Jump to content
Sykepleiediskusjon

del dine tips for å bestå medikamentregning!


lucifer

Recommended Posts

i forkant av eksamen:

 

- regne regne regne på forhånd, selv de som er "lette". Det handler om å få det inn i blodet, ta noen oppgaver daglig, da er det ikke så fremmed når selve dagen kommer og man blir forhåpentligvis mindre nervøs

 

- tegn/skjematiser oppgaven! da er det mye lettere å skille hva som er hva

 

 

under eksamen:

 

- med engang du får kladdeark, FØR du åpner oppgavene, skribl ned/tegn ned alle formlene! på den måten slipper du at de tar opp plass i hodet ditt gjennom hele eksamen og de er lett tilgjengelig når du trenger dem

 

- tegn/skjematiser oppgaven! da er det mye lettere å skille hva som er hva

 

- start systematisk på oppgavene, si du har kommet deg til 4. oppgave og det stopper helt opp: IKKE FÅ PANIKK! bare gå videre til nr 5! gå tilbake til den/de vanskelige tilslutt. Da virker de som regel ikke så vanskelig mer og du har ikke mistet masse tid på de og blitt så stressa at du ikke klarer resten heller

 

- og sist men ikke minst: PUST! (og spis en god frokost)

 

LYKKE TIL!!

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i disse rådene! :) Vil bare understreke viktigheten av å gjøre mange oppgaver, og øve og øve selv om det blir kjempekjedelig etterhvert. Det handler om, som Lucifer sier, å få det inn i blodet og bli helt drillet i formlene og oppgaveformuleringene. Det er tusen ganger bedre å sitte noen timer ekstra før eksamen istedetfor å måtte bruke tid og energi på å ta den opp igjen senere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Magnolia

ser det har kommet en medikamentregningsapp til smarttelefoner!!

 

Jepp, var den jeg mente :-) Det er gyldendal som har laget den! Veldig kjekk å ha! Besto eksamen her om dagen på første forsøk og har da brukt den appen + regnet på en haug med gamle eksamensoppg. fra den skolen jeg går på... :-) En stor lykke å legge den bak seg :-):-):-)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, var den jeg mente :-) Det er gyldendal som har laget den! Veldig kjekk å ha! Besto eksamen her om dagen på første forsøk og har da brukt den appen + regnet på en haug med gamle eksamensoppg. fra den skolen jeg går på... :-) En stor lykke å legge den bak seg :-):-):-)

så bra! og gratulerer med vel bestått!
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jeg synes det viktigste av alt når man skal lære seg dette, er å visualisere.

Se for deg en paracet for eksempel. Det er en tablett. Styrken er 500mg. Hvis du da gir en tablett, så gir du en dose på 500 mg.

Uten at man nødvendigvis trenger noen formel.

Man må lære å forstå logikken i det, ikke lære seg formlene utenat.

Det var iallefall det jeg gjorde, tenkte ikke på formler i det hele tatt, men vi er jo forskjellige.

Samme med tilsetning, tenk på saft eller noe.

Jeg hadde elendig mattekarakter fra VGS, men denne medikamentregningen synes jeg var kjempeenkel, for alt er så logisk.

Så, mitt tips, visualiser, stå på kjøkkenet med et glass vann og en liten kopp saft, tenk hvor mye vann det er, hvor mye saft (legemiddel) det er, og hvor mye det blir tilsammen når man blander det. Da husker man også at den ferdige blandingen alltid må være svakere enn den opprinnelige.

Hva er dosen? Jo det er saften/legemiddelet, og den dosen er den samme uansett hvor mye vann man har i. Men mengden forandres om man tar i mer saft.

Styrken avhenger jo av hvor mye saft det er i vannet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Man hører ofte skrekk historier om at dette er det verste og vanskeligste med sykepleie. En eksamenen som 50% stryker på!!!

 

Årsaken til at mange stryker er IKKE at det er så uhyre vanskelig for så mange, men at man må ha 100% riktig. Svar og utregning.

Jeg vet ikke med andre, men jeg kan ikke huske noen eksamen eller oppgave der jeg ikke i det minste gjorde en liten slurvefeil og leste oppgaven feil, eller glemte en desimal eller et komma. Omså jeg noen ganger var så heldig å oppdaget den før jeg leverte inn eller ikke. Det er sååå lett å gjøre slurve feil, så mitt tips er:

 

Se godt igjennom oppgaven din, og gjør den gjerne en gang til helt på nytt.

Les også igjennom selve spørsmålet i oppgaven og se at ditt svar er et logisk svar på det se spørr om, med benevningene som de spør om.

 

Ved å regne mange oppgaver og rette disse som forberedelse til eksamen så kartlegger du bedre hva DU lett gjør feil på.

Mine var f. eks:

Feil benevning i svaret

Feil antall desimaler i svaret

Feil plassering av komma

Omgjøring av desimaltall for tidlig i utregningen ~ det skal ikke gjøres før i svaret!

Lest feil tall av kalkulator

Skrevet inn feil på kalkulator

 

Det er mange små ting som er så fort gjort.

Finn dine typiske slurvefeil, og i tillegg sjekk deg selv mange ganger på eksamen, regn helt om igjen uten å se på forrige.

Du har god tid!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som sagt være godt forberedt. Frisk godt opp i gamle matematikkprinsipper. Du har supergod tid på eksamen, så regn ut på kladdeark, snu kladdearket og regn ut på nytt igjen:) Tenk over for hver oppgave om svaret ditt er rimelig i forhold til det oppgaven vil ha svar på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Helt enig Medulla! Det er ingenting å pugge, dette må forståes og tenkes visuelt og matematisk. Formeler kan være nyttig, det eneste du trenger å huske er Dose/Styrke/Mengden-trekankten.

 

Jeg har vært borti av mange av de sykepleierne som har pugga formler, og de sliter i praksis. Tro meg, før eller siden kommer du i en situasjon hvor du er den eneste tilgjengelige sykepleiern på vakt, legen kommer opp med en ny dose antibiotika. Dette er selvfølgelig på kvelden, sentralapoteket er stengt og korrekt dose finnes ikke på lageret. Valget blir evt å blande ut selv, mediakmentet finnes i pulver. I slike tilfeller syns jeg den letteste måten er å prøve å stille deg de riktige spørsmålene;

 

- Hvilken dose skal pasienten ha? Skriv det ned, ring rundt med en rød penn, skriv i mg!!

- Hvordan skal den adm? Mest sannsynlig i.v

- Hvilket hetteglass med mediakament har jeg tilgjenglig, hvilken matcher din dose best?

- Hvor mange hetteglass trenger jeg for å komme nærmest min dose?

- Hvor mye NaCl/sterilt vann skal jeg bruke for å blande ut pulveret - dette er kritisk punkt, det er du selv om bestemmer hvor mye du blander ut med, dette påvirker kun styrken pr/ml og IKKE den totale dosen. det er her mange svikter, har du kontroll på denne biten kommer du langt!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Likar denne tråden, og har festa den i favorittane mine :) Eg er veldig glad i rekning, og har snuffa på pensum allereie før eg starta på utdanninga. No er eg straks ferdig med fyrste året, og skal ha medikamentrekning til hausten. Har som mål å komma gjennom boka i sommar, og har printa ut masse masse eksamensoppgåver! Elles likte eg veldig godt det med å visualisera, særskild når det gjeld væsker :) Saft og vatn vert nok blanda ein del av framover :)Takk takk!Helsing ivrig student (som gler seg til ferie!!!)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Som flere her sier; REGN REGN REGN! Jeg regna en hel drøss med gamle eksamensoppgaver for å få det inn i blodet, og identifiserte de feilene jeg oftest gjorde. På eksamen klarte jeg da å kjenne igjen oppgavene jeg gjorde feil med, og huske hva det var jeg gjorde feil. Matten i seg selv er egentlig ganske enkel, så lenge man har tunga rett i munnen i forhold til benevninger og desimaler :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Først må du regne ut hvor mange minutter det er på 2 timer og 40 min (fra kl 08-1040) --> = 160 min. Så regner du ut antall ml/min --> 250 ml pr time / 60 min pr time = 4,167 ml pr min. Da kan du regne ut mengden slik: 4,167 ml pr min x 160 min = 666,67 ml væske har pas. fått fra kl 08-1040.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hjeeeelp! trenger hjelp til å forstå utregning av fortynninger. Jeg klarer bare ikke å forstå dette.

Er det noen som er gode på akkurat dette er jeg evig takknemmelig! :-)

Hei! :)

 

Denne hjalp meg veldig til å få til oppgaver om fortynning:

 

http://helsekompetanse.no/medikamentregning/1725

 

Det er også god hjelp til andre ting der :)

 

Du er sikkert ferdig med eksamen nå? Men kanskje denne kan hjelpe andre :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Sykepleierstudent _2

Hei!

 

Så fin tråd dette er. Jeg skal opp til med. eksamen for 3 gang. Den andre gangen var jeg så utrolig nær ved å stå. Handlet om en oppgave feil. Det verste var at jeg egentlig regnet ut riktig i kladden, men ble usikker og gjorde om når jeg førte inn.

 

Derfor sitter jeg å øver nå. Og fant en oppgave som jeg ikke aner hvordan jeg skal angripe. Kan noen forklare hvordan man løser denne type oppgaver. Her er oppgaven:

 

En pasient som veier 70 kg skal behandles med heparindrypp p.g.a. lungeemboli. Han skal ha 30000 I.E. Heparin/24 timer. Heparin 30000 I.E. skal blandes ut i 1000 ml Glucose 50 mg/ml.

a) Hvor mange ml av Heparin 5000 I.E./ml skal du tilsette i infusjonsvæsken?

B) Hvor mange ml/time skal pasienten ha?

Takk på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Splmartine

Hei!

 

Så fin tråd dette er. Jeg skal opp til med. eksamen for 3 gang. Den andre gangen var jeg så utrolig nær ved å stå. Handlet om en oppgave feil. Det verste var at jeg egentlig regnet ut riktig i kladden, men ble usikker og gjorde om når jeg førte inn.

 

Derfor sitter jeg å øver nå. Og fant en oppgave som jeg ikke aner hvordan jeg skal angripe. Kan noen forklare hvordan man løser denne type oppgaver. Her er oppgaven:

 

 

En pasient som veier 70 kg skal behandles med heparindrypp p.g.a. lungeemboli. Han skal ha 30000 I.E. Heparin/24 timer. Heparin 30000 I.E. skal blandes ut i 1000 ml Glucose 50 mg/ml.

a) Hvor mange ml av Heparin 5000 I.E./ml skal du tilsette i infusjonsvæsken?

B) Hvor mange ml/time skal pasienten ha?

Takk på forhånd :)

Hei! Vil bare minne om, som du sikkert har hørt mange ganger før, å huske å bruke dose/styrke/mengde-formelen. I denne oppgaven er vekten mest sannsynlig skrevet inn for å forvirre enda mer. Den kan du se bort fra, du skal ikke regne ut noe her som du trenger vekten for.

 

a) Styrken her er 5000 IE/ml

Dosen pasienten skal ha er 30000 IE.

For å finne mengden (antall ml) Heparin du skal tilsette i glukosen må du altså dele dose på styrke.

30000 IE : 5000 IE/ml = 6 ml

Altså er svaret at du må tilsette 6 ml Heparin 5000 IE/ml i Glukose 50 mg/ml.

 

B) Når du tilsetter 6 ml Heparin i 1000 ml Glukose, får du totalvolum 1006 ml. Det vil si 1006 ml/24 timer.

1006 ml : 24 t = 41,83 ml/t.

 

Håper dette var forståelig (og riktig)!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 months later...
Guest yellowdni

Er det mulig å stryke på grunn av du glemte å sette KLORID i natriumklorid? Siden jeg hadde riktig regning og alt, også svarte jeg "må brukes 90 ml infusjonsvæske natriuim 9 mg/ml? :/

Link to comment
Share on other sites

Det kan være du ikke består siden det ikke er rett betegnelse. Infusjonsvæsken er NaCl og ikke Na. Vet ikke hvor strenge de er ved din skole, men min etter det jeg har hørt fra studenter er at de er ganske strikse på benevnelser. Håper du står, men vær forberedt på at du ikke gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy