Jump to content
Sykepleiediskusjon

o2 behandling..

milla87

Recommended Posts

Hei!

Jeg kommer akkurat tilbake fra kveldsvakt på sykehuset der jeg jobber. Jeg har vært på en annen avd der i praksis, men nå er jeg på lungepost.

Det er noe sykepleierene snakker på hele tiden, jeg spurte hun ene, men hun rakk aldri svare meg.. ikke finner jeg noe svar heller.. så da spør jeg her ;)

En kols pasient ble lagt inn og skulle starte opp med o2, legen og spl sa hele tiden.. Han: -retinerer- ??

Hva betyr det egentlig.. ehhhmm..

Hilsen, snart, 2.års student ;-)

Jeg regner med det er CO2- retensjon det er snakk om. Å reternere, betyr å holde tilbake noe. Urinretensjon feks er når man ikke klarer å tisse.

Vanligvis har man en refleks som for en til å trekke pusten når CO2-nivået i blodet blir for høyt. Altså er det ikke mangel på oksygen som gjør at vi føler trang til å puste. Men de som har KOLS har over tid vent seg til et høyt CO2-nivå i blodet, og trekker dermed pusten når oksygen-nivået blir for lavt. De er også vant til å klare seg med mindre oksygen enn det som er vanlig for lungefriske. Derfor vil de slutte å puste/puste svært dårlig hvis de får for mye oksygen i innåndingsluften. Etter hvert blir dermed CO2-nivået så høyt at de kan gå i CO2-narkose, altså en slags koma som i verste fall er dødelig.

Jeg regner med det er CO2- retensjon det er snakk om. Å reternere, betyr å holde tilbake noe. Urinretensjon feks er når man ikke klarer å tisse.

Vanligvis har man en refleks som for en til å trekke pusten når CO2-nivået i blodet blir for høyt. Altså er det ikke mangel på oksygen som gjør at vi føler trang til å puste. Men de som har KOLS har over tid vent seg til et høyt CO2-nivå i blodet, og trekker dermed pusten når oksygen-nivået blir for lavt. De er også vant til å klare seg med mindre oksygen enn det som er vanlig for lungefriske. Derfor vil de slutte å puste/puste svært dårlig hvis de får for mye oksygen i innåndingsluften. Etter hvert blir dermed CO2-nivået så høyt at de kan gå i CO2-narkose, altså en slags koma som i verste fall er dødelig.

Aha :) Da forstår jeg litt bedre.. Så det vil si at pasienten holder tilbake for mye co2 i kroppen da (når han retinerer).. Oi oii.. jeg har masse å lære :D

Tusen takk for svar!! :)

Ja, Lucifer har rett, når man snakker om at en KOLS-pasient retinerer, snakker man om CO2-retensjon.

Dårlige KOLS-pasienter har enten type I eller type II respirasjonssvikt.

Type I er når pasienten kun har lav pO2, mens type II er når de i tillegg retinerer CO2 (har høy pO2).

Pasienter med type II-svikt har nedsatt evne til å lufte ut CO2, og når man da tilfører O2, risikerer man at de går i CO2-narkose (som behandles med bi-pap, eller i verste fall respirator).

Ah, takk for svar!! :) Håper ting faller mer på plass når jeg får lest meg opp og får mer erfaring!

Bra det er mange dyktige spl der ute :D

Og en annen ting.. Jeg fikk være med en spl på vakt i dag, som skulle på labben og analysere en blodgass.. Å hjelpes,

ja jeg ble forvirra.. det var vanskelig å skjønne.. Buffersystem, acidose/alkalose...

Har lest og lest på dette i ettermiddag.. Men såå vanskelig å skjønne.. Men regner med det trengs masse erfaring også får å få til dette her...

Å forstå dette med blodgassanalyser er noe man lærer seg gradvis, og ikke noe som forventes at du som ny student på avdelingen skal kunne.

Men når man jobber på lungeavdeling i måneder og år er det derimot viktig at sykepleieren forstår det grunnleggende med disse analysene, sånn at man kan kontakte lege for hjelp når prøvene viser unormale svar.

Prøvene viser innhold av O2 og Co2 i blodet, og pH er også viktig.

Da jeg jobbet på lunge tok vi selv arterielle blodgasser (etter opplæring), analyserte disse på blodgassapparat på avdelingen, og forsto resultatet. På denne måten kunne vi fange opp pasienter på vei inn i CO2-narkose raskere enn om vi kun skulle la legen ta seg av disse analysene.

Vi hadde mange pasienter på Bi-Pap, og særlig i oppstartsfasen er det viktig å følge blodgassene nøye, for å se hvordan de responderer på behandling, og for å kunne justere innstillingene på Bi-Papen.

:)

Jeg forstår! Ja, erfaringsbasert kunnskap er helt sentralt her.. spennende dette altså .

En annen ting. På avd, der jeg jobber blir mange behandlet med CPAP, forskjellen mellom denne og BiPAP klarer jeg ikke helt å sette fingeren på?? Nå har jeg jo selvsagt ikke lest så mye på det heller da..

CPAP har samme trykk hele tida, både på inspirasjon og ekspirasjon (CPAP står for Continuos Positive Airway Pressure). Brukes ved respirasjonssvikt type I.

Bi-PAP har forskjellig trykk på inspirasjon og ekspirasjon, dvs at lufttrykket veksler takt med pasientens respirasjon. (Bilevel Positive Airway Pressure). Brukes ved respirasjonssvikt type II.

• 3 years later...

Hallo ! Jeg er lærling i ambulansen. Jeg hadde en pasient som var veldig dårlig i pusten for en stund siden....han hadde spo2 på 50 og pustet med 4 i resp frekvens...vi bagget han litt så kom det seg litt så lagg vi han på cpap og 100% o2 og han kom seg veldig....pas hadde tilslutt bare gode parametere....menn pas ble mer og mer surrete....opphopning av co2 ? Di snakket om at di var misfornøyde på sykehuset og måtte lufte ut co2...hva er det som skjer i kroppen her ? Hvorfor blir pas så surrete av det ?:)

Guest Guest

Hallo ! Jeg er lærling i ambulansen. Jeg hadde en pasient som var veldig dårlig i pusten for en stund siden....han hadde spo2 på 50 og pustet med 4 i resp frekvens...vi bagget han litt så kom det seg litt så lagg vi han på cpap og 100% o2 og han kom seg veldig....pas hadde tilslutt bare gode parametere....menn pas ble mer og mer surrete....opphopning av co2 ? Di snakket om at di var misfornøyde på sykehuset og måtte lufte ut co2...hva er det som skjer i kroppen her ? Hvorfor blir pas så surrete av det ? :)

Hmmm interesting!

han må ha retinere CO2, altså når det er for mye CO2 i blod, blir blod surrete.

• 2 weeks later...
Guest Tone

Pasienter som får for mye O2 får ikke kvittet seg med nok CO2. Dette gjelder spesielt kolsere. Hvis dere har en pasient med kols så er det som regel tilfredsstillende med en saturasjon pårundt 90. Men det viktigste er ikke tallene, det er klinikken. Og dessuten kan sat-måleren vise mye lavere O2 hvis pasineten er kald på fingrene eller dårlig sirkulert. Gi O2 til pasienten puster greit. Ikke gi til han saturerer på 100. En med kols bør mye heller ligge på 1 liter og 90 % enn 3 liter og 100 %. Dette er noe av det viktigste dere i ambulansetjenesten må lære dere, for det er mange utrykninger på pasienter med pustevansker. Noen har udiagnostisert kols, igjen: se på pasienten, ikke tallene og gi minst mulig O2. Ved CO2-retensjon, altså opphopning, vil pasienten bli sløv og somnolent.

Guest NestenSPL

Pasienter som får for mye O2 får ikke kvittet seg med nok CO2. Dette gjelder spesielt kolsere. Hvis dere har en pasient med kols så er det som regel tilfredsstillende med en saturasjon pårundt 90. Men det viktigste er ikke tallene, det er klinikken. Og dessuten kan sat-måleren vise mye lavere O2 hvis pasineten er kald på fingrene eller dårlig sirkulert. Gi O2 til pasienten puster greit. Ikke gi til han saturerer på 100. En med kols bør mye heller ligge på 1 liter og 90 % enn 3 liter og 100 %. Dette er noe av det viktigste dere i ambulansetjenesten må lære dere, for det er mange utrykninger på pasienter med pustevansker. Noen har udiagnostisert kols, igjen: se på pasienten, ikke tallene og gi minst mulig O2. Ved CO2-retensjon, altså opphopning, vil pasienten bli sløv og somnolent.

Bare et lite tillegg. Pulsoximetere blir upresise under 90%. Dermed er sjansen stor for feilmåling hos pasienter med KOLS. Litt lesestoff om ønskelig: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3016573/