Jump to content
Sykepleiediskusjon

Oppfølging fra tråd fra oktober 2008..


Lil@

Recommended Posts

Jeg så her inne nå at i oktober i fjor skrev jeg en tråd om at 4 åringen min sjanglet så fælt, og at jeg måtte være hjemme fordi han klamret seg til gelenderet for å gå ned trappen, og støttet seg til veggen for å gå.

 

Vel, i dag har vi vært hos legen for han har hatt det samme gjentatte ganger i mnd mellom... men jeg trodde virkelig ikke det var helt fra oktober!?

det er med andre ord helt siden vi flyttet inn i huset vi bor nå :P

Uansett da, han har hatt noe krampelignende hendelser om kvelden, noen timer etter innsovning (3-4 timer) og jeg har trodd litt på nattskrekk.. men er så usikker.

 

Idag TIDLIG kom han kl 05 omtrent, og lå i sengen og skrek og hoppet... jeg ble litt irritert, og ba ham i det minste ligge i ro når han først skulle ligge i vår seng.

"Jammen, jeg er så svimmel mamma" svarer han meg sint..

 

Jeg ser på ham, og ser at øynene flakker i hodet hans og at han SLÅR i sengen..

Jaha... han har spist minimalt i det siste, og i går endte han i seng uten kveldsmat etter å ha forsøkt ørten forskjellige ting.

Tenkte at det sikkert var lavt blodsukker.

Sto opp da, 05.30 omtrent, og fant først pannekake (han er VELDIG sær i matveien om dagen... så vi gjør nesten hva som helst for å få i ham noe) men han ville ikke ha.. nudler? ja takk.. ferdig servert, neitakk... neivel.. rundstykke? nei... nei nei, da får vi ringe legen for nå er det ikke morro lengre.

Ungen sitter i sengen og sjangler, og er rasende.

 

Han har EGENTLIG time på onsdag for det her, men nå tør jeg ikke vente mer.

Får time 13.45, setter på emla plaster en time før for tenker at de vil sikkert ha en del blod for å sjekke..

Og tar urinprøve.. pliktoppfyllende sykepleierstudent prøver å gjøre jobben lettere.

 

Kommer til legen, han slår opp STORE øyne når jeg sier at han var vært svimmel på og av ett par mnd :P (også viser det seg nå å være 6 mnd.. gulp!!)

Sjekker ører, hals, respirasjon og sirkulasjon.. mener han er febersyk, noe han IKKE er.. dog noe klam, men ikke febersyk.

Og, vil ha ham tilbake på sjekk om 1 uke for å se om det er bedre.. En uke..?! Jah, det har jo bare gått 6 mnd, så en uke har ingenting å si. :P

Det er selvsagt MIN feil at det har tatt 6 mnd, det er ikke det... men det er ikke bare bare å være borte fra praksis flere dager på en uke for å følge barnet til lege, og jeg mener at når han først ER der, og jeg sier at det ikke er noen akutt tilstand men en som er dagligdags så bør han gjøre noe NÅ.. ikke vente en uke??!

 

Han ville måle CRP, blodsukker og blodprosent (tror jeg)

Crp var på 8, og blodsukker på 6,9 (4 timer etter måltid.. er det ok????)

den andre husker jeg faktisk ikke.. men lurer på om det kunne være rundt 8-9?

Normalt iallefall sa damen bak disken..

 

Men, jeg mener.. ungen er jo svimmel av en grunn??

Siden det har vart så lenge er det ikke virus på balanse nervene, siden han tisser normalt greit, og ikke har blitt alvorlig syk så er sannsynligheten for diabetes liten?

Jeg vet liksom ikke om mer jeg...

 

Jeg bare vet at dette er ikke morro mer (ikke at det noen gang har vært det) og jeg kjenner jeg begynner å bli frustrert, jeg kan ikke skjønne hva grunnen skal være.

Jeg er redd det skal skje noe akutt, og jeg forstår ikke hvordan de har tenkt veien videre.

Jeg vil IKKE ringe legevakten mer for det her, for det blir jo ikke tatt seriøst.. men å få time tar jo hundre år..

Timen vi fikk på mandag er OG akutt time fordi de andre timene var fylt opp.. og da vil helst ikke legen gjøre annet enn akutt undersøkelser.

 

Jeg vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, men kanskje noen her kan berolige meg litt, eller gi meg noen tips..

Jeg føler meg rådvill og litt oppgitt..

Frustrert over at de ikke kunne sjekket ut ting litt mer, men la det gå enda fler dager.

Sønnen min ligger på sofaen, slår seg i hodet og sier han er svimmel.. det betyr at det er blitt verre, for det gjorde han ikke før.

Da bare nevnte han det liksom...

Idag har det vært såpass at han faktisk brekker seg..

Jeg burde gått til lege med ham før, ja jeg skjønner det men... ingen unnskyldning er god nok der.

 

og det er jo dumt å forvente at de skal få gjort noe NUH, når jeg alt har ventet så lenge.

 

Men, litt mer info enn at om han slutter å tisse så må han akutt innlegges kunne vært fint.

 

hva KAN der være liksom.. :)

 

Jaja... takk for at du leste frusterasjonen min... Lenge leve hysterisk mor, som går sykepleien og undres på ALT

Link to comment
Share on other sites

Greit at man blir en smule hypokonder på alles vegne av å gå på sykepleierskolen, men dette er IKKE greit!

 

Ring den dotten av en lege og få en henvisning til Rikshospitalet på flekken!!!

 

Små barn skal ikke ha det sånn i det hele tatt!

 

Det finnes noen differensial diagnoser som ikke syns på blodprøver. Menieres sykdom gir enorm svimmelhet og oppkast/brekninger (aner ikke om den kan ramme så små barn)

 

Datteren min fikk migrene- diagnosen etter kun et par liknende episoder. Svimmel/kvalm og ikke så ille hodepine. En tur til øyenlege ga diagnosen kjapt.

 

Svimmelhet og brekninger kan også være symptomer på myyyyye, myyyyye verre ting man ikke ønsker for noen.

 

RING DEN DOTTEN AV EN LEGE OG FORLANG SKIKKELIG UTREDNING NÅ

 

Masse lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Han skulle få utredning da, bare ikke før om en uke.. for han ville at vi skulle se det ann først... :unsure: Jeg tror kanskje 6 mnd er nok se-ann egentlig, det er jo nettopp det JEG har gjort i lang tid for å være sikker på at vi ikke drar ham til legen bare for noe småtteri som går over av seg selv sånn på timen etter vi har gått ut av legedøren.

 

Føler meg nesten litt som en hypokonder på vegne av sønnen min... enda morshjertet nå sier at jeg har sett ann nok og at han bør utredes så vi får vite HVORFOR han er svimmel.

Han er jo ikke svimmel hver dag, men hvis vi sier en dag i uken da.. og det varer da hele dagen stort sett.

 

Brekninger har han først fått idag, aldri hatt det ved disse tilfellene før..

Vil bare pressisere det :)

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke hypokonder. klart han må skikkelig utredes straks. Forstår ikke hvorfor legen hans ikke gjorde en skikkelig klinisk undersøkelse, inkludert nevrologisk us og full blodstatus. Men slikt har jeg undret meg over mange ganger.

Da sønnen min var fire år hadde han svimmelhetsanfall. Han satte seg seg ned og sa alt snurret rundt, han kunne også våkne av dette om natten. jeg tok han til lege og han ble henvist til barnenevrolog. Det ble tatt EEG og full nevrologisk status, han ble også henvist til ØNH lege. De fant aldri noe galt og etter ca. 6 måneder hadde han aldri slike anfall mer.

Jeg har selv en feil på vestibularis som gjør at jeg i perioder blir skikkelig svimmel, alt går trill rundt, men det kommer kun i korte anfall så jeg rekker ikke å bli kvalm.

Så svimmelhet trenger ikke være farlig, men klart han må undersøkes straks. Som deg ser jeg ingen grunn til å vente en uke. Ring legen tilbake i dag, det hadde jeg gjort. Eller finnes det noen privatpraktiserende barneleger der du bor, da ville jeg tatt kontakt med han/henne.

I Oslo finnes det egen barnelegevakt, kanskje du kunne ringt denne, bare for å høre hva de sa.

God bedring og lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at han ville vente en uke fordi han ville ha svar på en del blodprøver først.

Og siden han tok noen blodprøver så kanskje det var krysset av for noen til også.

Det er helt normal praksis å ta slike blodprøver som innledende runder. Og siden gutten har hatt problemene i minst 6 mnd, så var det neppe nødvendig med en hasteinnleggelse .

Tilsynslegen vår på jobb vil omtrent ikke gjøre noe som helst før han har nye blodprøvesvar.

En kan ikke forvente at fastlegene skal sende pasienter til spesialister for utredning før de har fått svar på en del enkle prøver først. De skal sende med svarene de har fått på innledende prøver og undersøkelser.

Så han har da fulgt normal prosedyre etter min mening.

 

Men selvfølgelig skal du ikke gi deg med at det stopper der om han ikke finner noe. Be om utredning av gutten om legen ikke tar initiativ til det selv, men det regner jeg med at han gjør.

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du nå?

Blodstatus sier du?

Legen tok 3 prøver, fra fingen!

Ikke blodprøver.. Crp, Blodprosen, og blodsukker... via stikk i finger, og fikk svar etter 2 min...

Han sjekket ikke urinprøve.. ikke blodtrykk. ingenting..

 

så normal prosedyre.. jeg vet ikke jeg.. hva er normal prosedyre på sånt, hos små barn??

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du nå?

Blodstatus sier du?

Legen tok 3 prøver, fra fingen!

Ikke blodprøver.. Crp, Blodprosen, og blodsukker... via stikk i finger, og fikk svar etter 2 min...

Han sjekket ikke urinprøve.. ikke blodtrykk. ingenting..

 

så normal prosedyre.. jeg vet ikke jeg.. hva er normal prosedyre på sånt, hos små barn??

 

Med blodstatus tenker jeg på litt flere blodprøver for å finne ut om det er en bakenforliggende årsak til svimmelheten. Tenker særlig på siden han har hatt så dårlig appetitt i det siste. Men dette vurderer nok legen om han finner det nødvendig

 

Jeg siterer fra helsebiblioteket sine sider,

 

I allmennpraksis

Blodprøver avslører diagnosen i færre enn 1% av tilfellene med svimmelhet22

Enkel blodstatus ved mistanke om underliggende sykdom - Hb, SR, CRP, leukocytter, glukose

Leverfunksjonsprøver og CDT ved mistanke om alkoholmisbruk

http://www.legehandboka.no.proxy.helsebiblioteket.no/

 

Men nå velger de ofte i første omgang kun CRP, HB og glukose, fordi da slipper barnet unna med et lite stikk i fingeren. Men jeg vil tro man finner mye på klinisk undersøkelse og grundig anamnese, det sier nok ofte mye mer enn blodprøver.

Svimmelhet hos barn er en ikke så uvanlig. Du kan lese litt om det her

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1816173

 

Men nå beveger jeg meg utenfor mitt fagfelt, for dette er ikke sykepleie. Men litt tanker rundt det kan man jo ha :unsure:

 

 

Hvordan går det med han nå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns uansett at du ikke skal gi deg på dette, Lil@!

På mandag , om ikke før, MÅ du forlange en skikkelig utredning.

 

Ok, svimmelhet er ikke totalt uvanlig hos barn, men før ungen er utredet med tanke på alt tenkelig og utenkelig, skal man ikke si at dette sikkert går over!

Det har blitt vere, ikke bedre, de siste 6 månedene. Bare det skulle gi grunnlag for å sette igang med å utelukke alle utenkelige diagnoser.

 

Da min datter var 3 1/2 år, skulle hun utredes for cøliaki. De mente det kunne ta opptil 3 måneder før hun fikk time på Riksen. Jeg sa at det var totalt uaktuelt. 3 måneder er en svææææært stor del av livet til et barn som bare har levd 42 måneder. Plutselig hadde de time uken etter!!!

 

Alt helsepersonel er (skal være) opplært til å ta mors magefølelse på alvor!

 

Skyld på hormoner, hyl, skrik, trygl og be. Bare få noe til å skje!

 

Finner de ingenting, neivel, så blir alle glade for at det ikke er noe alvorlig og man kan bruke energi på andre ting!

 

Skrevet som mor, og ikke sykepleier! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy