Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mannlige sykepleiere


oyvrot

Recommended Posts

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply
Eg er en mann på snart 24, og skal begynne på sjukepleie studie 6 Januar :( Det blir bra greier :D

Fikk faktisk plass på dagen, var litt morro :D

 

Er det sant dette med at oss mannfolk i enkelte tilfeller får høgre lønn enn damer ?

 

Mannstillegget ligger fra 30-50000 alt etter ansinitet. :)

Tuller selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Eg er en mann på snart 24, og skal begynne på sjukepleie studie 6 Januar :) Det blir bra greier :(

Fikk faktisk plass på dagen, var litt morro :D

 

Er det sant dette med at oss mannfolk i enkelte tilfeller får høgre lønn enn damer ?

 

 

Gratulerer med studieplass !!

 

Vel, det er faktisk ikke helt usant at mannlige sykepleiere i noen tillfeller har høyere lønn.

Den fastsatte sykepleierlønna er jo bare en minstelønn. Det er fritt frem for alle sykepleiere å forhandle frem høyere lønn.

I noen stillinger kan det være svært ønskelig å få inn en mannlig sykepleier og vil en arbeidsgiver gjerne ha deg, så kan du jo også kreve høyere lønn. Og menn er nok i gjennomsnitt flinkere enn oss kvinner til å be om høyere lønn. :-)

Link to comment
Share on other sites

Eg er en mann på snart 24, og skal begynne på sjukepleie studie 6 Januar :) Det blir bra greier :D

Fikk faktisk plass på dagen, var litt morro :D

 

Er det sant dette med at oss mannfolk i enkelte tilfeller får høgre lønn enn damer ?

 

Hei, Jeg vil bare gratulere med studieplass og ønske deg velkommen hit :(

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er en 19 år gammel mann som tenker på å studere sykepleien neste år. Det jeg lurer på, er om det er mange mannlige sykepleiere der ute. Blir dere "overrasket"når en mann sier han er sykepleier, eller er der relativt normalt?

 

Grunnen til at jeg spør, er bare slik at jeg kan være litt forberedt på hvor mange menn det kan være. Jeg tror ikke jeg kommer til å forandre mening når det kommer til utdanningsvanlget mitt uansett hva dere svarer :)

 

Hei, jeg var i samme båt som deg for noen år siden. Min usikkerhet, andres kommentarer - og litt tilfeldighet - gjorde at jeg valgte annerledes. Nå har det gått 12 år, tok en annen utdannelse og har hatt et morsomt liv med morsomme jobber. Men nå - vil jeg bli sykepleier. Hvis man vil bli sykepleier, tror jeg det er fordi man har bestemte egenskaper. Go for it! Det skal jeg. Hvor skal du studere?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er en 19 år gammel mann som tenker på å studere sykepleien neste år. Det jeg lurer på, er om det er mange mannlige sykepleiere der ute. Blir dere "overrasket"når en mann sier han er sykepleier, eller er der relativt normalt?

 

Grunnen til at jeg spør, er bare slik at jeg kan være litt forberedt på hvor mange menn det kan være. Jeg tror ikke jeg kommer til å forandre mening når det kommer til utdanningsvanlget mitt uansett hva dere svarer :)

 

Heii!

Jeg går siste året på spl nå og er faktsik sammen med faddern min fra første året :( kjempe kooooselig! På skolen min er det mange gutter, så sleng deg på. Du har UENDELIG med muligheter som sykepleier og kan jobbe innenfor utroolig mye rart. Jeg har skikkelig lyst til å jobbe med akutt medisin feks. Året før jeg begynte på sykepleien trodde jeg faktisk at sykepleiere bare skiftet bleier og vasket eldre, men det tok jeg fryktelig feil! utrolig spennende yrke!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Jørgen

Hei.

 

Jeg er en 21 år gammel mann. Jeg jobber som assistent i psykiatrien, og har nå bestemt meg for å begynne på sykepleiestudiet til høsten.

Selv om det ikke er så mange menn som er sykepleiere, trenger du ikke bekymre deg for at du ikke kommer til å se menn. Det er mange andre yrkesgrupper rundt om på avdelingene enn sykepleiere. Det er vernepleiere, sosionomer, ergoterapeuter, hjelpepleiere, assistenter, leger, psykologer, fysioterapeuter osv. Og iallefall de tre førstnevnte + leger og psykologer er det mange menn som er. Ikke bekymre deg. Og dersom du velger psykiatri får du mange mannlige kolleger. Særlig på akuttposter og sikringsposter. Men også ellers. Til og med i alderspsykiatrien er det mange menn. Og glem ikke at halvparten av pasientene du treffer er menn!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er en 21 år gammel mann. Jeg jobber som assistent i psykiatrien, og har nå bestemt meg for å begynne på sykepleiestudiet til høsten.

Selv om det ikke er så mange menn som er sykepleiere, trenger du ikke bekymre deg for at du ikke kommer til å se menn. Det er mange andre yrkesgrupper rundt om på avdelingene enn sykepleiere. Det er vernepleiere, sosionomer, ergoterapeuter, hjelpepleiere, assistenter, leger, psykologer, fysioterapeuter osv. Og iallefall de tre førstnevnte + leger og psykologer er det mange menn som er. Ikke bekymre deg. Og dersom du velger psykiatri får du mange mannlige kolleger. Særlig på akuttposter og sikringsposter. Men også ellers. Til og med i alderspsykiatrien er det mange menn. Og glem ikke at halvparten av pasientene du treffer er menn!

 

 

Når jeg leste dette innlegget kom jeg på en mannlig sykepleier jeg jobbet med en gang. Han jobbet på gynekologisk avdeling og var den eneste mannlige sykepleieren, så han jobbet i en temmelig kvinnedominert verden :) Men som han sa, at han var såpass hypokonder at gynekologisk avdeling passet han perfekt ;)

Han var forøvrig svært godt likt av pasientene.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leste dette innlegget kom jeg på en mannlig sykepleier jeg jobbet med en gang. Han jobbet på gynekologisk avdeling og var den eneste mannlige sykepleieren, så han jobbet i en temmelig kvinnedominert verden :) Men som han sa, at han var såpass hypokonder at gynekologisk avdeling passet han perfekt ;)

Han var forøvrig svært godt likt av pasientene.

 

Det har jeg også merket, at de mannlige sykepleierne ofte blir pasientenes "yndlinger" :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei

 

Jeg er en 19 år gammel mann som tenker på å studere sykepleien neste år. Det jeg lurer på, er om det er mange mannlige sykepleiere der ute. Blir dere "overrasket"når en mann sier han er sykepleier, eller er der relativt normalt?

 

Grunnen til at jeg spør, er bare slik at jeg kan være litt forberedt på hvor mange menn det kan være. Jeg tror ikke jeg kommer til å forandre mening når det kommer til utdanningsvanlget mitt uansett hva dere svarer ;)

 

 

Hei

 

Kom du inn på sykepleiestudiet?

 

Ja, mann eller kvinne. Høh ... Jeg har da alltid vært mann, da. Faglig sett større utfordringer som sykepleier enn veldig mange sammenlignbare yrkesgrupper, både vitenskapelig og teknologisk. Du jobber selvstendig og kan mye forme din egen hverdag.

 

Det er ikke lenger slik: "... søster maaler patientens tæperatur morgen og aften og fortsætter dermed indtil lægen haver bestæmt noget andet" slik det står i en antikk lærebok i sykepleier u.t. skaffet en gang i tiden (skrevet av lege).

 

Stort sett hyggelig å jobbe sammen en haug damer. Spiller ingen rolle, hvis du ikke er altfor usikker. Har gjort det i mer enn 30 år og er fortsatt ikke forvirret, ikke homo, ikke feminin eller traumatisert av den grunn. Ikke vært utro heller. ;-) - Folk får så mange fantasier, men virkeligheten er bare helt ålreit!

 

Ser at noen også er innom lønnsforskjell: Det er likelønn! Det som ofte skiller er viljen til å jobbe utover full stilling. De 12 første ukene d.å. er snittet mer enn 20 laken pr uke ...!

 

 

CW

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er en 19 år gammel mann som tenker på å studere sykepleien neste år. Det jeg lurer på, er om det er mange mannlige sykepleiere der ute. Blir dere "overrasket"når en mann sier han er sykepleier, eller er der relativt normalt?

 

Grunnen til at jeg spør, er bare slik at jeg kan være litt forberedt på hvor mange menn det kan være. Jeg tror ikke jeg kommer til å forandre mening når det kommer til utdanningsvanlget mitt uansett hva dere svarer ;)

 

 

Jeg er en gutt på 20 som har søkt sykepleier utdanning selv..Håper også jeg kommer inn!..Har lenge stått mellom Vernepleier og Sykepleier..Brukte litt tid på å bestemme meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gratulerer med valget :)

Tror ikke du kommer til å angre på at du valgte sykepleie, det er mye mer valg muligheter innen dette yrket enn vernepleier.

 

Men det jeg egentlig skulle si er at de siste ukene har jeg tenkt på denne tråden ;)

Jeg har vært mye innom sykehus de siste ukene (som pårørende) og da støter jeg på mannlige sykepleiere hele tiden. Hehe... hadde dette vært min første erfaring med sykehus hadde jeg trodd at sykepleie var et mannsdominert yrke.

Moren min blir innlagt på sykehus. Først ringer jeg mottagelsen og får snakke med en sykepleier (mann) Noen timer senere ringer jeg sengeposten og ber om å få snakke med en sykepleier også dette var en mann. Dagen etter kommer jeg på besøk og jammen meg er det en mann igjen som har ansvaret for pasientene på dette rommet.. Noen dager etter er jeg på besøk igjen, da er det to kvinnlige sykepleiere der men også en annen mann. Så skal sønnen min til en undersøkelse på poliklinikken også der var det en mann..

Link to comment
Share on other sites

Guest Ensom Hane
Når jeg leste dette innlegget kom jeg på en mannlig sykepleier jeg jobbet med en gang. Han jobbet på gynekologisk avdeling og var den eneste mannlige sykepleieren, så han jobbet i en temmelig kvinnedominert verden ;) Men som han sa, at han var såpass hypokonder at gynekologisk avdeling passet han perfekt ;)

Han var forøvrig svært godt likt av pasientene.

 

Det har jeg også merket, at de mannlige sykepleierne ofte blir pasientenes "yndlinger"

 

Hehe... jeg kjenner meg litt igjen her! Det er vel ca ett år siden jeg var innom her og kommenterte i denne tråden. Siden da, har jeg vært i 4 praksiser (medisinsk/kirurgisk/psykiatri og hj.sj.pl) Som mannn blir du fort yndlingen, har ved flere anledninger hørt pas spørre etter "han guten", eller den mannlige studenten som var her i går! :) Man blir jo litt glad når man hører sånt, og gir ytterliger glød for å fortsette i dette yrket. Jeg har hatt gleden av å treffe flere mannlige pas som aldrig har hatt pleie av mannlig personal tidligere, og de har ved enkelte anledninger sagt de har litt betenkeligheter å motta (særlig intimt) stell, men jeg har sagt at de kan tenke seg litt om, og at vi kan prøve. Som regel har dette gått helt fint, og pas sier at de ikke lenger tenker over å motta stell fra en mann. Mangen kvinner (særlig unge) derimot har ved noen anledninger spurt om de kan heller få hjelp av kv. personale, og det syntes jeg er helt greit. Så lenge man kommuniserer tydelig og greit, bør man respektere om det er særskilte omstendigheter.

Jeg fikk hospitere 2 dager på føde/barsel, og kvinnene som skulle føde ble spurt om det var greit at det var sj.pl.student tilstede. Under mitt opphold på føde/barsel, var det ei ung førstegangsfødende som fikk spm, og ho sa at hun ikke ønsket at studenten skulle være med på selve fødselen, men fikk være med på forberedelser til fødslelen, og besøke dem etterpå. Jeg syntes dette var helt greit, og tenker at om det hadde vært ei 2-3-4 gangs fødende, hadde det vært litt annerledes mot en mannlig sj.pl.student. Så jeg fikk ikke med meg en fødsel, men som "plaster" på såret, fikk jeg være masse på barsel, og holde/passe på nyfødte babyer (kun timer gamle) :) Ahh.... #Smelt# :blink:

Uansett, tilbake på sporet... da jeg begynte, var vi 7 menn i klassen av 47, År 2: 3 av 32, Siste året: 1 av 20 (!) :( Da er jeg som jeg spådde for ett år siden; "Ensom Hane" (desverre?). Mener og tror uansett at alle dere menn/gutter som tenker å søke dere inn på dette studiet; IKKE NØL engang, det er moro, kjekt, lærerikt, og utrolig givende!

Rollene i Helsevesenet er ikke hva de engang var som Charles White necner her, alle jobber likt, og blir respektert, samme søren om de er menn/damer. Og en ting skal dere vite gutter, man jobber i lag med utrolig masse søte og hyggelige damer, du treffer nesten 100% sikkert ei trivelig jente på din vei innen faget, som kaprer ditt hjerte! Ikke mange andre som kan si at de har like gode forhold til å treffe bra utdannet og omsorgsfulle jenter, i fin-fine hvite uniformer! :) hehe...

Lønnen er helt grei, lik for mann og dame, det som spiller inn er stillingstørrelse, ansennitiet og tillegg + videreutdanning! Man blir ikke styrtrik, men har så det passer. Vi blir så utrolig mer belønnet i takknemlighet og kontakt med våre pas, det burde være lønn nok! :)

 

Mvh Ensom Hane

Link to comment
Share on other sites

Uansett, tilbake på sporet... da jeg begynte, var vi 7 menn i klassen av 47, År 2: 3 av 32, Siste året: 1 av 20 (!) :) Da er jeg som jeg spådde for ett år siden; "Ensom Hane" (desverre?). Mener og tror uansett at alle dere menn/gutter som tenker å søke dere inn på dette studiet; IKKE NØL engang, det er moro, kjekt, lærerikt, og utrolig givende!

 

Oj, det var mange som hadde sluttet (egentlig av både jenter og gutter), vet du hvorfor så mange har falt fra?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, av de 47 i 1ste åtret, var det mange som var der kun første uken, men fallt fort fra (meldte seg ikkert på noe som de ikke visste hva var :) ). noen ble gravide o.l. :) I andre året tok sykehuspraksisene "knekken på endel". :) I siste året har mange gått over på deltid, så det er hovedgrunene til det store frafallet. :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hos oss var det også svært mange som falt fra i løpet av det første halvannet året. Jeg tror det var fordi veldig mye av fokuset var på grunnleggende stell og eldre, og flere av guttene tenkte seg anestesi og sånt senere, og de følte derfor at det ble kjedelig og for kvinnelig.

 

Vil bare si at om man tenker seg å slutte, så skal man vite at studiet bare blir mer og mer spennende. Det siste året på sykepleien har vært kjempespennende, og jeg er såå glad for at jeg fullførte!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hei igjen, av de 47 i 1ste åtret, var det mange som var der kun første uken, men fallt fort fra (meldte seg ikkert på noe som de ikke visste hva var :) ). noen ble gravide o.l. :o I andre året tok sykehuspraksisene "knekken på endel". :) I siste året har mange gått over på deltid, så det er hovedgrunene til det store frafallet. :)

 

Hos oss begynte 10 av 100. 2 år var det 7. av 80. 3 år var det 4 av 60 som klarte det. personlig falt jeg av i 3 året ved kirurgisk praksiss. skrev bacelor oppgava frem til 02,30 om natta skulle i praksiss dagen etter. hadde null erfaring fra sykehus.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I kullet mitt (deltid) var vi omtrent 45 som fullførte, hvorav disse var 3 menn. 2 av disse valgte psykiatrien, 1 somatikken. Det var 6 menn ved oppstart av studiet. 3 av dem falt fra av ulike årsaker. Ja til flere menn som sykepleiere! På avdelingen jeg jobber i sommer er det ingen menn som jobber som sykepleiere. Hadde bare vært sunt om det hadde vært noen menn på avdelingen i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei!

Jeg er en mann på 22 som skl begynne på sykepleie til uken. Men jeg føler meg veeldig utrygg ifh til at det er et kvinnedominert yrke.. Jeg føler på en måte at det blit veldig feminint og føler brått en trang til å ville finne meg et "macho" yrke.. Noen av gutta som skjønner hva jeg mener?

Jeg tenker og gå videre med ambulanse, noen som kan si noe om det er vanskelig å komme inn på det?

Link to comment
Share on other sites

du kan jo velge viderutdanning innenfor anestesi og andre mer mannlige ting..hos oss var det 14 gutter som begynnte men nå er det vel 7 igjen(2 året) og vet at flesteparten av de skal ta anestesi eller operasjon eller akutt. på min skole er det veldig fokus på at de mannlige skal trives..

Jeg hadde selv to mannelige sykepleiere som veildere på min første praksis og lærte UFATTELIG mye av dem!!

Så jeg vil absolutt ha flere menn i yrket!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Hvilken skole skal du begynne på mr. Guest? Er selv mann på 22, som begynner på HiO førstkomende tirsdag..

Er veldig spent, og håper sterkt at det vil være noen jevnaldrene gutter der. Har ikke noe problem med å omgås jenter, men er snakk om tre år, så hadde vært nice med noen av samme kjønn også!

 

Jimbo.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy