Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tøft studie?


Diafragma

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Da har jeg søkt HiBu, sykepleie heltid. Dette blir spennende. For min del sto det mellom vernepleier, sosionom og sykepleier. Sosionom slo jeg helt fra meg, og sykepleie endte opp på 1.pri i søknaden.

 

Som nevnt, spennende, og jeg har store forventninger.

 

For det første må jeg bestå en Norsk Muntlig eksamen 1.juni og ettersende resultatet til SO/HiBu for å i det hele tatt bli vurdert i opptaket (har søkt på 23/5-grunnlag). Regner med å få 4, noe som, etter mine utregninger, vil gi meg 44 konkurransepoeng. I fjor var poenggrensen 40.2 for å komme inn.

 

For det andre har jeg store forhåpninger ift utdannelsen, kvaliteten på denne og nivået av faglighet. Jeg ønsker meg kompetanse og ikke bare en billett til arbeidslivet. Jeg har store ambisjoner, og er opptatt av at jeg vil utøve mitt yrke på en over middels god måte. Jeg er omsorgsfull og genuint opptatt av helse og menneskeverd, noe som er mye av grunnen til at jeg landet på sykepleien. Samtidig er jeg opptatt av faglig utvikling, sykepleierens rolle i helsevesnet, og selvfølgelig egen karriere. Jeg er en lesehest som er kritisk og nysgjerrig, med klisterhjerne og høy interessefaktor, og jeg håper at sykepleierstudiet vil by på utfordringer, gi ektefølt kompetanse og at arbeidet som sykepleier vil føles meningsfylt. Jeg er også mann (24), noe som også byr på enda en spenningsfaktor i et kvinnedominert yrke.

 

Jeg lurer litt på andres erfaringer med selve studiet. Er kvaliteten god, fagplanene sterke, og resultatet en god grunnmur for videre arbeid som sykepleier. Hva var følelsen du hadde etter å ha gått sykepleien? Hva er følelsen hos deg som nå går studiet? Fortell gjerne litt om livet som sykepleierstudent, og den pedagogiske tilnærmingen brukt på høgskolene.

 

Jeg er også veldig interessert i å høre om arbeidslivet etter endt utdanning, og om noen har overraskende positive, eller negative erfaringer, eller andre elementer som enten svarte til, eller ikke svarte til dine forventninger.

 

Flott forum, med mye interessante tråder. Og det ser ut som hyggelig selskap :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Morsomt å høre at du har så høye forventninger til sykepleierutdanningen og at du er genuint interessert i faget! Vi trenger flere studenter med den instillingen :-)

Selv er jeg 2.årsstudent ved HiNT og trives kjempegodt. Ser på meg selv som en flittig student som er interessert i å oppnå gode resultater og lære mest mulig til jeg kommer ut i jobb. Som alle andre utdanninger er det både negative og positive sider, og i tillegg varierer opplegget en god del mellom de ulike høgskolene.

Jeg tror at alle de ulike sykepleierutdanningene vil gi deg mulighet til å oppfylle egne forventninger så lenge man selv har en god instilling og er villig til å jobbe hardt. Det er til syvende og sist opp til deg selv og hvor mye arbeid du vil legge ned i studiene.

Man har også mulighet til å ta deler av studiet i utlandet (F.eks en praksisperiode eller et helt semester), noe som for meg har vært en ekstra motivasjonsfaktor.

Det er bare å spørre i vei hvis det er noe du lurer på:-)

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha :)

 

Kan du sie noe mer om hvilke ting som overrasket deg positivt, og hvilke som overrasket deg negativt når du begynte på skolen? Var dine forestillinger om sykepleiefaget tilsvarende hva du opplevde da du kom i gang?

Link to comment
Share on other sites

Du kommer til å bli en super sykepleierstudent :) Det er de som er nysgjerrige, har ansvarsfølelse og en ekstra gnist som kommer ut som gode sykepleiere :) Ser bare på kullet mitt nå som snart er ferdige hvor forskjellige studentene er, å bakgrunnen for det er innsatsen som er lagt inn disse tre årene :) Anbefaler deg å begynne å jobbe litt ved siden av også slik at du blir praktisk dyktig i tillegg, det er et kjempe pluss når man er ferdig! Lykke lykke til, bare å glede seg, finnes ikke noe bedre enn å studere sykepleie :D

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen! Vel, det er litt vanskelig å sette fingeren på akkurat hva som har vært negativt og spesielt positivt, men jeg skal værtfall forsøke :)

Når vi begynte på studiet var det kommet ny fagplan slik at veldig mye var endret fra slik som det hadde vært tidligere. Dette har vært en utfordring for lærerne og for oss som studenter, da vi til tider har følt oss som prøvekaniner og at veien har blitt til litt mens vi har gått den. Samtidig har endringene blitt gjort for å gjøre utdanningen bedre, så mye av det opplegget vi har er bedre enn slik det var før.

Noe av det positive ved utdanningen er at på grunn av at man veksler mellom praksisperioder og teori på skolen aldri rekker å bli lei. Tiden går også veldig fort på grunn av dette. Man jobber intensivt med fag i en viss periode, for så å gå ut i praksis å teste kunnskapene sine og utvikle seg videre. Vi har mange flinke lærere, og også en del eksterne forelesere blir leid inn for å holde forelesninger om forskjellige tema.

Hvis dere også har anatomieksamen før jul 1.år er det lurt å begynne å lese allerede nå, slik at du ligger litt foran når dere begynner med forelesninger :-) Man får også mer ut av forelesningene når man har lest seg litt opp på temaet som skal gjennomgås på forhånd.

Vet ikke om dette var så mye til hjelp, men det er bare å spørre :)

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut! :) Takk! Ja, leser en del allerede, og har vel vært interessert i faget noen år. Samboeren min er bioingeniør, så jeg lærer også mye av henne. Hun kan mye om ting som immunologi, hematologi, mikrobiologi og klinisk kjemi. De hadde vel anatomi/fysiologi på skolen hun gikk også, men dette tror jeg hun anvender lite av til daglig, da det blir mest for basiskunnskapen og sammenhengen sin skyld.

 

Hvilke emner ansees som de vanskeligste på sykepleierutdanningen? Har det vært betydelig strykprosent der du har gått?

Link to comment
Share on other sites

Anatomi og fysiologi er den "vanskeligste" eksamenen på 1.år, værtfall den mest omfattende når det kommer til pensum. Vi hadde anatomi/fysiologi, psykologi og mikrobiologi i en eksamen.

2. år er det patofysiologi + farmakologi som er mest omfattende, tror det var rundt 23% stryk i vårt kull, og det var visstnok det laveste på lenge. Mange stresser fælt med medikamentregningen (og det er veldig høy strykprosent, rundt 50% hos oss værtfall), men regningen er egentlig veldig grei så lenge man regner en del oppgaver og får de få formlene man trenger til å sitte. :)

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg at jeg skal lese en del Anatomi og Fysiologi i sommer, så det klistrer seg bedre når studiene er i gang :) Mikrobiologi og Farmakologi høres kjempespennende ut! Psykologi skal gå greit. Jeg har lest en del av det, men mest utviklingspsykologi og klinisk barnepsykologi (har jobbet i bufetat som miljøarbeider).

 

Jeg vil virkelig forsøke å få minimum C i alle fag, og B i de fleste, men jeg vet jo ikke hva jeg snakker om selvfølgelig, før jeg har sett hvilket nivå det ligger på. Må dere skrive bacheloroppgave? (må alle det forresten? mener å ha hørt om enkelte som ikke har dette i programmet)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er kjempelurt :-) I forhold til karakterer tror jeg det er lurt å prøve å ikke fokusere alt for mye på dem i forkant av en eksamen og heller fokusere på at du faktisk skal forstå stoffet du leser, slik at det sitter til du skal ut å jobbe som sykepleier. Det vil jo uansett bli en del fokus på karakterer, men er jo greit å prøve å fokusere på læringen også :-) I forhold til karaktersnitt er det mange videreutdanninger som krever C i snitt. Det vil derfor være en fordel å ha så bra karakterer som mulig (sier seg vel selv) hvis man ønsker å ta videreutdanning senere. Også er jo gode karakterer alltid en fordel :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy