Jump to content
Sykepleiediskusjon

Lindrende sedering av døende


Cathrine

Recommended Posts

Leste ikke artikkelen grundig, bare skummet gjennom.

Hos oss brukes mest Morfin-Scopolamin, som på sett og vis ikke er et sedativ, men som likevel gjør at pasienten ofte sovner og er "borte" til virkningen går ut.

I tillegg bruker vi noen ganger Dormicum s.c., evt i kombinasjon med Mo-Sco.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstod det slik i artikkelen at pasienten ble sedert så sterkt at han var bevisstløs hele tiden. Det var hensikten med sedasjonen.

Vet ikke hvordan det fungerer i praksis hos dere, våkner de innimellom. Eller sover de konstant? Gir dere dette for å få pasieneten til å sove, eller blir sedasjonen en bivirkning av smertelindringen.

For det har jeg også erfart at de sovner av morfinen, men da det ikke var hensikten å legge de i en slags narkose, så våknet de jo med jevne mellomrom.

Jeg synes dette med sedering var et positivt tiltak i palliativ pleie. På den måten kan pasienten slippe å oppleve svært ubehagelige situasjoner som dyspnoe, smerter, angst osv. Men det må selvfølgelig nøye vurderes i hvert enkelt tilfelle, og i samråd med pasienten og pårørende.

 

Jeg har hentet ut et sitat fra artikkelen:

 

Behandlingsformen er ment å være en siste utvei-løsning. En viktig grunn til det er dens invasive karakter, som ofte vil medføre at pasienten er bevisstløs frem til dødstidspunktet. Pasienten er dermed ute av stand til å utøve sin autonomi, og kontakt med pårørende den aller siste tiden er utelukket. Tilstanden har følgelig vært beskrevet som «sosial død» (13) og at pasienten i praksis er «en levende død» (12). Noen vil også hevde at man dermed har «drept» personen - men det vil avhenge av hvilket personbegrep man opererer med (14). Det skal på denne bakgrunn tungtveiende grunner til for å igangsette behandlingen.

 

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1807418

Link to comment
Share on other sites

I noen tilfeller er jo sedasjonen en følge av smertelindringen.

Men i de tilfellene vi har brukt Dormicum, så er det jo med beroligende hensikt og at de skal slippe å være våkne og angstfylte.

 

Husker spesielt en pasient, som virkelig ønsket å få slippe... hun ble like skuffet hver gang hun våknet, noe hun også ga klart uttrykk for.

Så med henne brukte vi både Mo-Sco og Dormicum. Hun hadde brukt mye opiater i maange år, og tålte store doser.

Hun fikk 1 ml Mo-sco x 8 per døgn, pluss Dormicum 5mg x 6 (tror jeg, litt usikker på den siste der).

Ellers er jeg mest vant til at vi bruker doser på 5 ml Mo-Sco, x 6-8.

Da rekker de ikke å være så veldig våkne akkurat, noen er ikke våkne i det hele tatt, men man ser at de får økte smerter (denne typiske rynken mellom øynene, samt spasmer i kroppen) når det nærmer seg ny dose. Ved administrering 8 ganger i døgnet, altså hver 3. time, så er min erfaring at de sjelden våkner.

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker midazolam (samme som dormicum) men dette brukes mot uro, veldig sjeldent man bruker det for lindrende sedering. Jeg opplever ofte de som er klare på det siste ikke ønsker sedering, heller ikke mye morfin. Og selve dødsprosessen er jo ofte sånn at man på det siste er i koma. Midazolam virker på en helt annen måte enn morfin scopalamin og er har en helt annen indikasjon for å brukes iallefall på vår avdeling. En skrekksenarie må jo være å bruke sederene og ikke tilstrekkelig smertestillende. Vet heller ikke om det er mulig, men jeg bruker som regel alltid morfin først.

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker midazolam (samme som dormicum) men dette brukes mot uro, veldig sjeldent man bruker det for lindrende sedering. Jeg opplever ofte de som er klare på det siste ikke ønsker sedering, heller ikke mye morfin. Og selve dødsprosessen er jo ofte sånn at man på det siste er i koma. Midazolam virker på en helt annen måte enn morfin scopalamin og er har en helt annen indikasjon for å brukes iallefall på vår avdeling. En skrekksenarie må jo være å bruke sederene og ikke tilstrekkelig smertestillende. Vet heller ikke om det er mulig, men jeg bruker som regel alltid morfin først.

 

Jeg har opplevd flere ganger med terminale pasienter, spesielt de som dør av ulike alderdomssykdommer, at de ikke er komatøse før kanskje siste timen.

Hun jeg fortalte om over her, som ble så skuffet hver gang hun våknet og forsto at hun fortsatt levde, slo opp øya og ga alle sine pårørende (3 døtre og en mann), blikkontakt etter tur (hun flyttet blikket), før hun trakk sitt siste sukk. Hun var også delvis vekkbar helt til de siste timene.

En annen dame var utslått av Morfin, men våknet vaed 5-tida på morgene, og var kjempeurolig, ropte mye (hun ropte mye da hun var friskere også... sånn type "halloooo") selv om hun hadde pårørende ved senga som holdt henne i hånda og strøk henne over håret. Fikk ny dose Morfin ca 5.30 og døde litt over 7.

Så om hun var komatøs eller bare utslått av smertelindringen er jeg ikke sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at midazolam ikke er sederende , det er er kun sederende, og ikke smertelindrenede, derfor viktig med god smertelindring før man sederer. Ja det er ikke alltid at man er komatøs i det siste men veldig ofte, og min erfaring er at de som ikke er komatøse ofte ikke ønsker sedering. Det jeg mener er at det er sjeldent vi bruker midazolam utelukkende for å sedere, men oftere mot uro. Og pasienten sover som regel tungt i minst 1,5 timer noen mer.

Jeg har nok utrykk meg litt uklart i det første inlegget. Men jeg mener det eren foskjell å sedere pga symptomer fx uro, eller bare sedere for å sedere, har opplev pårørende ønsker midazolam fordi pasienten beveger seg, og dette i en pre. terminal fase. Lindrenede sedering kan være nødvendig, men jeg er litt opptatt av at man vurderer hver enkelt tilfelle( noe man helt sikkert også gjør) Da min erfaring er at det er langt fra alle som ønsker dette hvis man spør dem mens de ennå kan a stilling til dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser dere bruker Dormicum og at de selvfølgelig blir sedert av dette. Men Dormicum gir vel kun en lett sedasjon ?

 

Denne lindrende sederingen som de skrev om i legetidskriftet var vel heller å indusere bevisstløshet, med andre ord legge pasienten i en dyp jevn søvn helt btil de døde. Man kan jo diskutere hvor riktig det er, for da er på en måte pasienten levende død. Det kan jo nesten likestilles som eutanasi, særlig hvis man aldri vekker pasienten igjen. Likevel ser jeg i enkelte tilfeller fordelen med å legge pasienten i narkose den siste tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Ved livets siste fase bruker vår avdeling midazolam (angst, uro, panikk, muskerykninger, kramper) mofin (smerter, dyspné), haldol (kvalme, uro, agitasjon) og robinul (surkling i øvre luftveier, ileus, kolikk). Gis hver for seg eller i kombinasjon. Alle 4 medikamenter kan blandes og gis på subkutanpumpe.

Link to comment
Share on other sites

på vår avdeling (korttidsavdeling på sykehjem) blir dette satt opp som "terminalregimet":

 

- morfin im/sc/iv ved smerter og angst

- morfin-skopolamin ved surkling og smerter/angst

- furix im/iv ved akutt lungeødem

- stesolid supp ved angst/uro

- afipran im/iv ved kvalme

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Stig groland

Dormicum gir ikke en lett sedasjon noen er veldig redde når tiden nærmer seg. jeg satt 18 dager i strekk på dødsleie til min kjære mormor som hadde en fryktelig angst å redd for å dø og noen store smerter som hun fikk morfin for, vi hadde også pratet med henne om det tidligere før sykdommen forverret seg, både legen hennes og min mor og mormor fikk godt medhold der. Hun hadde kreft sterk ostoporose og galopperende alzheimer. å at noen kan kalle det for drap det får blodet mitt til å koke, det er vel folk som vil at sine kjære skal lide den lille tiden som er igjen. hilsen Stig groland.

Link to comment
Share on other sites

Oi.. ser at det jeg har sagt kan misforstås. Så takk for at du reagerte på dette. Jeg er på ingen måte motstander av lindrende sedering, heller tvert i mot.

Jeg uttrykket meg litt uklart, fordi jeg forsto det slik at når man gir en pasient lindrende sedering, slik det sto nevnt i legetidsskriftet, så legges pasienten i en jevn dyp søvn.

Ved Dormicum slik vi ser det blir brukt over her ser ut til å gi pasienten periodesvis søvn.

Jeg tenker at en totalsedering av pasienten er et godt tilbud, til de som måtte ønske det, men stilte bare noen kritiske spørsmål. Kommer jo litt an på når i prosessen man gir dette, for hvis pasienten aldri vekkes, blir det jo nærmest eutanasi. Kanskje det da for mange er et bedre tilbud det som skisseres av sykepleierne over her som gir Dormicum. Men jeg synes absolutt at døende pasienter skal få tilbud om dette, det er en menneskerett. Ingen skal lide seg gjennom et dødsleie fordi vi unnlater å hjelpe, og ønsker de total sedering bør vi etterkomme det. J

eg tror det er en ganske strevsom prosess å dø, så vi skal absolutt gjøre hva vi kan, og det er ikke et mål i seg selv at pasienten skla vekkes med jevne mellomrom, men kanskje noen gjerne vil det. Man må tilpasse dette til hver pasient.

Forferdelig å lese om mormoren din, hun skulle jo fått tilbud om sedering. Det hun opplevde bør ingen oppleve i dag med de hjelpemidler vi har.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hos oss benytter vi morfin og stesolid evt midazolam. Hos oss skjer det ofte at vi gir lindrende sedering, pga dyspnoe, lungeødem osv. Jobber på lungeavdeling. De aller fleste ønsker dette pga uroen og angsten de får. Vært borti noen få som ikke ønsker dette og det har stortsett vært unge. Jeg er veldig positiv til dette, og synes det alltid burde benyttes der man ser at vedkommende kun har kort tid igjen. Og med kort tid mener jeg dager. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy