Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kan sykepleiere sy sår?


ramonama

Recommended Posts

Jeg er nyutdannet sykepleier, så mulig dette er et dumt spørsmål. Men har vi egentlig lov til å sy sår hvis vi er opplært? Jeg lærte ikke dette under utdanningen. Jobber nå i et vikariat på en demensavdeling. Idag falt en dame og kuttet ansiktet. Legevakten kom, og legen sydde to sting i ansiktet. I utgangspunktet ser det ikke så veldig vanskelig ut å sette to sting. Det er kanskje mer komplisert enn som så, men hadde vært kjekt å kunnet dette, da det er mange kuttsår hvor jeg jobber. Så jeg bare lurte på om noen av dere har lært noe om dette under utdanningen? Har noen vært på kurs eller opplæring på dette, eller er det rett og slett en leges jobb?

Link to comment
Share on other sites

Dette vet jeg ikke noe om, men jordmødre syr jo. Likevel blir nok det noe annet. For ved skader er det ikke bare sying, såret må også vurderes. Er det feks. fare for tetanus, bør pasienten vaksineres. Er det fare for sekundær infeksjon skal det ikke primærsutureres osv. Vi kan vel heller ikke sette lokalanestesi. Så jeg vil tro at dette er en legeoppgave.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er sant. Er kanskje en leges oppgave å vurdere om såret har gitt skade i dypere strukturer som nerver o.l. Men hadde vært spennende hvis dette var en del jobben vår. Men jeg tenker selvfølgelig bare på små kutt som kanskje trenger et eller to sting. En sykepleier bør kanskje uansett vurdere hva som er et alvorlig kutt eller ikke. Men men, jeg ser selvfølgelig problemstillingen. Ser for meg sykepleiere i utlandet gjør det, men mulig det ikke stemmer. Jeg var nesten glad det ikke var meg som måtte sy sting i ansiktet til en person med demens idag.

Link to comment
Share on other sites

Legevaktsykepleier her. Vi syr ikke men det er etter mitt syn bare tull, for vi både limer (sårlim) og stripser med og uten leges medvirkning. Det er jo i prinsipp presis det samme i forhold til vurdering av både skadeomfang og infeksjonsrisiko. Det hadde ofte vært greit å kunne sy de små og ukomlpiserte tingene, gjerne etter at lege har sett kjapt på det, fordi det ville gitt lettere pasientflyt på travle dager. Vi sykepleierne jobber jo dessuten mye på legevakt, mens legene ofte er innom en sjelden gang i blant (de jobber jo på fastlegekontor og har bare vakter på legevakta de fleste av dem). Vi kunne derfor fått mengdetrening på suturering, noe mange av legene ikke får pga at de ikke så ofte møter pasienter som skal sys. Jeg ser dessverre alt for ofte, veldig dårlig suturering og legene innrømmer at de er alt annet enn drevne. Vi har etterlyst kurs og godkjenning på noen av oss faste som en forsøksordning, men en av legene (som inngår i ledelsen) nekter å i det hele tatt vurdere det.

Link to comment
Share on other sites

Legevaktsykepleier her. Vi syr ikke men det er etter mitt syn bare tull, for vi både limer (sårlim) og stripser med og uten leges medvirkning. Det er jo i prinsipp presis det samme i forhold til vurdering av både skadeomfang og infeksjonsrisiko. Det hadde ofte vært greit å kunne sy de små og ukomlpiserte tingene, gjerne etter at lege har sett kjapt på det, fordi det ville gitt lettere pasientflyt på travle dager. Vi sykepleierne jobber jo dessuten mye på legevakt, mens legene ofte er innom en sjelden gang i blant (de jobber jo på fastlegekontor og har bare vakter på legevakta de fleste av dem). Vi kunne derfor fått mengdetrening på suturering, noe mange av legene ikke får pga at de ikke så ofte møter pasienter som skal sys. Jeg ser dessverre alt for ofte, veldig dårlig suturering og legene innrømmer at de er alt annet enn drevne. Vi har etterlyst kurs og godkjenning på noen av oss faste som en forsøksordning, men en av legene (som inngår i ledelsen) nekter å i det hele tatt vurdere det.

 

 

Jeg er sykepleier og jobber på en legevakt. Vi har hatt opplæring fra plastkirurg og fikk godkjenning der og fra overlege på legevakta. Etter sårvurdering av lege suturerer jeg inkludert lokalanestesi.

Det er godt mulig. Når fiskebåt skippere får opplæring til sutursetting hvorfor kan ikke sykepleiere gjøre det?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy