Jump to content
Sykepleiediskusjon

Jobbe før og under utdannelse


soltrall

Recommended Posts

Hei! Jeg skal begynne på sykepleiestudiet til høsten :D Her jeg bor (og sikkert mange andre steder i landet) lyser de nå ut etter sommervikarer innen pleie og omsorg (aldershjem) og jeg lurer på om det kan være lurt å søke for å få litt erfaring, selv om jeg strengt tatt ikke har begynt på studiene ennå? Jeg regner også med at hvis jeg får en "fot innenfor" og ting fungerer så vil jeg også kunne være assistent/tilkallingsvikar i studietiden (jeg skal studere på deltid over 4 år, så litt ekstra inntekter kan komme godt med ;) ). Så mine spørsmål er:

- Er det lurt å få seg litt erfaring allerede nå? Eller kan man få "problemer" senere når man faktisk har utdannelse, ved at man fremdeles blir oppfattet "bare" som en assistent?

- Hvor er det i så fall lurest å søke - som pleieassistent på aldershjemmet eller som vikar i hjemmesykepleien?

Link to comment
Share on other sites

Guest menurse

Hei, så kjekt at du skal begynne på¨sykepleien :) jeg går selv på deltid, er på 2. året nå.

Jeg har begynte å jobbe innen helse 2-3 år før jeg begynte på sykepleie, nettopp for å få erfaring. Da hadde jeg ikke jobbet med pasienter før, så det var litt skummelt, og allerede etter andre vakt ble jeg usikker, mye stell osv, men jeg ga det en sjanse, og har nå jobbet der i 6-7 år! Kan være greit å få en fot innenfor så en vet noenlunde hva en går til når man skal ut i praksis. Mange som ikke har noe erfaring kan bli skremt og føle at dette ikke er noe for dem når de første gang skal ut i praksis. Det finnes jo mange muligheter hvor en kan jobbe, så alt er jo absolutt ikke som på sykehjem f.eks (som er første praksis). Jeg jobber i et bokollektiv for fysisk funksjonshemmede, diverse sykdommer og flere prosedyrer. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok lurt å jobbe litt i forkant. Da ser du lettere hva du begir deg inn på i studiene. Hvis du velger å jobbe på et sykehjem, har du alltid kollegaer og sykepleier i avdelingen som du kan spørre og lære av. Dersom du tar deg jobb i hjemmesykepleien, jobber du mer selvstendig. Veldig mange starter karrieren der også. Blir litt smak og behag. Er nok ikke noe forskjell om man er student eller ikke. En jobber som assistent de første årene uansett. Veldig mange sykepleiere starter karrieren sin som assisten :-)

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg visst at det var sykepleier jeg skulle bli, hadde jeg nok skaffet meg jobb på sykehjem før jeg startet på studiet. Det var skikkelig tøft å starte studiet på bar bakke uten noen som helst erfaringer med syke mennesker, men jeg har nå klart meg greit fordeom :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

...Og jeg har fått jobb :D Skal jobbe 100% som pleieassistent på sykehjemmet her i sommer, og får garantert jobbe der en del i løpet av studietiden også. Litt skummelt å kaste seg uti det før jeg i det hele tatt har begynt på utdannelsen, men kjekt og - jo mer erfaring jo bedre tenker jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! =)

Som resten her, anbefaler jeg absolutt erfaring på forhånd - studiet kan være veldig krevende og i praksisperioder er man alltid litt sårbar, spesielt om man ikke har noen erfaringer fra pleie.

 

Jeg har hatt en 25% stilling på sykehjem ved siden av studiet og tatt ekstravakter i tillegg når det har passet seg.

Jeg har fått mer og mer ansvar utifra hvor jeg har vært i studieforløpet og desto høyere lønn. <3 Det kan man ikke klage på :)

 

-Delenn

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I dag har jeg hatt min første vakt på sykehjemmet. Og jeg stortivdes hele dagen - selv om det er tidlig å si så tror jeg virkelig jeg har valgt riktig vei å gå! Det har jo gått mest i stell og daglige rutiner, og det var en givende dag. Utrolig hyggelige beboere :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy