Jump to content
Sykepleiediskusjon

Å søke jobb


NurseB

Recommended Posts

Det er bare 5 måneder til jeg er ferdigutdannet sykepleier :blink: og jeg merker at jeg stresser litt med jobbsøking. Når skal jeg begynne å søke, hvor skal jeg søke, hva skal jeg skrive i søknaden, hva skal med i CV'en osv..

 

Ser at det allerede er utlyst noen feriestillinger og fristene er faktisk allerede i mars. Derfor tenker jeg at jeg kanskje snart må få sendt ut noen søknader. Men så er det en del på det private plan som ikke er klart, blant annet flytting til ny (og mindre) by. Og det er ikke sikkert det blir klarhet i dette før rundt påsketider og da er jeg redd det kan være for sent? Eller er det ikke det?

 

Så er det dette med søknaden da. Misliker sterkt å skrive søknader, så kanskje dere har noen tips om hva som bør være med og hva som bør utelates?

 

Og når de gjelder CV'en, så har jeg jo erfaring som servitør, selger og butikkmedarbeider, men hvor relevant er det å ta med dette? Skal man ta med alt, eller skal man utelate noe? Har også noen kurs som ikke har noen relevans for sykepleieryrket. Hva med disse? Og skriver man noe om datakunnskaper, fritidsinteresser og lignende? Skal man skrive hvor man har vært i praksis?

 

*puh*

 

Alle tips tas imot med stor takk :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er vanskelig med jobbsøking, strever med det selv :blink: Det virker som mange søker på mange stillinger, og takker nei dersom man får tilbud flere plasser. Det er jo også mulig dersom du skal flytte bort, at du søker på jobb i tilfelle du blir i byen, men takker nei dersom du flytter bort?

Jeg fyller ut cv og slikt på jobbnor.no, der setter jeg all arbeidserfaring på "praksis", og praksisene jeg har hatt gjennom studiet skriver jeg under "annen praksis". Jeg har ikke hatt så veldig mange jobber tidligere, så jeg skriver opp alle (men legger ikke med alle attester osv på alle -det får arb.giver spørre etter om de vil se)

Selve søknadsbrevet synes jeg er veldig vanskelig å skrive... tar gjerne imot tips jeg også! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ja det å skrive CV er vanskelig. Jeg fikk ny jobb for et år siden, så jeg har jo ganske fersk erfaring. Nå skal jeg se på den og se hva jeg skrev.

Husker jeg også var veldig usikker på hva jeg skulle ta med, men alt som kan ha en relevans kan være lurt. Det at du har jobbet i seviceyrker NurseB kan jo være relevant.

Jeg ville tatt med det.

Datakunnskap kan også være lurt å nevne.

 

Vel nå skal jeg se på CVen min :blink:

 

Jeg skrev opp all arbeidserfaring etter vidregående, dette får å ikke få noen" huller" i CVen.

Har du noen gode attester fra tidligere arbeidserfaring ville jeg sendt med disse.

Små kurs som ikke har noe relevans tok jeg ikke med.

 

Så til selve søknaden:

Der skrev jeg at jeg var sykepleier, min alder, min sivile status og at jeg hadde barn.

Jeg skrev ikke om hobbyer eller interesser, men skrev litt om min erfaring som gjorde at jeg ønsket nettopp denne stillingen.

Vi kan lage et tenkt eksempel. Hvis dere søker jobb på en barneavdeling, ville jeg skrevet litt om hvorfor du nettopp velger en slik avdeling.

Du er kanskje spesielt opptatt av barn, skrevet en oppgave om dette osv.Tenk igjennom hvorfor dere søker nettopp denne stillingen og skriv det.

 

Så skrev jeg et lite lite resyme om hvor jeg hadde jobbet etter endt utdanning, og hva slags stillinger jeg hadde hatt. Her ville jeg skrevet opp praksiserfaringen dere har.

 

Til slutt skrev jeg opp to personer de kunne kontakte ved behov for referanse.

Da kan dere skrive opp tidligere arbeidsgivere, eller kanskje en lærer eller avdelingsykepleier på en av avdelingene dere har vært i praksis.

Det er viktig dere tar kontakt med referansepersonen og spør om det er greit, slik at de kan være forberedt.

Jeg har selv jobbet som avdelingsykepleier og da fikk jeg flere slike telefoner. Veldig greit å være forberedt da ;)

Vet ikke om dere ble noe klokere.

Dere får ihvertfall ha lykke til :rolleyes:

Blir kjempespennende å høre hvor dere til slutt begynner å jobbe ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt og utfyllende svar, Cathrine! Det hjalp en god del :rolleyes:

 

Må tenke gjennom hvem jeg kan ha som referansepersoner. Har 2 selvsagte referansepersoner, men disse har ingenting med min utdanning å gjøre. Tror du det er negativt å ikke ha en lærer/avdelingssykepleier som referanse? Har egentlig aldri hatt så mye kontakt med avdelingssykepleieren der jeg har vært i praksis.. Bare kontaktsykepleieren(e)..

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt og utfyllende svar, Cathrine! Det hjalp en god del :rolleyes:

 

Må tenke gjennom hvem jeg kan ha som referansepersoner. Har 2 selvsagte referansepersoner, men disse har ingenting med min utdanning å gjøre. Tror du det er negativt å ikke ha en lærer/avdelingssykepleier som referanse? Har egentlig aldri hatt så mye kontakt med avdelingssykepleieren der jeg har vært i praksis.. Bare kontaktsykepleieren(e)..

 

Jeg ville skrevet opp de 2 selvsagte og en kontaktsykepleier i tillegg :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid hørt at en ikke skal ramse opp alder, sivilstatus og lignende i selve søknaden, men heller ha dette med i CV'en. Har også lært at en ikke skal skrive hvilke jobber en har hatt før i søknaden, fordi dette er info som skal stå i CV'en. Det er vanskelig å skrive søknader! Er glad for at det er en stund til jeg trenger å søke om jobb :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid hørt at en ikke skal ramse opp alder, sivilstatus og lignende i selve søknaden, men heller ha dette med i CV'en. Har også lært at en ikke skal skrive hvilke jobber en har hatt før i søknaden, fordi dette er info som skal stå i CV'en. Det er vanskelig å skrive søknader! Er glad for at det er en stund til jeg trenger å søke om jobb :P

 

Ja det er mange meninger om det å skrive søknader.

Jeg fulgte en mal jeg så på nettet, der stod det at det var greit å ha et resyme i søknaden.

Det avgjørende er nok at du virker interessert i denne stillingen, ikke har "huller" i CVen, og får gode referanser.

Link to comment
Share on other sites

Idag har jeg faktisk søkt på 4 stillinger som er utlyst her i hjemkommunen min som sykepleier, ikke det at jeg har noen forhåpninger om å få noen av dem men. Er ikke ferdig før til sommeren, men har blitt oppfordret til å søke likevel. Så har de navnet mitt og vet at jeg er interessert i jobb iallefall:)

Gleder meg til å blir ferdig, men synes det er en litt skummel tanke også... men det går seg nok til etterhvert:)

Link to comment
Share on other sites

Idag har jeg faktisk søkt på 4 stillinger som er utlyst her i hjemkommunen min som sykepleier, ikke det at jeg har noen forhåpninger om å få noen av dem men. Er ikke ferdig før til sommeren, men har blitt oppfordret til å søke likevel. Så har de navnet mitt og vet at jeg er interessert i jobb iallefall:)

Gleder meg til å blir ferdig, men synes det er en litt skummel tanke også... men det går seg nok til etterhvert:)

 

Velkommen hit :P

Dette blir jo spennende. Ja veldig lurt å søke selvom man tror man ikke får jobben. Plutselig var det ikke så mange søkere likevel.

Du får ihvertfall ha lykke til!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid hørt at en ikke skal ramse opp alder, sivilstatus og lignende i selve søknaden, men heller ha dette med i CV'en. Har også lært at en ikke skal skrive hvilke jobber en har hatt før i søknaden, fordi dette er info som skal stå i CV'en. Det er vanskelig å skrive søknader! Er glad for at det er en stund til jeg trenger å søke om jobb ;)

Jeg har tenkt å ha slik info i CV'en, ja, ikke i søknaden

 

Fikk litt hjelp av samboeren, men sliter med å holde meg til 1 A4-side. Den blir nesten halvannen :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt å ha slik info i CV'en, ja, ikke i søknaden

 

Fikk litt hjelp av samboeren, men sliter med å holde meg til 1 A4-side. Den blir nesten halvannen :P

 

Jeg skrev ikke all jobberfaring og utdannelse i søknaden. Kun hvor jeg hadde jobbet som sykepleier. Altså det som var aktuelt for stillingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev ikke all jobberfaring og utdannelse i søknaden. Kun hvor jeg hadde jobbet som sykepleier. Altså det som var aktuelt for stillingen.

 

Jeg har ikke jobbet som sykepleier før, så jeg må nok skrive opp den andre erfaringen jeg har som er relevant

Link to comment
Share on other sites

Og så lurte jeg på en ting til.. Jeg har et ønske om å jobbe på en spesiell avdeling, men de har ikke utlyst noen stilling (verken fast eller ferievikar). Bør jeg ringe de på forhånd dersom jeg har tenkt å sende søknad dit? Vise min interesse på en måte, kanskje forhøre meg om det er noen sjanser for et vikariat om ikke annet?

Link to comment
Share on other sites

Og så lurte jeg på en ting til.. Jeg har et ønske om å jobbe på en spesiell avdeling, men de har ikke utlyst noen stilling (verken fast eller ferievikar). Bør jeg ringe de på forhånd dersom jeg har tenkt å sende søknad dit? Vise min interesse på en måte, kanskje forhøre meg om det er noen sjanser for et vikariat om ikke annet?

 

 

Ja det er veldig lurt. Ring og snakk med dem.

Kanskje de også har behov for ekstravakter, på den måten kan de bli kjent med deg.

Uansett eksravakter eller ikke, du har alt å vinne på å ta en telefon.

Jeg har gjort det samme, det var et sted jeg ønsket å jobbe. Jeg ringte dem og ble oppfordret til å sende en åpen søknad. Selvom de ikke hadde noen ledige stillinger der og da.

Jeg har også henvendt meg direkte til avdelinger hvor jeg har ønsket å ta ekstravakter, og har fått jobb. Så vis interesse der dere vil jobbe. Da kan dere få drømmestillingen!

Lykke til!!!

Link to comment
Share on other sites

Den første faste stillingen fikk jeg ikke da :P

Men avdelingsykepleier sa at hvis jeg fortsatt var interessert etter 6 måneder og ikke hadde hørt noe, så måtte jeg ringe på ny og si at de ikke måtte glemme meg. Men innen den tid hadde jeg funnet på noe annet ;)

Vil jo bare si at den stillingen var litt "sær" det var ikke på sykehus og det var ikke ofte de trengte nye sykepleiere. Det var vel bare en to til tre stillinger der tror jeg.

 

Det andre stedet ringte jeg også avdelingsykepleier. Veldig viktig at du henvender deg direkte til han/ henne.

HUn ble så glad, for hun trengte sykepleiere med min kompetanse. Jeg ble innkalt til intervju og fikk opplæring og jobbet der som ekstravakt ( det var det jeg ønsket fordi jeg hadde små barn).

Jeg vet at i mange bedrifter så ansetter de ofte folk som selv tar kontakt selvom de ikke har utlyst en stilling. En venninde av meg som har jobbet på arbeidskontor sier det samme, ta en telefon og send åpne søknader der du vil jobbe.

Link to comment
Share on other sites

Referanseperson kan være hvem som helst, men de bør jo være noen som kan si noe om deg i jobbesammenheng.

Jeg har vært referanseperson for kollegaer og blitt ringt opp når de søker andre jobber...........

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hatt så mye med avd. spl. å gjøre, mens de som har vært kontaktene mine har jeg naturligvis hatt mye å gjøre med.. Jeg får gruble litt på det :P Takk for svar, Beth.

 

Ja, ta kontakt med kontaktsykepleierene og spør om du kan oppgi dem som referanse. Viktig du spør noen som kjenner deg ;)

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg i gang med søknadene, og det er jammen ikke enkelt! Har snakket med et par avd. spl/ledere på tlf, men glemte selvsagt å skrive ned navnet på den ene. Hvordan kan jeg få tak i dette navnet? På nettsidene til helseforetaket er det oppgitt sykepleiefaglig leder, men husker ikke om det var det navnet hun presenterte seg om.. Kjipt!

 

En annen ting er at jeg skal søke på sengeposter som er delt inn i underseksjoner og lurte på hvordan jeg skal presentere i søknaden at jeg ønsker å søke på en viss av disse, men at det er greit om jeg havner på andre seksjoner.. På en måte.. Hun jeg snakket med sa at det var bare å komme med ønsker, men jeg klarer ikke å forumlere meg.. Noen som har et godt forslag?

 

Kan man bruke forkortelser som gastro, nefro og kardio i en søknad eller blir det for uprofesjonelt?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy