Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvordan er dere som pårørende!


Rampolina

Recommended Posts

Hei!

Nå har jeg akkurat rotet meg inn på dette forum og det er virkelig flott! Tenke å hive meg i det og skrive litt om det å være sykepleier og pårørende. Jeg er nemlig verdens verste pårørende - helt sant! Jeg synes nesten ingen gjør god nok jobb, enda jeg vet det ikke er helt riktig. Blander meg i det meste og spør og graver og er ikke redd for at senile skal like meg. Jeg er fææææææl!! :/ samtidig vil jeg jo bare det aller beste for mine og faktisk synes jeg ikke det er for mye forlangt!

 

Et eks var da min bestefar lå for døden på et sykehjem. De ga han skvettdoser med morfin s.c. i magen.. Han veide sikkert 40kg, blåmarmorert og iskald. Kun vernepleier som var på jobb den kvelden.

Jeg spurte om hensikten, hun tittet rart på meg.. Jeg forklarte at en mann med bortimot null sirkulasjon neppe klarer å ta opp den morfinen og om det ikke hadde vært bedre med en i.m inj eller en pvk. Næh, hun kunne bare s.c inj så det fikk bli det. (eksploderte litt innvendig, gråt utvendig). Så ringte hun tydeligvis en annen spl på huset, for inn kom OlgaVonSneidel (kort fortalt en dundre av en øst-europeisk spl, ganske ung med nokså gebrokken norsk). Da fikk jeg forklart at det fungerte ikke som på sykehuset og at set kun var forordet s.c av lege. Me=begynnende forbanna.

Spurte henne om hvis hun ga paracet, spilte set noen rolle om hun ga supp eller pr os? Hun ble helt stille, gikk ut. Kom tilbake etter et minutt og sa han skulle få i.m , men om vi kunne få ut så lenge.

Enden på visa var hvertfall at min bestefar virket smertefri etterpå og sovnet stille inn senere den kvelden.

Akkurat den episoden har jeg svært god samvittighet for altså, selv om jeg sikkert ble kalt både det ene og set andre på vaktrommet hehe.

Skal også legge til at jeg nektet de å stelle hab ferdig for kvelden etter de behandlet han som et egg i en pannekakerøre. Kastet ham rundt i senga der han lå med cheyne stokes og var helt blå mellom hvert kast! Makan til oppførsel på en helt terminal kar!!

 

Så, hvordan er dere, sykepleiere? :)

Link to comment
Share on other sites

Så flott at du fant forumet, velkommen!

Det er jammen ikke enkelt å være pårørende når man ser ting ikke blir gjort godt nok. Vanligvis tenker jeg som så at man ser nok mer når man er pårørende enn når man er på jobb som sykepleier. Jeg prøver derfor være forståelsesfull og jeg forstår at det ikke alltid er lett å gjøre ting helt perfekt. Men jeg har også vært i situasjoner, der jeg har måttet gjøre mer eller mindre som deg. Heldigvis har jeg som oftest blitt hørt, men noen ganger har det vært en kamp.

Her har jeg skrevet om noe jeg har måttet kjempe for:

 

:http://sykepleiedisk...?showtopic=6315

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy