Jump to content
Sykepleiediskusjon

Rar lukt av rap


Lil@

Recommended Posts

Guest Kristine

Utrolig at jeg fant dette forumet. Er ikke sykepl. eller sykepl. student. Bare lider av mye det samme som dere. Jeg har et fenomen ingen lege eller spesialist har kunnet diagnosere eller komme til bunns i.

Det begynte for 11 år siden. Jeg ble innlagt som 10 åring på barneklinikken på sykehuset etter et hjemmebesøk av lege. Lukten i huset etter at jeg hadde lagt syk i to dager var horibel. Dette var også råttent egg/ svovel lukt (hvor jeg spydde flere ganger bare av lukten fra første gang jeg spydde). Det var spying og diarè på en og samme tid. All mat jeg spiste ble skylt rett ut igjen. Nå, 11 år senere er jeg ufattelig lei av disse "bygene" som kommer og går helt villkårlig. Jeg har blitt undersøkt for ett eller annet med galleblæren, giardia, ømfintlig tarm og matallergier... Ingen ting som har kunne forklare dette. Etter 11 år har jeg lagt merke til en del ting som går igjen fom min del. Det begynner med svak lukt fra oppstøt ca. 6 timer etter inntatt mat. Denne lukten øker, og jeg holder meg for nesten og blåser ut når oppstøtene kommer. Deretter går det 2 1/2 -3 timer før jeg ligger på badegulvet med et voldsomt trykk under brystbeinet. Jeg orker ikke stå eller sitte. Trykket forsvinner med en gang jeg har spydd. Jeg sovner nesten med en gang etter dette, men våkner med samme trykket og intense kvalmen senere, og det hele gjentar seg. For meg skjer dette veldig ofte på natten, med noen unntak. På morgenkvisten er jeg ferdig med spying, men diarèen forstetter gjerne en dag eller to til.

Når denne lukten kommer spiser jeg ingenting. Det er som å hive bensin på bålet. Jo mer jeg har innabors jo lengre varer utskyllingen... For meg er det ingen mønster. Eneste som er mulige faktorer er: stress kombinert med lite søvn og dårlig mat. (Noe av maten det har skjedd mest med er kjøttdeig/pølse/røkt mat/ steikt mat).

Skal til medisinsk utrednig i morgen. Håper inderlig på å få løst mysteriet nå.

Fortell gjerne om dere fikk svar, eller forslag til hva dette kunne være... Veldig interessert!

 

Ååå håper denne tråden lever !! Jeg leter etter sanme svar som deg :(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Kristibe

Hei, jeg føler jeg også må skrive et innlegg her. Jeg er ikke sykepleier eller sykepleierstudent, men fikk opp denne tråden gjennom google. Jeg har aldri hørt om noen som lider av det samme som meg. Dette er noe jeg har slitt med av og på siden jeg gikk på barneskolen. Jeg er nå 38 år. Jeg har vært til utredning hos lege og har en fastlege som virkelig har forsøkt å finne ut av dette, men dessverre har han ikke det.

Alle undersøkelsene ble satt i gang for ca 15 år siden da jeg slet jevnlig med dette. Hadde nye omganger minst en gang i uken. Våget knapt spise noe og raste ned i vekt. Jeg fikk til slutt en sterk antibiotikakur fra legen min, og da stoppet det. I hvert fall en god stund. Etter det har det vært av og på, men vanligvis går det noen mnd mellom hver gang.

 

Starter med disse svovel-rapene, og da vet jeg hva som venter. Det er ekstreme magesmerter og diarè. Jeg har aldri kastet opp, selv om jeg har vært på nippet pga lukta. Det verste er jo magesmertene. Jeg har født to ganger, men hadde tatt rier over disse smertene any day! Klarer ikke sitte elelr ligge i ro, det er så vondt at jeg tror jeg skal dø. For meg går det vanligvis over etter en del timer eller et døgns tid. Da har jeg som regel hatt endel diarè, men faktisk ikke alltid. Før dette slår skikkelig ut og når det begynner å slippe taket blir jeg vanvittig trett! Det er som om all energi bare er sugd ut av meg.

Jeg har googlet dette tidligere også, og fant da mye om giardia, så jeg nevnte dette for legen min og fikk tatt en avføringsprøve. Denne ble da tatt når jeg ikke var dårlig. Legen min sa det er veldig vanskelig å påvise giardia, og at det ofte ikke er nok med en prøve. Jeg har bare tatt den ene, og den viste ikke noe. Muligens jeg må be om å få tatt en til (og da mens jeg er syk). Skjønner ikke hvordan jeg skal ha fått i meg giardia i så fall, men alt stemmer så bra med symptomene på dette, at jeg kan ikke skjønne hva annet det kan være. Ingen andre i familien min har opplevd dette, verken mamma, pappa og lillesøster (som jeg da bodde med da dette først startet og når jeg hadde den perioden med veldig hyppige "anfall") eller mannen min og barna våre. Vi har også flyttet fire ganger, og det virker ikke å ha noe å si hvor vi bor hvordan dette slår ut (mtp springvannet).

 

Jeg har i løpet av årene blitt mer og mer forsiktig med hva jeg spiser, og har kuttet ut egg, rødt kjøtt (og stort sett hvitt kjøtt også, spiser av og til litt skinke ol pålegg), potet, løk, paprika, brus og alt med kullsyre, fet mat (jeg har merket en sammenheng med fløte), alkohol og sterkt krydret mat (chili for eks) og alt av ferdige supper og sauser (pose/glass) som inneholder tomat ol (men spiser mye vanlig tomat, så tåler nok det). Det er fryktelig slitsomt å være redd for alt jeg putter i meg på denne måten, og det hemmer meg veldig. Jeg er livredd for å reise bort og overnatte andre steder sammen med andre, i tilfelle dette skulle slå inn. Det er mitt verste mareritt.

 

Hadde en ny (men mild) omgang natt til søndag, og i dag merker jeg disse rapene igjen! Det har knapt nok skjedd før, at jeg fåt det så hyppig. Stort sett går det minst en uke mellom, og de siste årene har det gått mnd mellom. Jeg er utslitt etter omgangen mandag, så har mest lyst til å begynne å grine nå...blir så utslitt av dette. Jeg er mager pga jeg er livredd for å spise alt mulig, og jeg begynner å bli redd for at mitt sære kosthold og mine følelsen til mat kommer til å påvirke ungene. De ser jo at jeg er redd for å spise alt mulig.

 

Håper jo på en mirakelkur på dette, men enn så lenge ser det jo dårlig ut. På sykehuset, hvor de undersøkte meg for ca 15 år siden, puttet de meg i sekken "irritabel tarm", men det føler jeg kun er fordi de ikke vet hva det er. Hjelper jo meg ikke noe som helst.

Får ta meg en ny tur til legen etter hvert og be om en avføringsprøve til kanskje, og en ny runde sterk antibiotoka...

 

Jeg har det helt likt og er så fortvilet !!:(

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest Ballespreng

Hei

 

Jeg har også hatt disse symptomene som beskriver over i over 11 år nå. Hos meg startet det med en lunken vienerpølse på en bensinstasjon. Ble fryktelig dårlig og deretter hadde jeg eggrap og sprutdiare i 3mnd. Hver dag. Etter det har jeg fått jevlige tibakefall flere ganger i året. Aldri så kraftig som første gang, men veldig ubehagelig. Det er samme symptomer som dere andre beskriver. Jeg har tatt alle slags tester på sykehus, men ble også avskrevet med irritabel tarm/nervøs mage når de var ferdige/lei av å undersøke.

Jeg har kuttet ned på brus men er usikker på effetkten av det. Jeg synes det virker tilfeldig hva som forårsaker det nå. Symptomene kommer oftest i helger.

 

Det eneste som jeg har merket at hjelper er Vi-siblin og Nycopro. Skal prøve Samarin neste gang slik som noen skriver om i denne tråden. Har ikke noen tro på å finne ut av dette. Får bare håpe at en gang skal det gi seg helt. Har vært uten i nesten ett år på det lengste. Jeg gjorde ikke noe spesielle tiltak da. Derfor har jeg bestemt meg for å leve så normalt som mulig. Tar Vi-Siblin og nycopro så fort jeg merker noen sypmtomer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest EliaG

Hei :)

Jeg har akkurat opplevd noe slikt.

Etter å ha voknet i går tidlig hadde jeg noen slike eggeraper, ! noe som var rart siden jeg ikke hadde spist egg på år og dag. Ble ikke mye plaget av det gjennom dagen da jeg spiste relativt sunt (det tror jeg i alle fall er grunnen), men semere, på kvelden spiste jeg en muffins goft dekket med glasur og begynte ganske snart å føle meg dårlig - oppblåst, kvalm, mageknip. Jeg trodde kanskje det måtte være matforgiftning, at muffinsen eller glasuren hadde gått dårlig, så når jeg endeligg kastet opp var det en lettelse. Men det var ikke over da. Mageknipet og eggerapene fortsatte og en time senere (etter en kopp krydderte og en del vann kastet jeg opp igjen. Og så igjen og igjen gjennom hele natten med et par timers pause.

Når det morgen og det virker som om det har bedret seg litt. Rapene er ikke mye egget lenger så det.

Tror det var sukker som var katalysten for dagen Før spiste jeg en god del smågodt (var på vei hjem til påske og bussen tar åtte timer) og dagen etter virker det som det var muffens som satte det i gang.

Håper det bare er en ubalanse i bakterie floraen som gjør at jeg overprodusert sulfur gass, men om det skjer igjen får jeg vel dra til legen. Er så irriterende at det er flere forum om dette en det er faktiske medisinske sider med råd.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hei, jeg har hatt dette greiene kanskje 5-6 ganger. Første gang da jeg var 10-12, en gang mens jeg var gravid (en av tre ggr), en gang på ferie i Barca men ellers hjemme. Ingen sammenheng i det jeg har spist, ikke etter eksotiske reiser og ingen andre i familie/nærhet har fått det.

Eggerap med spying etter 5-8timer - helt jæ.... Har ikke hatt det lenge nok eller ofte nok til utredning (heldigvis!!!!), men fant denne siden!

Sist jeg rapet egg, tok jeg Samarin og da ble det borte!!!!

Nå har 5-åringen min eggerap, har gitt ham Samarin og krysser fingrene for at det funker på ham også... stakkars tass :(

Følger med på siden for flere universalsvar - takk for at dere deler!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Guest Mindre kjøtt og egg!

Hei! Jeg slet mye med dette da jeg var yngre (8-11-års alderen) og merket en sammenheng mellom disse symptomene og spising av mye kjøtt (pølse og bacon spesielt) og egg. Den rotne egge-lukta har gitt meg en total frykt for egg i etterkant, og jeg har ikke spist egg siden. Jeg har heller ikke hatt slike symptomer siden da, hvor jeg kuttet ut slike ting fra kostholdet. Kan godt vær jeg har spist dårlige egg, men det har skjedd da jeg har spist fet mat. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest Mamma

Datteren min har slitt med akkurat det samme med rap som lukter avføring og diaré. Hun var vel en sju-åtte år, og det var ikke vanlig omgangssyke det var to forskjellige måter...

Det ble gjort forskjellige undersøkelser og allergitester som ikke slo ut. Legen på sykehuset fortalte oss at det var ikke mer de kunne gjøre..,,Jenta var dårlig rett som det var, til vår store fortvilelse. 

Så fikk jeg et tips om og ta kontakt med Aleris. Ringte de og forklarte situasjonen, de ville at hun skulle ta en omfattende allergitest av forskjellige matvarer som de sendte til USA. Tok blodprøve og sendte dit. Fikk igjen en et A4 ark med matvarer, der var det krysset over hva hun skulle holde seg borte fra. Og det hjalp henne,en stor lettelse. Hun skulle ikke ha gluten (intolerant) melkeprodukter og løk  etc. Fulgte det og jenta har ikke hatt det siden.. Hun kunne prøve seg så smått med hveteprodukter etter et år, men det gikk ikke. Men hun har det fint glutenfritt,til alles store glede... og ikke minst hun selv. 

Nå er hun atten år og ikke hatt dette på mange år.

Ønsker dere lykke til, og håper dette kan hjelpe dere.

Hilsen en mamma

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Guest Mamma said:

Datteren min har slitt med akkurat det samme med rap som lukter avføring og diaré. Hun var vel en sju-åtte år, og det var ikke vanlig omgangssyke det var to forskjellige måter...

Det ble gjort forskjellige undersøkelser og allergitester som ikke slo ut. Legen på sykehuset fortalte oss at det var ikke mer de kunne gjøre..,,Jenta var dårlig rett som det var, til vår store fortvilelse. 

Så fikk jeg et tips om og ta kontakt med Aleris. Ringte de og forklarte situasjonen, de ville at hun skulle ta en omfattende allergitest av forskjellige matvarer som de sendte til USA. Tok blodprøve og sendte dit. Fikk igjen en et A4 ark med matvarer, der var det krysset over hva hun skulle holde seg borte fra. Og det hjalp henne,en stor lettelse. Hun skulle ikke ha gluten (intolerant) melkeprodukter og løk  etc. Fulgte det og jenta har ikke hatt det siden.. Hun kunne prøve seg så smått med hveteprodukter etter et år, men det gikk ikke. Men hun har det fint glutenfritt,til alles store glede... og ikke minst hun selv. 

Nå er hun atten år og ikke hatt dette på mange år.

Ønsker dere lykke til, og håper dette kan hjelpe dere.

Hilsen en mamma

 

Takk for at du deler deres erfaring :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Guest Gjest_9009

Hei!

Fikk dette første gang for 2år siden, så gikk det et år til neste gang og nå er det hver mnd, av og til hver uka.. Akkurat samme symptomer som beskrevet over, men jeg synes det minner mer om gjær lukt, så boblende mage, diaré og oppkast, gjerne hele natten så jeg ligger helt utslitt neste dag. Nå fikk datteren min på 10år dette forrige uke og det ble bestilt legetime med blodprøver. Tenkte først melkeallergi, men vet ikke, håper de kan finne noe så vi slipper denne dr*@€n..! Men godt å finne ut av at vi ikke er alene, kanskje det ikke er så farlig som jeg også har tenkt. Fikk resept på noe tabletter jeg skulle ta, husker ikke hva de heter men har ikke noe tro på de, skulle stoppe sure oppstøt og lignende men det har jeg jo ikke(!). Håper noen finner svar snart

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jeg har slitt med dette problemet i mange år, første gangen var i 95, den gangen gikk jeg i ukesvis til jeg fikk kastet opp og da ble jeg frisk igjen, gikk mange år før jeg fikk det igjen, og når jeg fikk det igjen så kom det med hyppige mellomrom.

Har prøvd utrolig mye, legene finner ingen ting, gastroskopi/endoskopi ga ingen svar men like fordømt kommer det igjen og igjen, Natron og vann hjelper bra mot det med det fjerner det ikke, en munnfull med karve hjelper på sikt men tar litt lengere til enn med natron, for og bli kvitt det helt må jeg ha en kur med Flagyl da er jeg bra i mange mnd etterpå, får dette 1 til 2 ganger i året nå.

Det jeg har funnet ut på egenhånd som har hjulpet meg er og redusere på inntak av biff og kylling, også gryteretter med kjøttdeig da er det uansett om det er kylling, svin eller storfe, såkalt tungt fordøyelig mat, dette hjelper meg til og ikke få dette så ofte, kan det hjelpe andre så blir jeg bare glad at mine erfaringer kanskje kan gjøre hverdagen bedre for andre :)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Guest Bitten69
On 9/7/2016 at 7:28 PM, Guest Kristine said:

 

Ååå håper denne tråden lever !! Jeg leter etter sanme svar som deg :(

Heisann.

Er denne tråden fortsatt opp og går?

Er fortvilende når man prøver å leite etter svar, da det ikke kommer noe fra legene/undersøkelsene, derfor fant jeg denne tråden og ser at dette er noe som det ser ut til at flere sliter med.

Min datter på nå 17 har slitt med dette siden hun var i barneskolealder. 

Starter med å rape noe som minner om råttent egg. Det er så ille at hun har blitt hentet hjem fra skolen. Jeg hadde i 13-15 års alderen noe slik selv, og det å bli møtt med å være" totalt råtten innvendig" er ikke noe gøy. Rapen er fryktelig intens, det samme kan også fjerten være. Deretter kommer magesmertene, bølgevise kraftige kolikksmerter. Så kommer brått kvalmen, og en total ukontrollert kraftig utblåsning av oppkast. Dette lukter så grusomt intenst at det er full vask og utlufting av huset, "vanlig" oppkast kan overhodet ikke sammenlignes med dette! Som regel har prosessen vart i 1-1,5 døgn, og som regel etter en fullstendig tømming er det over, og jenta er totalt utmattet og svimmel. Sove er det beste da. Etter å ha sovet seg ferdig er hun helt på plass igjen.

Dette er ikke et enkeltstående tilfelle. I en periode fikk hun dette en gang i uka, så ble det stopp i lengre tid, men har nå siste året hatt det flere ganger igjen. Vi har ført dagbok på matinntak opp til 2 dager før "utbruddet", og det er vanskelig å plukke ut noe spesifikk. Det virker som det er matvare som kroppen tar som en forgiftning, som den vil ha ut igjen snarest mulig.

Har vært inne her å lest flere ganger tidligere, men nå fikk hun det igjen i natt - derfor lurer jeg på om denne tråden fortsatt er i drift, og om noen har fått noen gode svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
On 10/26/2021 at 10:50 AM, Guest Bitten69 said:

Heisann.

Er denne tråden fortsatt opp og går?

Er fortvilende når man prøver å leite etter svar, da det ikke kommer noe fra legene/undersøkelsene, derfor fant jeg denne tråden og ser at dette er noe som det ser ut til at flere sliter med.

Min datter på nå 17 har slitt med dette siden hun var i barneskolealder. 

Starter med å rape noe som minner om råttent egg. Det er så ille at hun har blitt hentet hjem fra skolen. Jeg hadde i 13-15 års alderen noe slik selv, og det å bli møtt med å være" totalt råtten innvendig" er ikke noe gøy. Rapen er fryktelig intens, det samme kan også fjerten være. Deretter kommer magesmertene, bølgevise kraftige kolikksmerter. Så kommer brått kvalmen, og en total ukontrollert kraftig utblåsning av oppkast. Dette lukter så grusomt intenst at det er full vask og utlufting av huset, "vanlig" oppkast kan overhodet ikke sammenlignes med dette! Som regel har prosessen vart i 1-1,5 døgn, og som regel etter en fullstendig tømming er det over, og jenta er totalt utmattet og svimmel. Sove er det beste da. Etter å ha sovet seg ferdig er hun helt på plass igjen.

Dette er ikke et enkeltstående tilfelle. I en periode fikk hun dette en gang i uka, så ble det stopp i lengre tid, men har nå siste året hatt det flere ganger igjen. Vi har ført dagbok på matinntak opp til 2 dager før "utbruddet", og det er vanskelig å plukke ut noe spesifikk. Det virker som det er matvare som kroppen tar som en forgiftning, som den vil ha ut igjen snarest mulig.

Har vært inne her å lest flere ganger tidligere, men nå fikk hun det igjen i natt - derfor lurer jeg på om denne tråden fortsatt er i drift, og om noen har fått noen gode svar.

Hei

Har også hatt det sånn en del år. Vært hos lege en haug med ganger uten at det har hjulpet noe. Trodde først det var pga gallestein, men dagen jeg skulle operere vekk galleblæren nektet kirurgen å gjøre det, da hun mente det ikke ville gjøre en forskjell. Kirurgen kunne ikke fortelle hva annet som var årsaken, men det var definitivt ikke galleproblemer. 

Etter mye googling og leting etter svar kom jeg frem til at det kanskje er IBS, irritabel tarm, og da jeg sa det til legen sa hun at det kan det kanskje være. Da er det isåfall FODMAP man bør lese seg opp på. I mitt tilfelle hjelper ikke det, men det kan være noen av dere andre som kan ha hjelp av det 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest WhatEver

Hei

Siden tråden iallfall tilsynelatende er oppe og går fortsatt - og - siden jeg vet at temaet berører en del mennesker, så vil jeg her fortelle litt om hva vi (det vil si min sønn og jeg) har opplevd og erfart angående dette med diare og rap som lukter råtne egg etc.

Min sønn (nå 19 år) har tidligere hatt dette sporadisk – dvs det kunne gå måneder eller et år mellom hver gang. Men når situasjonen inntraff så ønsket han ikke å gå på skole, forståelig nok. Det gikk gjerne fire – fem dager, og så ga det seg.

«Heldigvis» (i den grad jeg ønsker å bruke det ordet) så begynte det gjerne en dag eller to i forkant med sure oppstøt (som luktet ‘råtne egg’) før det slo over til full pakke med diare og oppkast. I og med at han fikk disse «forvarslene» (dvs oppstøtene) så har han unngått å være på skole når problemet slo inn for fullt.


Lenge trodde vi at det var snakk om «omgangssyke» - men de to/tre siste årene har vi mer og mer hatt mistanke om at det kunne ha med andre forhold å gjøre.  Vi er nå rimelig sikker på, at for han, så skylles dette en kombinasjon av ulike «uheldige» forhold som (ikke alltid) MEN i gitte situasjoner tilfeldigvis inntraff samtidig. Jeg skal i det videre prøve å forklare etter beste evne….
 

Saken er nemlig at han tåler det meste – og som sagt, det kunne gå måneder/år mellom hver gang. Men, vi tror/har konkludert med at dersom han spiser mye såkalt «bearbeidet mat» ofte og over «lengre tid» - OG - samtidig opplever å ha «nervøs mage», SÅ slår dette inn.


Hva mener jeg så med - «bearbeidet mat», «ofte og over lang tid» og «nervøs mage»?

Såkalt «bearbeidet mat» kan de fleste Google, så det trenger jeg kanskje ikke si så mye om…

Når det gjelder «ofte og over lang tid» så har vi funnet ut at å bare se på matinntaket fra «dag-til-dag» eller over de siste to-tre dagene, blir for snevert.

Vi planlegger nå kostholdet så mye som 2 uker om gangen. Dette for at det ikke blir for mange dager (etter hverandre) hvor han bare får i seg «bearbeidet mat». Dvs, han kan, som sagt, spise nesten det han ønsker av «bearbeidet mat» - men det må gå noen dager mellom hver gang.
MAO, spiser han eksempelvis nudler til lunch på skolen (ja, de selger slikt der) – så kan han ikke spise ferdig, frossenpizza til middag samme dag eller neste påfølgende dag. Det må gå minst 3-4 dager mellom hver gang han tar noe som kan kalles «bearbeidet mat». Og dette prøver vi nå å planlegge over en 14 dagers periode
 

Så langt har det fungert – og han har ikke hatt tilbakefall…

 

Forhåpentligvis kan dette være situasjonen også for andre der ute - MEN der er en faktor til her. En faktor som gjorde dette vanskelig å finne ut av – nemlig såkalt «nervøs mage».

Som sagt, i lengre perioder kunne han fint spise så mye «behandlet mat» han bare orket. Det gikk i ferdig pizza, nudler, hamburgere etc….og ingenting skjedde.
Men, som tatt ut av luften, så kunne det altså plutselig inntreffe – uten at vi helt kunne forstå hvorfor. Det virket som om «toleransegrensen» var endret


Rent tilfeldig, ble jeg tipset om dette med «nervøs mage» fra en person som sliter med andre fordøyelsesplager (enn rap og diare som lukter vondt). Vedkommende kunne fortelle at bare det å sove lite en natt eller to, kunne gi utslag for denne personen (han er ungdom og brukte mye tid foran pc – akkurat som min sønn) - vedkommende hadde måtte kutte ut å sitte lenge foran pc, spille med kamerater til langt på natt - og heller konsentrere seg om å få nok søvn. Og det hadde hjulpet vedkommende.


Mao gikk det opp for oss at «nervøs mage» ikke nødvendigvis bare var knyttet det som man ofte finner ute på nett (dvs forklart med «smerter i mage», «nervøsitet», «stress» etc…) – begrepet «nervøs mage» må egentlig knyttes til hvordan HELE kroppen føler seg.

Er man sliten i hodet, så slår det (kanskje) ut i magen også. Og, min sønn (som ungdom flest) var mye på internett og gikk sjelden til sengs før strengt tatt nødvendig (han mente, at så lenge han våknet av vekkerklokken, så fikk han nok søvn – prøv å argumentere mot dette, ovenfor en ungdom) og etter at pc var slått av, så ble det gjerne bruk mobil helt opp til nesten innsovningstidspunkt.

For ordens skyld - det anbefales jo gjerne at ungdom sover 8-9 timer, og at øyne får slappe av fra skjermbruk minst 1 time før man skal sove…for å unngå at hjernen fortsetter å jobbe etter at man har sovnet (min sønn var nede i 6 timer)
 

Min sønn har nå (heldigvis) innsett viktigheten av søvn, og sammen med bedre kostplanlegging ift «bearbeidet mat» - så har vi ikke opplevd dette problemet på en god stund…

Jeg skal også legge til at for å «bekjempe» hans siste opplevelse av dette – dvs før vi egentlig skjønte sammenhengen og kom i gang med det vi nå gjør, så spiste vi (sammen) kun mat iht FODMAP, samt at han tok både «Novaluzid» og «Vi-Siblin» (om dette hadde noen effekt, skal være usagt – men det ga seg etter 2 dager…..)

 

***

Som sagt, jeg tror at denne problemstillingen må sees i en større sammenheng enn bare «kostholdet» dag-for-dag. Den moderne medisin vet for lite om bakteriefunksjonen i kroppen vår, og ikke minst, hvordan den generelle tilstanden i HELE kroppen påvirker mage og tarm – følgelig konkluderes det ofte med det som heter «irritabel tarm»…- som i mange tilfeller bare er et uttrykk for at man ikke vet den egentlige bakenforliggende årsaken.


Nå kan sikkert mye sies om naturmedisin, og jeg er selv skeptisk til mye (bare så det er sagt) - men bla deler av den indiske medisinen ser på HELE mennesket når de behandler symptomer - OG - akkurat når det gjelder fordøyelsen-/mage- og tarmsystemet, så tror jeg kanskje at DEN tankegangen kan ha noe for seg (men det er klart at knekker man en fot, så gipser man ikke hodet). Vil tro at terskelen vil variere, ut fra hva man er intolerant ovenfor. Men maks toleranseverdi vil muligens synke betraktelig dersom man er i ubalanse ett-eller-annet, annet sted i kroppen – som igjen kanskje påvirker mage/tarm og gir seg utslag i «nervøs mage» (enten man kjenner/føler det eller ei) – for oss var det iallfall mangel på søvn, som var en slags skjult joker.

 

Til slutt vil jeg også nevne – at selv om dette tilsynelatende har hjulpet min sønn, så kan her sikkert være en rekke varianter og årsaker til man opplever diare og oppkast med lukt av råtne egg (alt etter hva man ellers måtte ha av intoleranse overfor mat og produkter).

Her er sikkert også varianter som innbefatter både Giardia bakterien, magesår, kreft, dårlig vannkvalitet etc….- så å oppsøke lege for å bekrefte eller avkrefte slike forhold er å anbefale (leger er stort sett greie folk, skjønt der finnes en del «besserwissere» der ute som aldri hører på andre enn sin egen fortreffelighet – men det får være en annen historie. Til dem som frykter leger vil jeg bare si at DET er ingen grunn til det – iallfall ut fra profesjon, personligheten er en annen ting. Det er nå engang slik at jo før man oppdager ting, jo tidligere kan behandlingen begynne og jo bedre resultat oppnår man – slik er det vel med det meste i livet).

Men for oss var ikke dette tema, i og med at ingen andre i familien hadde det, det inntraff så sjelden – og at det ga seg etter 3, 4, 5 dager - så måtte det nesten ha med kostholdet å gjøre. Problemet var altså at tidsaspektet vårt var for snevert til å innse at det var mengden og hyppigheten av "bearbeidet mat" (to-tre dager er ikke nok) OG såkalt «nervøs mage» (som er/var den egentlige utløsende årsak, da den senker den totale toleransegrensen). Dette var noe som vi sikkert ikke hadde tenkt på dersom det ikke, rent tilfeldig, dukket opp en person som hadde erfart hvordan «nervøs mage» kunne utarte seg i andre sammenhenger, og hadde endret sitt søvnmønster.

Håper at dette kanskje kan være til hjelp, iallfall for noen. Lykke til !!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest WhatEver
On 9/9/2022 at 8:51 AM, Guest WhatEver said:

Liten korreksjon til mitt forrige innlegg....det skulle stått "bearbeidet og Ultra-prosessert mat"....ikke bare "bearbeidet mat"....beklager, gikk litt kjapt i svingene der.....

...og...prøv å kutte ut alt som heter løk, løkpulver etc....(løk kan gi lukt av svovel, råtne egg etc....)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
Guest Julie

Jeg hiver inn ett innlegg i tilfelle tråden lever enda.. Leste denne med stor interesse. Har slitt med dette så lenge jeg kan huske, er nå 41. Det kommer dog sjelden, men når det kommer er det som beskrevet i et innlegg over,  ofte knyttet til dårlig kosthold (fett, sukker, junk food) OG lite søvn/stress etc. Da er det som om magen setter inn full brems og nekter å fordøye et gram mer før det har vært "full utrensing". Det varer som regel maks en natt, men nå har jeg hatt det flere dager. Greier ikke få i meg noe.. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Begga

Jeg har samme problem, jeg fikk tips om å blande en pose samarin, nå har floden av luft flyttet seg nedover😂👌🏼 tror det kommer til å gjøre susen, jeg var veldig urolig for det kunne vere en infeksjon, men det får vi se på, har vert dårlig og uvell i ca en uke, begynte først med vond mage/diare, kvalme, spy, feber, hodeverk, luftplager og nå denne egg rapen som blåser opp magen helt sykt og har ikke spist egg en gang😂 føles ut som om samarinen hjelper bare etter få minutter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy