Jump to content
Sykepleiediskusjon

nyutdannet og reflekterende, og håper på svar =)


Guest sykepleier89

Recommended Posts

Guest sykepleier89

Hei !=) Jeg er nyutdannet sykepleier, og har jobbet i 1 mnd i nyjobben, hjemmesykepleie. Jeg trives bra til nå, men merker at det ikke skal være lett å være nyutddanet. Ny arbeidsplass, nye rutiner og masse ansvar. Spesielt nå om sommeren, når de nesten ikke har sykepleiere der. Det kan være utfordrende når jeg må ta tak i flere ting, for eksempel dårlige rutiner ved dokumentasjon ved oppstart av antibiotikakur. Så jeg føler et ekstra ansvar når det er så dårlige rutiner for dette på avdelingen. Sjefen sier at om sommeren vil det være noen "hull" i rutiner, da det er sykepleiere som er på ferie. jeg håper det er slik for hvis ikke gruer jeg meg litt til høsten.

 

Noe annet er at jeg reflekter mye ved prosedyrer, for eksempel er det en pasient som har veneport og får paranteral ernæring i sitt eget hjem hver natt. Jeg har ikke mye erfaring fra før, så har måtte lest meg litt opp på dette. Jeg har til nå følt at det er har gått bra å koble ned og skylle gjennom. Siden det er i pasientens eget hjem, brukes det kun aspetisk teknikk, mens ved skifting av nål brukes sterile hansker og slikt.

 

Det jeg vil frem til er en situasjon i dag på jobb der jeg skulle skylle gjennom veneporten. I dag hadde jeg på meg for sotre hansker (rene vanlige hansker) og når jeg skulle skylle gjennom de siste ml, så jeg at hansken "hang" litt fra den ene fingeren. Der og da så jeg at den akkurat ikke var borti nær del av tuppen, men like etterpå tenkte jeg at kanskje den var litt borti. Ikke selve åpningen, men nær der den sterile korka skrus på.

 

Likevel vurderte jeg det slik at jeg stolte på meg slev. Så jeg skiftet ikke nål. Jeg føler kanskje det ville blitt feil i denne situasjonen. Nålen skiftes vanligvis 1 gang per uke.

 

Nå når jeg er nyutdnnet reflekterer jeg mye, og jeg tror jeg er redd for å gjøre ting feil, og bli en "dårlig" sykepleier, selv om jeg innerst inne vet at jeg gjør en god jobb :P

 

Håper på svar =)

Link to comment
Share on other sites

Leit ting ikke fungerer som det skal på jobben din, håper det blir bedre til høsten. Veldig bra at du reagerer på dårlige rutiner, håper du fortsetter med det. Ved håndtering av veneport er det anbefalt at man bruker aseptisk teknikk, det innebærer bruk av sterile hansker. Jeg siterer fra fagprosedyrer på helsebiblioteket: Aseptisk teknikk anvendes alltid når veneporten håndteres. Dette innebærer at utstyr og væsker som skal brukes, må være sterile og innstikkestedet desinfiseres med Klorhexidinsprit 5mg /ml før håndtering. Ikke palper veneporten etter huden er desinfisert, med mindre en bruker aseptisk teknikk. http://www.helsebibl...ing+av+veneporta

 

Jeg har ingen erfaring fra hjemmesykepleien, så jeg vet ikke om det er vanlig der å velge ren teknikk, altså bruk av usterile hansker, ved håndtering av veneport.. Når dere har valgt en slik teknikk kan jeg ikke se at du gjorde noen feil, for man har jo aldri noen garanti for at man ikke kommer bort i ting. Men jeg er usikker på om det er godt nok når man håndterer en veneport, om man kanskje heller bør velge aseptisk teknikk også i hjemmesykepleien. ,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy