Jump to content
Sykepleiediskusjon

Svineinfluensa


Cathrine

Recommended Posts

Her siterer jeg fra folkehelseinstituttet sine sider, hvor det står at pneumoniene ser ut til å skyldes influensaviruset:

Sitat:

De fleste tilfeller så langt er milde, som ved vanlig sesonginfluensa, men det er tilfeller av lungebetennelse og alvorlig sykdom hos kanskje rundt 2 % av bekreftede tilfeller, også unge. Lungebetennelsene ser ut til å skyldes influensavirus og ikke bakterier. I UK har 1-2 % av bekreftede tilfeller blitt innlagt i sykehus; i Nord-Amerika var andelen over 10 %. Mange av de innlagte har hatt underliggende sykdommer, men også mange små barn legges inn. I USA måtte 21 % av de innlagte overføres til intensivavdeling og 13 % trengte respiratorbehandling

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...:1:5800:3:::0:0

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk du jo et utfyllende svar av Beth, men det er bare noe jeg vil tilføye siden du vil vente med å kontakte lege til i morgen. Hvis noen i familien er i risikogruppe for komplikasjoner kan det være aktuelt å ringe legen nå for å høre om de skal ha Tamiflu forebyggende.

 

Vi har i dag kontaktet barnelegen vi går til med ungene, fordi det er et tilfelle av svineinfluensaen på avdelingen vår i barnehagen.

Begge mine unger er i risikogruppen pga astma, eldste har moderat/alvorlig astma, minste mild astma.

 

Barnelegen sa at man IKKE skal gi Tamiflu forebyggende (det står det jo på www.pandemi.no at man skal til mennesker i risikogruppen dersom de har vært i nærkontakt med smitte, slik mine barn har vært), fordi Tamiflu kun virker når sykdommen er brutt ut.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel også sånn at med mindre man tilhører risikogruppen eller har blitt veldig syk, så trenger man ikke testes eller få Tamiflu.

Tamiflu gies vel bare til risikopasienter med påvist smitte og til dem som ser ut til å få veldig kraftige symptomer.

Har man 3 symptomer på influensa, hvorav det ene alltid skal være feber, så kan man gå ut fra at det er svineinfluensa, for det er ikke andre typer influensa ute og går nå for tida ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi har i dag kontaktet barnelegen vi går til med ungene, fordi det er et tilfelle av svineinfluensaen på avdelingen vår i barnehagen.

Begge mine unger er i risikogruppen pga astma, eldste har moderat/alvorlig astma, minste mild astma.

 

Barnelegen sa at man IKKE skal gi Tamiflu forebyggende (det står det jo på www.pandemi.no at man skal til mennesker i risikogruppen dersom de har vært i nærkontakt med smitte, slik mine barn har vært), fordi Tamiflu kun virker når sykdommen er brutt ut.

 

Jeg fikk noe av det samme svaret av barnelegen vår (sønnen min bør heller ikke bli syk av svineinfluensa). Han sa at Tamiflu har så mye bivirkninger og så liten forebyggende effekt, tror han sa at bare en av tretten hadde det effekt på. At derfor var de kommet frem til at man ikke skulle gi det forebyggende. Jeg synes det hørtes fornuftig ut. For hvis du er i risikogruppe, tar Tamiflu og får brekninger og blir smittet likevel av influensaen. Ja da har det hele blitt fra vondt til verre. Man vil jo da være mindre rustet til å takle influensaen. Jeg leste også at i England hadde de kuttet ut bruk av Tamiflu på barn forebyggende p.g.a. mye brekninger.

Derimot sa han at om noen i familien skulle bli syke så skulle vi be om å testes for svineinfluensa, slik at vi visste hva det feilte oss om sønnen min skulle bli syk. Bla han smittet av oss skulle han få Tamiflu ved kraftige symptomer.

 

Så leit da Litago, at det er noen i barnehagen til barna dine som har fått svineinfluensa. Har du mulighet til å holde de hjemme for å unngå smitte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har delvis mulighet til å holde de hjemme, men synes foreløpig ikke det er aktuelt.

Anbefalingene sier at det ved spredte tilfeller ikke er nødvendig å holde barna hjemme (gjelder altså risikogruppen), men ved større utbrudd og langvarig smitte, så bør dette vurderes sammen med fastlege eller spesialist.

 

Barnet som er smittet i vår barnehage holdes jo hjemme nå, så nå er jo ikke smitten der.

Så det er liksom for sent å holde de hjemme nå, med mindre det dukker opp stadig nye tilfeller (som det selvsagt er stor sjanse for).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har noen av dere vært borti Relenza som bruk profylaktisk?

 

Nei, men jeg har sett at Relenza har vært anbefalt til gravide. Hvordan går det med barna dine? Er det flere i barnehagen som er blitt syke?

 

Noe helt annet.. Å vite når man skal mistenke svineinfluensa er ikke så enkelt som i teorien.

Hvordan skjelne dette fra en litt kraftig forkjølelse?

Jeg stod eller står oppi denne situasjonen.

Eldste sønnen blir syk. Det innledes med en utrolig slapphet og sår hals. Dagen etter økende sår hals og uvelhet men ingen feber. Dagen etter der igjen sekresjon fra nese, mindre sår hals, veldig slapp og uvelhet i kroppen med nakke, ryggsmerter og hodepine. Temp.37.8.

Dette vedvarte i ca. en uke og nå 10 dager etter debut føler han seg fortsatt litt uvel og veldig slapp, men ellers ingen symptomer.

Jeg tolket dette som en vanlig forkjølelse, fordi foløpet var såpass snikende, men han har vært hjemme fra skolen i 7 dager.

Men så kommer det egentlige problemet. Vi skal testes for svineinfluensa hvis vi blir syke.

Jeg valgte å ikke teste han, da jeg ikke synes vi kan løpe til fastlegen og teste oss hver gang vi blir forkjølet. Nå er det jo litt sent, men hva ville dere gjort?

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville gjort som deg.

Synes det høres mest ut som en vanlig høstforkjølelse, men hva vet vel jeg :)

 

Hadde selv en forkjølelse her for 3 uker siden. Men det var altså en helt vanlig forkjølelse, det er jeg ganske sikker på. Typisk med sår hals først, deretter tett nese og generelt noe nedsatt almenntilstand, men lite feber og ikke noe kroppsverk.

 

Det har forøvrig ikke vært noe mer i barnehagen tror jeg. Har vært noen som har vært syke noen dager, men om det er svineinfluensa eller ikke er jeg jammen ikke sikker på.

I midten av forrige uke trodde jeg nesten eldste her (5 år) hadde fått det, for han våknet først en natt med hodepine. Hadde litt hodepine dagen etter også, og feber på 38,7 på kvelden. Men dagen etter dette igjen var han frisk som en fisk.

Aner i grunnen ikke hva det var. Muligens en reaksjon på at det hadde vært mye ståhei i flere dager i forveien, da han hadde bursdag med masse besøk, familieselskap og barneselskap i flere dager.

Ellers er det ikke uvanlig for astmabarn å ha sånne korte episoder med feber. Han var litt småsnørrete et par dager på samme tid.

Link to comment
Share on other sites

Godt det ikke ble noen flere syke i barnehagen og så bra at sønnen din sin sykdom gikk raskt over. Litt stressende det der når man har barn som skal ha Tamiflu å vite når man skal reagere. Håper de holder seg friske.

Nå har jo ikke influensaen spredd seg i Norge så fort som de fryktet, ihvertfall ikke enda. Kanskje alle hygienetiltakene har virket.

Blir spennende å se om det blir mindre infeksjonsykdommer generelt denne vinteren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy