med formulering av problemstilling i hvert fall. Da jeg skrev oppgaven var min veileder veldig opptatt av at problemstillingen skal besvare ganske mange spørsmål om oppgaven, så den bør være veldig konkret og innsnevret. Man bør ha med hvilken pasientgruppe (diagnose), alder?, hvor skal man møte pasienten (omsorgsbolig, hj. spl, DPS etc), sykepleierens rolle og selve problemet.

Det er bedre med en lang problemstilling som gjør oppgaven veldig konkret, enn en fin og kort, men vag problemstilling. Et eksempel kunne vært: "Hvordan kan sykepleieren sette grenser i dagliglivet til en pasient med schizofreni tilknyttet en omsorgsbolig?"

Det eneste jeg lurer på er jo hvorfor du tenker grensetting? Er pasienten til skade for seg selv på noen måte? Jeg har hatt to bekjente som begge har hatt schizofreni, og jeg vet begge slet veldig med svært stor matlyst (på grunn av medisiner) og begge gikk veldig opp i vekt til å begynne med. Men det er vel den eneste grensettingen jeg ser for meg at dem trengte. Du bør nok ha med konkret hvilke grenser du ønsker å sette for pasienten med en begrunnelse.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg veldig mye erfaring med akkurat psykiatri, men jeg kan jo forsøke å hjelpe deg med formulering av problemstilling i hvert fall. Da jeg skrev oppgaven var min veileder veldig opptatt av at problemstillingen skal besvare ganske mange spørsmål om oppgaven, så den bør være veldig konkret og innsnevret. Man bør ha med hvilken pasientgruppe (diagnose), alder?, hvor skal man møte pasienten (omsorgsbolig, hj. spl, DPS etc), sykepleierens rolle og selve problemet.

Det er bedre med en lang problemstilling som gjør oppgaven veldig konkret, enn en fin og kort, men vag problemstilling. Et eksempel kunne vært: "Hvordan kan sykepleieren sette grenser i dagliglivet til en pasient med schizofreni tilknyttet en omsorgsbolig?"

Det eneste jeg lurer på er jo hvorfor du tenker grensetting? Er pasienten til skade for seg selv på noen måte? Jeg har hatt to bekjente som begge har hatt schizofreni, og jeg vet begge slet veldig med svært stor matlyst (på grunn av medisiner) og begge gikk veldig opp i vekt til å begynne med. Men det er vel den eneste grensettingen jeg ser for meg at dem trengte. Du bør nok ha med konkret hvilke grenser du ønsker å sette for pasienten med en begrunnelse.

Tusen takk for innspill!

 

Det er schizofrenipasienter jeg har hatt erfaring med i psykiatri. Der hadde de lås på kjøleskap, begrensning ifm måltider, de fikk 1 røyk i timen, godterier o.l. var innelåst, grenser for hvor mye de fikk i ukepenger, osv. Grenser er jo en form for miljøterapi, og det står en del om det i pensumbøkene. Selv om pasienten ikke direkte skader seg der og da, er grensene til for å forhindre f.eks. ekstrem overvekt, somatiske sykdommer - som diabetes, infeksjoner som følge av dårlig tannhelse, osv. Noen grenser må de ha, mens andre (dessverre) settes for å lette arbeidsdagen til de ansatte. Det er derfor jeg syns temaet er så spennende - for hva er korrekt bruk av grenser uten at det skal krenke pasient/bruker? Det er også ganske ubehagelig å skulle være den som stadig må si "nei" til et voksent menneske.

Link to comment
Share on other sites

Ja, skjønner veldig godt at det er rart å måtte nekte en voksen mann å ta seg en ekstra røyk! Men jeg antar da at dette er i en omsorgsbolig-setting? Det blir vel kanskje praktisk sett enklere å drive botrening og grensesetting til disse brukerne, enn de man møter i f.eks. hj. spl. Lovverket blir vel uansett likt men, mener å huske at det er noen her på forumet som jobber i omsorgsbolig, hadde vært interessant å høre hvordan dette håndheves i praksis og hvordan de forholder seg til lovverk, må man f.eks. ha tvangsvedtak for å ha lås på kjøleskap (personlig eiendeler)?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

vi sitter to stykker å skal skrive bachelors sammen... håper dere kan hjelpe oss litt...

Det har hele tiden vært en enighet om at vi skal skrive om psykiatri, og vi er begge interesserte i pasienter med angst.
Det har blitt jobbet med ulike problemstillinger og søkt artikler, men har nå litt vanskeligheter med å starte skikkelig...
vi har lyst til å skrive om hvordan vi som sykepleiere kan bidra/hjelpe til økt livskvalitet til pasienter med angst og depresjon, men finner ikke så mye forskning på dette og er usikre om vi kanskje bør vinkle oppgaven annerledes,, hovedtemaet skal jo være sykepleie/mestring til pasienter med angst og depresjon (da disse to henger ofte sammen) men vi er veldig åpne for tips :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest sykepleierstud.

Ser jo at det er ganske lenge siden noen skrev på denne tråden, men jeg tar alikevel sjangsen. Skal skrive mini-bachelor og relatere det til pasient vi møtte i sykehusprakis. Pasienten jeg har valgt var en eldre dame som kom inn med en heftig infeksjon. rett før hun selv ble syk døde mannen hennes, og mens hun var innlagt døde to til i nær familie. Jeg vil fokusere på hennes sorg i forbindelse med hennes egen sykdom. Har tenkt på noen stikkord: sorg, tap, mestring, livskrise. Noen som har tips til problemstilling?

Takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Guest Jessica

Hei! Skal begynne med bacheloroppgaven nå, og gruppen min har lyst til å skrive om livmorhalskreft. Er det noen som har tips til hvordan vi kan vinkle oppgaven, eller hva slags fokus vi kan ha? Ser det er andre som har skrevet om seksuelle problemer etter behandling av cancer cervix, men er det andre problemområder vi kan undersøke?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Skal begynne med bacheloroppgaven nå, og gruppen min har lyst til å skrive om livmorhalskreft. Er det noen som har tips til hvordan vi kan vinkle oppgaven, eller hva slags fokus vi kan ha? Ser det er andre som har skrevet om seksuelle problemer etter behandling av cancer cervix, men er det andre problemområder vi kan undersøke?

Først og fremst ville jeg tenkt på hvorfor dere nettopp har valgt å skrive om gynekologisk kreft. Er det noe spesielt dere synes er interessant å se nærmere på i forhold til denne pasientgruppen?

Hvis dere går inn her på Oncolex: http://oncolex.no/GYN/Diagnoser/Livmorhals/Prosedyrekatalog/OPPFOLGING?lg=procedureGroup

vil dere få en oversikt over mulige komplikasjoner etter behandling av livmorhalskreft. Kanskje dere finner noe der dere kan skrive om.

Ellers er det faktisk slik at livmorhalskreft fortsatt er litt tabubelagt, det kan man jo ta med i oppgaven.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Janne Nod
On 4/5/2013 at 12:02 AM, Cathrine said:

Slikt er SÅ vanskelig.

Har du snakket med læreren hennes? Hvis ikke hadde jeg gjort det før evalueringen. Kanskje dere sammen finner ut en fin måte å si i fra om dette. At dere klarer å snakke med henne om problemet uten å kritisere. Det er jo en hårfin balansegang for studenter er så sårbare. Hvis du søker litt i dette forumet vil du finne mange studenter som er redde og fortvilet i praksis. Målet er jo at man gir henne en mulighet til å jobbe med dette og kanskje utvikle seg. Kan jo være at det er noe som plager henne som gjør at hun oppfører seg slik. Men dette er vanskelig, lykke til uansett. Vet jo ikke om dette var til noe hjelp da, men det er noen av mine tanker.

2.1 Kommunikasjon og veiledning

 

Veiledningsmodellen (Tveiten, 2005, s. 12).

Veiledning bør ha en struktur i form av planlegging, oppstart, arbeidsfase, avslutning og bearbeidelse (Tveiten, 2005, s. 67).

 

Veiledning defineres av Sidsel Tveiten som "en pedagogisk og relasjonell prosess med oppdagelse, læring, vekst og utvikling som mål, og der den lærende er i fokus. Veiledningens hovedform er dialog" (Tveiten, 2005, s. 24).

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
On 10/1/2008 at 9:18 PM, Nightingale said:

Jeg skrev bacheloroppgave om HLR minus. Problemstillingen var vel noe sånt som: Hvilke etiske utfordringer møter sykepleieren i forbindelse med avgjørelsen om HLR minus?

 

Vi var tre som skrev sammen og det var egentlig veldig greit, var vi uenige om noe så var det majoriteten som bestemte. Samtidig var det veldig greit å ha flere øyne til å lese oppgaven.

 

Vi brukte en del lovtekster, og som teorigrunnlag brukte vi hovedsaklig Kari Martinsen, men var litt inne på Virginia Henderson siden hun sier noe om en fredfull død i sin sykepleiedefinisjon. Den etiske teorien vi brukte var mye basert på Løgstrup.

 

Fikk B skriftlig, men gikk opp til A etter muntlig eksamen ;)

Kommer litt sent inn her, men syntes dette tema virket veldig interessant! Fant dere mye forskning osv på dette? Og er det noe du anbefaler andre å skrive om? :) skal skrive alene, og er opptatt av å velge noe som ikke "alle" skriver om, men som det samtidig er en del stoff om. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
On 1/10/2019 at 11:10 AM, Kel14 said:

Kommer litt sent inn her, men syntes dette tema virket veldig interessant! Fant dere mye forskning osv på dette? Og er det noe du anbefaler andre å skrive om? :) skal skrive alene, og er opptatt av å velge noe som ikke "alle" skriver om, men som det samtidig er en del stoff om. 

Jeg lurer på om du endte opp med dette temaet, og om du fant noe forskning på dette og evt. litteratur? :) Synes dette hørtes spennende ut, og vurderer å skrive om dette til min bachelor også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei :D

Jeg vet ikke hvor mange ganger har jeg byttet temaet.. Det er så vanskelig å bestemme seg. Til slutt bestemte jeg å skrive om følgende 

Tema: Betydning av tid og omsorg i sykepleien.

Hvordan kan sykepleiere vise god omsorg og trygghet til demente pasienter gjennom bruk av kommunikasjon og tid i sykehjem?

Hva synes dere om det? Eventuelt om dere kunne hjelpe meg å formulere problemstillingen litt bedre... Har ikke veiledning før neste månedet

Mange takk på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville endret problemstilligen litt.

Tror jeg ville  fjernet tid, og heller tatt det med som et moment i oppgaven under drøftingen.

Litt usikker på hva du mener med trygghet. Mener du  at sykepleieren føler seg trygg i samhandlingen med pasienten og på den måten utstråler trygghet i rollen?

Kanskje like greit å droppe trygghet også i problemstillingen?

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Spes.spl.

"Hvordan kan sykepleiere vise god omsorg og trygghet til demente pasienter gjennom bruk av kommunikasjon og tid i sykehjem?"

Her får du en liten utfordring. Hvordan skal du undersøke om de tiltak du gjennomfører faktisk gir god omsorg og trygghet til demente? Hvem er det du skal undersøke, pasient eller sykepleier? Vil du se på f.eks. spl. sin opplevelse av at de gir omsorg og trygghet til pasienter, eller vil du gå litt mer teoretisk og se hvordan utfører sykepleier sykepleie til demente? En kan vel egentlig ikke si at du gir god omsorg, uten å spørre pasienten. I tilfelle tror jeg du kan rote deg bort i et teoretisk minefelt når du sitter foran sensor, eller i oppgaven skal definere hva som er god omsorg, for all omsorg skal vel være god i sykepleie? Hva er trygghet, hvordan vil du definere om du oppnår å gi trygghet? Skal du bruke kun teori, eller har du tenkte å ha uformelle samtaler med personalet? Regner med bacheloren ikke er på masternivå med intervju.

 

Tips til deg er å tenke litt;

Hvem skal du undersøke?

Hvilket tiltak skal du undersøke?

Hvilken pasientgruppe?

Hva vil du måle?

 

Hvis du trenger teoretiker kan du bruke f.eks. Travelbee, eller Kari Martinsen. Kari Martinsens relasjonstenkning og omsorg for den svake/barmhjertighetstanken er relevant her i forhold til hvordan sykepleieren bruker seg selv i møtet med pasienten. Travelbee kan fort bli litt "overfladisk", hvordan definere at en er kommet videre i hennes trinnvise interpersonelle relasjonsmodell? 

 

Problemstillinger

Hvordan opplever sykepleier å gi omsorg og trygghet til pasienter med demens gjennom kommunikasjon?

Hvordan kommuniserer sykepleier med demente?

Hvordan opplever sykepleier å kommunisere med demente?

 

Viktigst av alt, bare begynn å skriv! Problemstillingen kan du alltids endre på til slutt når du ser hvilken retning oppgaven din har tatt!

Lykke til!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy