Jump to content
Sykepleiediskusjon

Smokk og krybbedød?


Cathrine

Recommended Posts

Det har jeg også hørt om. Slik jeg ser det så hadde jeg trodd dette hadde med det å gjøre at babyen da ikke sovner riktig så tungt. Slik jeg har forstått det så er det da krybbedød kan forekomme. Ved å ha smokken inne stimuleres jo sugerefleksen, så selv når de sover ligger de og sutter med jevne mellomrom. Og den lille aktiviteten gjør at de ikke sovner så tungt. Men det er som sagt bare mine tanker i den sammenheng ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar begge to ;)

Aha, de trodde det var flere mekanismer som forhindret krybbedød, både det du var inne på Nightingale at de ikke sov så dybt og at suging på smokk kunne forsterke innerveringen av de strukturer som kontrollerer de øvre luftveiene.

Da tenker jeg at egentlig skulle kanskje barnet ligget i samme seng som mor slik at de kunne smånippet til brystet natten igjennom.

Da blir det egntlig ganske logisk at smokk har denne positive virkningen.

Link to comment
Share on other sites

Da tenker jeg at egentlig skulle kanskje barnet ligget i samme seng som mor slik at de kunne smånippet til brystet natten igjennom.

Det gjorde min datter. La henne i egen seng på kvelden. Første gangen hun våknet, kom hun opp i min seng og der ble hun resten av natten. Ble jo så trett av å amme, så vi sovnet begge to. Kunne våkne mange ganger i løpet av natten og hun lå der med verdens største smokk i munnen! :lol:

 

Ulempe: hun tok aldri smokk eller flaske og jeg måtte tvinge henne til å slutte med puppen da hun var nesten 2 år! :o

Link to comment
Share on other sites

Det gjorde min datter. La henne i egen seng på kvelden. Første gangen hun våknet, kom hun opp i min seng og der ble hun resten av natten. Ble jo så trett av å amme, så vi sovnet begge to. Kunne våkne mange ganger i løpet av natten og hun lå der med verdens største smokk i munnen! :lol:

 

Ulempe: hun tok aldri smokk eller flaske og jeg måtte tvinge henne til å slutte med puppen da hun var nesten 2 år! :o

Jeg gjorde det samme, og det kan anbefales. For som du sier så ble det ikke noe nattevåk.

Begge mine barn har også nektet å bruke smokk og flaske, og de ble også ammet lenge.

 

Jeg fikk da erfare at det med amming ikke er så greit, folk irriterer seg om du ammer for lite, for kort, for mye eller for lenge. Man skal liksom amme akkurat passe. Ikke greit å være nybakt mor og stille opp til alle forventninger.

Jeg har ofte tenkt på at langtidsamming må være en av våre siste tabuer.

Ihvertfall følte jeg det slik...

Men nå beveger jeg meg inn i en ny diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy