Jump to content
Sykepleiediskusjon

Rar lukt av rap


Lil@

Recommended Posts

Jeg har også hatt problemer ned dette.første gang når jeg gikk gravid med sønnen lin...sent i svangerskapet,og noen ganger etter det det siste 2 årene.. Etter jeg har spust mye snop og mat...diare og oppkast.. Uff

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har hatt plager med disse svovel-stinkende rapene i mange år nå, og det eneste som hjelper, NÅR det hjelper, eller HVIS det hjelper, er å ta masse syrenøytraliserende midler (PepcidDuo, Link, Lanzo smeltetabletter osv, men Somac har liten og ingen effekt.) Jeg har vært hos fastlegen gjentatte ganger, og blitt testet både foran og bak; og det eneste svaret han kan gi meg, er at det er ingenting fysisk galt med meg. Ergo kaller han det "Nervøs mage". Har blitt "utredet" for Irritabel Tarm Syndrom, og fikk noe fiber-greier jeg skulle innta sammen med mat (Vi-Siblin fiberpulver; yuck og æsjogfysj!! Er som å spise mel iblandet sand!!) som jeg måtte ta i månedsvis. To no avail, dessverre. Ingen bedring, og fremdeles ingen svar. Nå sliter jeg med flere typer psykiske 'lidelser', og kanskje "Nervøs mage" faktisk er svaret. Men det er tungt å måtte slå seg til ro med at man skal måtte leve med dette resten av livet. Disse plagene er uutholdelige, og forringer livskvaliteten min betraktelig! Magen rumler/syder/koker/bobler høylydt, så folk reagerer på det; jeg "raper egg", som gjør at folk ikke holder ut å være i samme rom som meg, og jeg driter vann i ukesvis! Ordet 'Sprutræv' fikk ny betydning etter at jeg begynte å plages med dette. Jeg er sliten, lei og tvert jeg får disse raptusene, så er jeg på gråten tvert. Nå har jeg hatt dette i så mange år, at selv om jeg i begynnelsen tenkte at jeg tross alt var heldig som ikke plagdes med verre ting enn racerrompe og råtne raper, så har jeg kommet dit hen at jeg ikke takler tanken på å skulle måtte leve med dette resten av livet....

 

Jeg er ettogtredve, slightly overvektig, har jevnlig spiserørsbetennelse og går på 80mg Nexium daglig for dette (og uttalt overproduksjon av magesyre), tar Seroxat (Paroksetin) for mine psykiske plager, og har gått på disse preparatene nå i snart to år. Før det gikk jeg gjennom flere brett PepcidDuo i uken, til en lenge fryktet gastro viste at jeg har kronisk spiserørsbetennelse, og jeg fikk resept på Nexium istedet. Syreproblemene mine er noget bedre, men fremdeles får jeg altså disse helvetes "rape egg-rundene". Hjelper selvsagt svært lite at man har hvitfrakk-skrekk, noe som gjør det svært vanskelig å snakke om disse problemene med noen, og da SÆRLIG leger... Er det VIRKELIG ikke noe håp???

 

Fortvilet mamma til 11-åring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Chanel

I morges våknet jeg opp med tett nese, vondt i hodet, vondt i magen og vond hals. Nå har jeg også fått denne lukten på rapen. Det får jeg alltid før en skikkelig omgangssjuke bryter ut!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har hatt plager med disse svovel-stinkende rapene i mange år nå, og det eneste som hjelper, NÅR det hjelper, eller HVIS det hjelper, er å ta masse syrenøytraliserende midler (PepcidDuo, Link, Lanzo smeltetabletter osv, men Somac har liten og ingen effekt.) Jeg har vært hos fastlegen gjentatte ganger, og blitt testet både foran og bak; og det eneste svaret han kan gi meg, er at det er ingenting fysisk galt med meg. Ergo kaller han det "Nervøs mage". Har blitt "utredet" for Irritabel Tarm Syndrom, og fikk noe fiber-greier jeg skulle innta sammen med mat (Vi-Siblin fiberpulver; yuck og æsjogfysj!! Er som å spise mel iblandet sand!!) som jeg måtte ta i månedsvis. To no avail, dessverre. Ingen bedring, og fremdeles ingen svar. Nå sliter jeg med flere typer psykiske 'lidelser', og kanskje "Nervøs mage" faktisk er svaret. Men det er tungt å måtte slå seg til ro med at man skal måtte leve med dette resten av livet. Disse plagene er uutholdelige, og forringer livskvaliteten min betraktelig! Magen rumler/syder/koker/bobler høylydt, så folk reagerer på det; jeg "raper egg", som gjør at folk ikke holder ut å være i samme rom som meg, og jeg driter vann i ukesvis! Ordet 'Sprutræv' fikk ny betydning etter at jeg begynte å plages med dette. Jeg er sliten, lei og tvert jeg får disse raptusene, så er jeg på gråten tvert. Nå har jeg hatt dette i så mange år, at selv om jeg i begynnelsen tenkte at jeg tross alt var heldig som ikke plagdes med verre ting enn racerrompe og råtne raper, så har jeg kommet dit hen at jeg ikke takler tanken på å skulle måtte leve med dette resten av livet....

 

Jeg er ettogtredve, slightly overvektig, har jevnlig spiserørsbetennelse og går på 80mg Nexium daglig for dette (og uttalt overproduksjon av magesyre), tar Seroxat (Paroksetin) for mine psykiske plager, og har gått på disse preparatene nå i snart to år. Før det gikk jeg gjennom flere brett PepcidDuo i uken, til en lenge fryktet gastro viste at jeg har kronisk spiserørsbetennelse, og jeg fikk resept på Nexium istedet. Syreproblemene mine er noget bedre, men fremdeles får jeg altså disse helvetes "rape egg-rundene". Hjelper selvsagt svært lite at man har hvitfrakk-skrekk, noe som gjør det svært vanskelig å snakke om disse problemene med noen, og da SÆRLIG leger... Er det VIRKELIG ikke noe håp???

 

Fortvilet mamma til 11-åring.

 

Ja, jeg har også kronisk spiserørsbetennelse og irritabel tarm, går på 20mg x2 per dag og begynte med disse rapene og kraftig diaré for 2 uker tilbake. Guttungen på 14mnd har også hatt mye problemer med sur avføring og kastet opp i den første tiden. For meg stabiliserte seg etter 4 dager og nå har rapene kommet igjen. Heldigvis ingen diaré, men frykten for det er der forsatt. andre helgen på rad hvor jeg får dette, og er som folk her forstår ganske bra, utrolig ekkelt. Var kvalm av rapene den første gangen, men ikke denne gangen. Virker som om det blir verre hvis jeg drikker brus, spesielt Cola. Farris med Eplejuice i en 1+4 ratio funker bra og hjelper på det synes jeg ihvertfall. Oksekjøtt som jeg elsker over alt på matjorden har begge ganger også gitt meg plager etterpå.

 

Har ikke vært hos legen enda, men skal ringe i morgen og høre, siden de ikke finner noe gale på de fleste av dere tviler jeg på at de finner noe på meg heller.

 

Noe jeg lurer på er om noen av dere som har disse plagene bor i eldre hus. kanskje før-krigshus også? Og om noen faktisk har testet springvannet. Grunnen til at jeg spør er at min samboer hadde det samme en uke før meg, men ikke etterpå. Tingen er at jeg og sønnen min drikker masse vann, mens hun har nesten vannskrekk for å drikke det... Sammenheng?

 

Skal gi beskjed hvis jeg får vite noe som helst av lege.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Rune M

Jeg sliter fælt med dette problemet, uansett hva jeg spiser så begynner dette med raping med en forferdelig lukt, fising ut av en annen verden med så og si samme lukt, og en diare som gjør at jeg av og til lurer på om jeg tisser med feil hull.

 

Jeg følte meg sulten en kveld etter og ha vært dårlig hele dagen og fant noe kjøttkaker i frysen som jeg varmet og hadde på brødskiva sammen med surkål, spiste dette og magen ble helt stille etter stund og alle disse rare tingene forsvant. Så nå kjøper jeg karve i poser og tar det når symptomene kommer, da går det en liten stund så forsvinner alt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Guest JazBas

Har også slitt med dette i flere år nå...og har siden nyttår hatt det flere ganger i uken, og blir liggende uvel å kvalm. Gir seg ikke før man enten har kastet opp alt, driti ut alt eller en kombinasjon.

Har også sjekket det meste som sjekkes kan, og skal nå ta en vannprøve av brønn her for og se om det kan være noe der. Siden plagene startet like etter vi flyttet hit for 4 år siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Liv Hege

Hmmm,- jeg har for øyeblikket akkurat dette,- eggeraper som lukter døden, diare med en gulaktig farge, også veldig illeluktende, og som mange av dere andre sier, det virker som det forsvinner, for så å komme tilbake så fort man spiser! Er min andre dag i dag, men hadde en tørning for bare 6 uker siden også. Trodde det var omgangssyken, men her ser det da ut til at det kan være noe annet? Jeg har en stor brokk, og trodde kanskje det hadde noe med den å gjøre,- noen av dere andre som har brokk, kanskje? Ikke alltid man vet det, da, så kanskje verdt å undersøke? Jeg har vært plaget av disse "omgangssykene" ganske jevnlig,- ca. hver 2. til 3. mnd de siste tre til fire årene, så trodde det kunne ha noe med jobben min å gjøre,- barn i barnehage og skole... Men ofte når jeg får dette er det ingen andre som har det, og dattern min på 13 blir heller ikke ofte syk selv om jeg er det og vi bor i et lite hus med bare 85 m2... Håper noen finner ut av dette, for vil gjerne vite hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest anonym :(

Hei ,jeg har det akkurat nå :( sitter her med en neseklype sånn at jeg ikke kjenner smaken av egg:s jeg har sluttet å spise egg fordi blir kvalmen av smaken. En vennine av meg hadde det når hun var liten ,og fikk medisiner ...sp jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke får medisin fra legen/eller hjelp!! jeg er allergisk mot soya,peanutter og gluten .Jeg spiste nettop noen kjekser nå,men jeg tror ikke det er det.Kansje dere burde ta allergi test fordi jeg hadde stor mage fordi gluten allergien.Synd at dere sliter med dette ofte,jeg får det bare av og til. :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym:(

Rør ut to ts. med potetmel i et glass vann og drikk det. Potetmel har den evnen at det binder stoffene i magen til og diareen vil stanse.

jeg fant denne på en nettside :) håper det hjelper!

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym :(

[quote name=anonym :(' timestamp='1344603046' post='14870]

Hei ,jeg har det akkurat nå :( sitter her med en neseklype sånn at jeg ikke kjenner smaken av egg:s jeg har sluttet å spise egg fordi blir kvalmen av smaken. En vennine av meg hadde det når hun var liten ,og fikk medisiner ...sp jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke får medisin fra legen/eller hjelp!! jeg er allergisk mot soya,peanutter og gluten .Jeg spiste nettop noen kjekser nå,men jeg tror ikke det er det.Kansje dere burde ta allergi test fordi jeg hadde stor mage fordi gluten allergien.Synd at dere sliter med dette ofte,jeg får det bare av og til. :(

 

Rør ut to ts. med potetmel i et glass vann og drikk det. Potetmel har den evnen at det binder stoffene i magen til og diareen vil stanse.hei vil at dere skulle lese det <-------

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest Hambridge

Hei! Jeg har selv vært svært plaget med dette i flere år.

 

Men for noen måneder siden fant jeg ut at Samarin hjelper! Et glass med samarin og det går bort umiddelbart :) håper dette hjelper! Man får kjøpy samarin i de fleste dagligvarebutikker.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Fortvilet mamma

Trodde det bare var min familie som slet med dette! Siden desember i fjor har vi slitt med dette.. Har fire barn som nå på tre mnd har hatt dette i 5-6 omganger HVER.. Jeg selv har hatt det tre ganger i denne perioden, mens min mann har sluppet unna og ikke vært syk i det hele tatt. Råtten rap, spy med samme lukt, og forferdelig diaré.. Vi har vært hos legen alle sammen, tatt både blod og avføringsprøver, men ingenting unormalt.. Blir gal!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Noeggsforme

Har også slitt med dette i flere år nå, men det har eskalert voldsomt i det siste halve året.

Har tatt blodprøver, avføringsprøver, kolonskopi (x3), har prøvd å leve på bare fisk og grønnsaker og i det hele tatt vært i gjennom det meste. Uten resultat.

I dag har jeg kastet opp i 13 timer i et strekk, har ikke spist så mye som en banan og forsøkt å drikke cola i små slurker for å nøytralisere magen.

Mine raper lukter kompostert søppeldynge, og det smaker så vondt at jeg kaster opp av det. Og jeg har også diare i tillegg.

Som nevnt av andre her, dette forringer livskvaliteten kraftig, og jeg er møkk lei av å måtte være hjemme fra jobben og at jeg er i en evig runddans i legesystemet med hva som oppleves som at jeg gjør de samme prøvene igjen og igjen.

 

Fikk tips om at det kanskje kunne være feil med lukkemuskelen ned til magesekken og etter å ha nevnt det for muttern fortalte hun at jeg var på Rikshospitalet som baby med det problemet. Får kontakte legen min i morgen og gi denne nye informasjonen. Dette må snart få en løsning!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Helle

nå er det over et år siden noen skrev noe i forumet sist, men vil så gjerne hjelpe andre som sliter med det samme der ute!

Jeg har lenge trodd at jeg var den eneste som var plaget med dette, og legen antok det bare var halsbrann og gav med noe syredempende tabletter.

jeg har nå sluttet og spise egg, og har ikke hatt det siden jeg sluttet og spise egg, helt fantastisk!!

så til dere som er plaget med dette ofte: prøv og unnlat egg en stund, så kan det være dere er like heldige som meg, at det forsvinner!

Jeg var plaget med dette ofte, og lå gjerne en uke i sengen med en voldsom kvalme, helt vannvittig diare og oppkast. Bare tanken på det gjør meg kvalm,uff.

Trist at ingen har funnet noen løsninger på dette problemet, når man har det som verst blir man jo desperat etter hjelp!

For meg hjalp hvertfall det og kutte ut egg, håper det kan være et godt tips til andre desperate :)

Link to comment
Share on other sites

nå er det over et år siden noen skrev noe i forumet sist, men vil så gjerne hjelpe andre som sliter med det samme der ute!

Jeg har lenge trodd at jeg var den eneste som var plaget med dette, og legen antok det bare var halsbrann og gav med noe syredempende tabletter.

jeg har nå sluttet og spise egg, og har ikke hatt det siden jeg sluttet og spise egg, helt fantastisk!!

så til dere som er plaget med dette ofte: prøv og unnlat egg en stund, så kan det være dere er like heldige som meg, at det forsvinner!

Jeg var plaget med dette ofte, og lå gjerne en uke i sengen med en voldsom kvalme, helt vannvittig diare og oppkast. Bare tanken på det gjør meg kvalm,uff.

Trist at ingen har funnet noen løsninger på dette problemet, når man har det som verst blir man jo desperat etter hjelp!

For meg hjalp hvertfall det og kutte ut egg, håper det kan være et godt tips til andre desperate :)

Takk for at du husket å oppdatre, og så flott at du fant ut hva som forårsaket dette :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Guest Terese Kolberg

Jeg fikk denne eggrapingen/ (jern-)sulfid-rap når jeg var i India på 90-tallet. Det var et kjent "backpacker-problem" og det ble sagt der at det som regel kom av samonella bakterier. Samonella fikk man som regel når man hadde drukket urent vann, spist ukokte grønnsaker, salat, kylling m.m. På et lokalt apotek fikk jeg umiddelbart tabeletter som fungerte utmerket mot oppkast, diare og sulfid-rap, men det tok 8 mnd før jeg ble kvitt samonella-infeksjonen. Sulfid-rapene kom og gikk litt i denne perioden. Jeg hadde ikke flere India-tabeletter, og på apotekene i Norge hadde de ingen remedier å anbefale. Min reise-kamerat var fra Tyskland og fikk bra hjelp fra "Institutt for tropemedisin" i Munchen. Husker min familielege foreskrev noen tabeletter som visstnok var veldig sterke, men husker ikke hva de het, men i følge han var de de beste mot Samonella om ikke kroppen selv ble kvitt bakteriene. Etter et par runder (og mange måneder) tok de knekken på Samonellaen og jeg har ikke vært plaget siden. Jeg måtte være ekstremt nøye med hygienen (spes. håndhygiene) tiden jeg hadde bakteriene. Jeg brukte et desinfiserings-skum etter hvert toalettbeøk og ungikk heldigvis å smitte andre (så vidt jeg vet). Ser på wikipedia at det fins ca. 2500 varianter av Samonella...

 

Ser forøvrig på utenlanske sider at det kan være flere grunner til eggrap. Se f.eks;

http://www.medicalhe...r-burps-fr.html

 

Husker det var særdeles sjenerende og ubehagelig med sulfid-rapene og at de skapte mye kvalme. Håper dere som er plaget blir kvitt problemene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Katrine

Hei. Ser at denne tråden er ganske gammel.. jeg googlet å fant denne. Jeg sliter med det samme. Rapene kommer veldig hyppig og umulig å stoppe. Det er en pest og en plage for evnt de som er i nærheten. Rapene lukter og smaker råttent egg og død og fordervelse. Jeg har ofte men ikke alltid diaree (sjeldent oppkast, men har hendt det og). Ligger nå rett ut etter en forferdelig natt. Har pratet med venninnen min om det og hun hatt aldri hatt det selv.. tenkte for meg selv at det er bare jeg som er skikkelig merkelig som har det. Ble glad da jeg fant tråden, meen så kommer spørsmålet mitt? Noen som har fått noe svar på hva dette kommer av?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har det samme problemet 3-4 ganger i livet, da det dukket opp nå, er det mange år siden sist. Jeg har en teori om at det (jeg har) kommer av at magen har problemer med å fordøye noe jeg har spist, typisk mye og/eller tung mat (for eksempel stort kjøttmåltid). Det kan eks forklare at noen bare får det i helgene, i julen, eller at kun noen eller en i huset får dette og ikke alle. Magen produserer da for mye gallesyre og det er dette som forårsaker rap, lukt og diare (mens oppkast kommer a det lukter å j..... når man raper). Fant treff på nettet om denne teorien, men synes det er rart at legen vet så lite om det.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har hatt dette problemet i noen år nå, men i det siste har det hent svært ofte. Var hos legen i dag og forklarte om problemet, henne sa att hun var ganske sikker på hva problemet var, men henne måtte kjenne etter litt. Etter ca. 3minutter var timen ferdig, da sa henne at jeg har en "DEFEKT LUKKEMUSKEL" i spiserøret. Fikk resept på zantac brusetabletter som jeg skal ta morgen og kveld i 15 dager, funker det ikke skulle jeg sendes til gastoskopi. Om noen ønsker kan jeg si hvordan det går etter behandlingen :) fikk også beskjed om p holde meg unna kullsyreholdige drikker, sure drikker, kaffe og store og fete måltider. Ble annbefalt å spise lite, men ofte.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Tone Regine Løland

Jeg sliter med det samme. har hatt eggrapperioder nå 3 ganger den siste mnd. slitsomt. har ikke kramper i magen bare rap som fører til spye og fullstendig tømming. etter å ha lest her skal jeg forsøke natron i vann morgen og kveld og sjekke om jeg har defekt lukkemuskel. sjekke ut giardia - bodde i bergen da det var utbrudd i 2004. Andre råd?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy