Jump to content
Sykepleiediskusjon

Valg av størrelse/farge på venekateter


NurseB

Recommended Posts

Nå er det en stund siden jeg la inn PVK sist, men stemmer det at blå/rosa er de vanligste på voksne mennesker, og at grå og grønn oftest brukes ved infusjon av blodprodukter? Gul til barn? Er det flere farger da?

 

Er det noen som har noen retningslinjer for hvilken farge man bruker på venekateter til de ulike aldersgruppene, og ulike bruksområdene?

Link to comment
Share on other sites

Ja den var oversiktlig og grei :)

Da jeg gikk på sykepleierhøyskolen lærte jeg at vi skulle legge inn grønn veneflon på voksne, hvis det ikke var noe spesielle hensyn. Men etter å ha jobbet noen år begynte jeg å velge minst mulig veneflon. Det vil si at jeg brukte som oftest rosa om det kun skulle brukes til medisiner og klare væsker, men skulle pasienten opereres valgt jeg alltid grønn. Men ofte la anestesien inn en ny uansett...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

"Minst mulig venekateter i forhold til hva den skal brukes til (ernæring, cyt, blod, ABiv osv) og hvor fort det skal inn" er hva jeg har lært. Den plansjen luficer trakk frem er kjempefin!

 

I sommer har jeg blitt lånt bort av min vanlige kirurgiske post til dagkirurgisk, og min erfaring er at grønn PVK helt klart er mest ønskelig fra anestesipersonalets side. Legger vi inn en rosa, vil ofte den aktuelle pasienten få lagt inn en ny, grønn, bare i tilfelle. Én PVK mer å seponere=mer ubehag for pasienten, tenker jeg, og det samme med det ekstra stikket - det er ikke hundre prosent smertefritt i seg selv, med mindre pasienten allerede har fått innledende anestesi i "den lille". Derfor har jeg i grunn gjort det til rutine å sette grønn "nål" der jeg finner venen til det, men vet jeg at pasienten kun skal ha lokalanestesi og derfor har mindre kalkulert behov for stor tilførsel av væske, setter jeg ofte rosa. Ellers virker det som om rosa er ganske standard på posten jeg jobber.

 

Ser liksom an hva pasienten faktisk har bruk for, og setter det. I sommer har jeg funnet en teknikk som funker bra for meg og pasienten, og er storfornøyd med det!

 

Ellers har jeg et lite klagemål. Min favoritt-PVK, Braun Venflon, ser ut til å være på vei ut, mens Optiva er på vei inn (riktignok på de to sykehusene jeg jobber, vet ikke med resten). Min surmuling består mest i at Optiva har kortere kateter i forhold til mandrengen, og at man da må stikke lengre inn før mandrengen kan trekkes tilbake. Når jeg ble oppmerksom på dette, ved å se på de to (Braun og Optiva) side om side, var saken grei. Liker fortsatt Braun bedre. Hehe. (slutt på klagingen!)

Link to comment
Share on other sites

Ellers har jeg et lite klagemål. Min favoritt-PVK, Braun Venflon, ser ut til å være på vei ut, mens Optiva er på vei inn (riktignok på de to sykehusene jeg jobber, vet ikke med resten). Min surmuling består mest i at Optiva har kortere kateter i forhold til mandrengen, og at man da må stikke lengre inn før mandrengen kan trekkes tilbake. Når jeg ble oppmerksom på dette, ved å se på de to (Braun og Optiva) side om side, var saken grei. Liker fortsatt Braun bedre. Hehe. (slutt på klagingen!)

 

 

Jeg forstår godt din klaging. Med en lengre mandreng i forhold til kateteret så er jo faren for perforering større.

Har du spurt om hvorfor de kjøper inn Optiva istedenfor Braun? Og har du flere uhell når du legger inn Optiva venefloner?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår godt din klaging. Med en lengre mandreng i forhold til kateteret så er jo faren for perforering større.

Har du spurt om hvorfor de kjøper inn Optiva istedenfor Braun? Og har du flere uhell når du legger inn Optiva venefloner?

 

Har ikke spurt, men det er vel økonomi som styrer det hele, og kan ikke tenke meg andre grunner. Har ikke merkbart flere uhell med Optiva, men risikoen for perforering blir jo eksponentielt større jo lengre mandrengen blir ift kateteret, som du sier, så merker at jeg bruker mer konsentrasjon når jeg kun har Optiva for hånd - med Venflon er det faktisk litt slingringsmonn før noe perforeres. Det eneste positive jeg kan finne med Optiva vs Braun er at luer-lock-proppen er større og dermed lettere å bruke på Optivaen. Smak og behag på akkurat dette punktet, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering i min lille "frustrasjon":

 

Jeg stilte spørsmålet til en anestesisykepleier på jobb, som forklarte det at pasientene selv opplevde en forskjell, med fordel til Optiva. Anestesisykepleieren selv var også mer fornøyd med Optiva enn Braun. Grunnen? Optiva skjærer lettere gjennom hud (og venevegg), og er derfor bedre for pasienten - det trengs ikke like mye kraft i stikket. Han trakk paralleller til sløve kniver. Han opplevde Optiva som et bedre "verktøy" til jobben, og når da Venflon/Braun er på vei ut får jeg bare bli vant med det! :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Og et ite innspill fra meg her.

 

Da jeg jobbet på lunge stakk jeg på mange med dårlige årer (langvarig kortisonbruk).

 

Så fort man får blodsvar i veneflonen, så holder man mandrengen stille mens man fører kateteret videre inn, før man trekker mandrengen tilbake. På denne måten er det mindre sjanse for å perforerer åra, samtidig som man hele tiden står på rett plass i åra.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy