Jump to content
Sykepleiediskusjon

del dine tips for å bestå medikamentregning!


lucifer

Recommended Posts

  • 2 months later...

Hei? Håper noen kan hjelpe meg med en oppgave, har nettopp starta med regning:

Et hetteglass med Ekvacillin Infusjonssubsstans (tørrstoff) inneholder 2 gram. Dette skal løses i 40 ml sterilt vann til en stamløsning.

Hva blir styrken på stamløsningen?

Link to comment
Share on other sites

Hei? Håper noen kan hjelpe meg med en oppgave, har nettopp starta med regning:

Et hetteglass med Ekvacillin Infusjonssubsstans (tørrstoff) inneholder 2 gram. Dette skal løses i 40 ml sterilt vann til en stamløsning.

Hva blir styrken på stamløsningen?

 

 

2gram= 2000mg.

2000mg/40ml= 50mg/ml.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jeg var på et intesivkurs i medikamentregning som to legestudenter arrangerte! De har hatt flere kurs i Oslo, og vet at de også har holdt kurs i Trondheim. Søk opp apex intensivkurs på facebook, så finner dere det. Anbefaler det på det sterkeste! Jeg lærte og forsto alt jeg trengte på de tre timene det varte. Etter kurset brukte jeg og regnet alle eksamensoppgavene som lå ute på fronter om og om igjen for å være sikker på at jeg husket alt :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
Guest Guest

 

Jepp, var den jeg mente :-) Det er gyldendal som har laget den! Veldig kjekk å ha! Besto eksamen her om dagen på første forsøk og har da brukt den appen + regnet på en haug med gamle eksamensoppg. fra den skolen jeg går på... :-) En stor lykke å legge den bak seg :-):-):-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei! Kunne noen hjulpet meg med denne oppgaven? Fortell gjerne hvordan du regnet

En pasient skal ha en infusjon intravenøst som er tilsatt et medikament. Medikamentet skal tilsettes i infusjonsvæske slik at ny styrke blir 0,5 mg/ml. Totalvolumet er 250 ml. Det konsentrerte medikamentet har styrken 10 mg/ml.

a) Hvor mange ml av medikamentet skal tilsettes for å lage den nye styrken?

b )Hvor mange ml infusjonsvæske trengs for å få et totalvolum på 250 ml?

Link to comment
Share on other sites

Sjeldent man får ordinasjoner uten dose i praksis.. det er vel det første jeg ville funnet ut: 

Styrke 0.5 mg/ml × mengde 250 ml =dose 125mg 

Dose 125mg / med. styrke 10mg/ml =mengde medikament 12.5ml

A) 12.5 ml

B.) 250ml - 12.5ml = 237.5ml

Husk alltid på dose,styrke,mengde trekanten :) lykke til!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hvis man skal regne ut døgndosen og har riktig dose, men skriver bare benevnelsen eks MG og ikke MG/døgn stryker man da? Utregningen og svaret er riktig, men ble usikker når jeg fant ut at jeg skulle ha skrevet døgn bak.

Link to comment
Share on other sites

On 25.4.2018 at 5:22 PM, Guest Ett said:

Hvis man skal regne ut døgndosen og har riktig dose, men skriver bare benevnelsen eks MG og ikke MG/døgn stryker man da? Utregningen og svaret er riktig, men ble usikker når jeg fant ut at jeg skulle ha skrevet døgn bak.

Stakkars deg, så kjipt når man ser slikt etter å ha levert besvarelsen. Aner ikke om man stryker, krysser fingre for deg!

Link to comment
Share on other sites

On 5.6.2017 at 5:19 PM, Guest Eva said:

Hei! Kunne noen hjulpet meg med denne oppgaven? Fortell gjerne hvordan du regnet

En pasient skal ha en infusjon intravenøst som er tilsatt et medikament. Medikamentet skal tilsettes i infusjonsvæske slik at ny styrke blir 0,5 mg/ml. Totalvolumet er 250 ml. Det konsentrerte medikamentet har styrken 10 mg/ml.

a) Hvor mange ml av medikamentet skal tilsettes for å lage den nye styrken?

b )Hvor mange ml infusjonsvæske trengs for å få et totalvolum på 250 ml?

Dette er på ingen måte en korrigering av det svaret du fikk - det er jeg helt enig i. 

Jeg tenkte bare jeg skulle bidra på min måte å vise hvordan jeg regner slike oppgaver. Hver gang jeg skal til med medikamentregning så finner jeg fram penn og papir, tegner opp trekanten, og setter opp minst en rekke med D/S/M. Den oppgaven du viser til her er en fortynningsoppgave og da setter jeg opp to rader med D/S/M. Så starter jeg med den informasjonen jeg har fått oppgitt, så husker jeg også at dosen er lik på begge sider av en fortynningsoppgave. På vedlagte bilde har jeg skrevet et tall ved hvert av punktene i fortynningsoppgaven som viser i hvilken rekkefølge jeg har skrevet inn svarene før jeg viser svar på spørsmål a og b. 

 

20180427_222405.jpg

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til det å bestå så er mitt beste tips å få tak i det du kan få tak i av øvingsoppgaver og regne masse. Finn ut hvor du er svak og legg inn litt ekstra energi for å styrke dine svakheter. For min del var det IKKE selve matematikken som var den store utfordringen. Dette er grunnleggende pluss, minus, gange og dele. Min utfordring var å skjønne språket i oppgaven - det å finne ut hva det egentlig spørres etter. For i oppgaven får du nok informasjon til å sette tall inn i trekanten og dermed regne ut. En må bare finne det. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg bestod til slutt ganske lett, og brukte bare SykepleiePluss sin undervisning. Tror suksessoppskriften var å gjøre alle øvingsoppgavene de viser der fra tidligere eksamen. Man får se utregningen bli gjort helt konkret for hånd i videoform og det hjelper veldig hvis man får svar som ikke stemmer med fasiten. På de oppgavetypene der jeg slet var dette redningen! Veldig flink hun trønderen som viser utregningene!

Undervisningen i medikamentregning ligger litt skjult helt nederst under tema sykdomslære på Nettsiden. Tror det er 24 timer gratis tilgang når man lager ny konto hvis man vil teste. Anbefales!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy