Jump to content
Sykepleiediskusjon

Opphopning av dødsfall


Litago

Recommended Posts

Alle som har jobbet på sykehjem har vel hørt snakk om at det er en viss opphopning i dødsfall.

Man hører jo at "det dør veldig ofte 3 i slengen", eller at "når høsten kommer er det alltid flere som dør".

 

Er dette bare en myte, eller finnes det noen dokumentasjon for at det faktisk stemmer?

 

Hva er dere andres erfaringer?

 

Jeg har nå jobbet fast på sykehjem i litt over et år. De første månedene hadde vi ganske mange dødsfall, men dette kan nok forklares med at vi var en nyåpnet avdeling, og pasientene som kom til oss var de dårligste og de med absolutt mest behov for plassene.

Fra august til januar (eller februar, husker ikke nøyaktig) hadde vi 7 dødsfall.

Så har vi ikke hatt noen fram til nå nylig. I løpet av siste uka har vi hatt 3 dødsfall. En av dem var forventet, hun hadde vært svært dårlig i lang tid. Den andre hadde vært oppegående fram til 1,5 uker før han døde, og den tredje var ganske uventet (alt er relativt, de som bor hos oss er tross alt ikke friske), og var oppegående helt til dagen før hun døde.

Disse tre hadde faktisk rom ved siden av hverandre, og de to siste døde med nøyaktig et døgns mellomrom, på akkurat samme klokkeslett!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri jobbet på sykehjem, så ikke vet jeg. Men kan det ha noe med virusinfeksjoner å gjøre. Om høsten starter jo alltid forkjølelsene og bre om seg.

Slitsomt når det er mye dødsfall, ihvertfal følte jeg det slik når vi hadde terminale pasienter...

Nå har det egentlig aldri vært mange terminale pasienter der jeg jobbet, men en periode følte jeg at nesten alle døde på min vakt...

Link to comment
Share on other sites

Ja det var litt rart med denne dødsbølgen i Bergen, mon tro hva som var årsaken. Eller kanskje det bare var en tilfeldighet ;)

 

Hvordan går det på sykehjemmet Litago, håper det ikke har vært flere dødsfall...

Det var jo rart at alle tre hadde rom ved siden av hverandre, Har du noen ide om hva årsaken kan være?

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette fikk vi som studenter høre allerede første dag. "Døden henter 3 pr. gang". 7 uker av praksisen gikk, uten dødsfall. Siste uka i praksis døde det 3 med få dagers mellomrom. Jeg var så heldig og å ha praksis på et sykehjem som virkelig går inn for å lære opp sine studenter, så da den ene døde på kvelden, ble vi faktisk oppringt slik at vi fikk være med på stell. Utrolig betryggende å ha opplevd dette i et sykehjem, hvor det er forventet at pasientene dør.

 

Har siden jobbet ekstravakter ved dette sykehjemmet, og det har vært veldig rolig hele sommeren, men de siste ukene har det vært 3 dødsfall.

 

Vært spennende om noen hadde sett noen dokumentasjon på dette...

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det kan ha noe med at det av og til går diverse diffuse virusinfeksjoner, og siden det er svekkede pasienter som bor hos oss, så er det ikke mye som skal til for at de ikke tåler det...

Men at det skal være akkurat 3 i slengen er jo litt pussig... og de 3 som døde hos oss i løpet av en uke hadde jo ulike dødsårsaker. Men kan jo være at det er en eller annen uppdaget infeksjon som har utløst det.

Aner egentlig ikke, bare tenker høyt.

 

Man får jo forresten en temmelig morbid form for humør i dette yrket, og etter 3 dødsfall på rom som lå på rekke, så spøket vi med at om vi hadde vært X eller Y nå, så hadde vi blitt nervøse, og hadde vi vært dem, så burde vi pakka kofferten og sett etter ledig rom lengre ned i avdelinga, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at enda flere har erfart dette...

Kan jo nesten ikke være tilfeldig.

Jeg vet at noen har spekulert på om det er flere fødsler ved fullmåne og noen sover jo dårliger da også.

Da jeg jobbet på nevrokirurgen ble det hevdet at det var flere aneurismeblødninger ved fullmåne...

Kanskje flere dør da også?!?!?!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har jobbet på sykehjem i 14 år og min erfaring er nok at det er mer tilfeldig når flere dør omtrent på samme tid.

Vi har mange,gamle,syke og svake mennesker samlet under et tak. Mange kan skrante i lang tid og noen ganger faller det seg slik at flere dør rundt samme tidspunkt. Jeg er overbevist om at det er tilfeldigheter.................

Link to comment
Share on other sites

Snakkes det om dødsfluer hos dere andre også forresten?

Sånne tykke, svarte fluer som surrer rundt - da sier man at noen kommer til å dø...

Andre myter som florerer?

 

Aldri hørt om dødsfluer :)

Men de fluene trives på sykehus. Har ved flere anledninger hatt en slik flue surrende omkring der jeg har jobbet. Men man kan jo si det slik at en slik flue kan gjøre stor skade og spre sykdom, så kanskje det er der myten kommer fra. Eller er det det mystiske ved at det plutselig dukker opp en slik stor flue. For de er utvilsom spesielle der de surrer opp og ned korridoren...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja det var mye!

Har du noen forklaring på hvorfor.

Har det vært mer luftveisinfeksjoner eller noe slikt, eller er det mer tilfeldig?

 

Det må være slitsomt for dere som jobber der å ha så mye terminalpleie, man bli jo sliten psykisk av slikt.

Husker en avdelingsleder jeg hadde sa at hun merket det på personalet når vi hadde mye terminalpleie og pasienter med dårlige prognoser. Da merket hun at vi ble slitne og stemningen endret seg i avdelingen.

Link to comment
Share on other sites

I natt døde nr 12...

 

Håper vi får en liten pause til over jul nå hvertfall.

Men det spørs. Vi får overflyttet en pasient i dag, med en cerebral tumor med metastaser. Er vel kun snakk om palliativ pleie, så han blir nok ikke hos oss så veldig lenge.

:sukk:

 

Kjenner jeg er sliten av alt dette. Alltid ha terminalpleie når man er på jobb, eller komme på jobb og ikke vite hvem som nå er døde eller ligger terminale.

Pasienten i seg selv en også en ting, men så kommer jo pårørende veldig tett på oss i en slik situasjon, og de trenger ofte mye omsorg og støtte.

Det suger virkelig energi. Men så er det også veldig godt og tilfredsstillende når man ser at man har gjort en god jobb, når man får positive tilbakemeldinger fra pårørende.

Men slitsomt ja...

Link to comment
Share on other sites

Nei men huff, det var da voldsomt så mye det var hos dere fortiden.

Ja, terminal pleie sliter nok mer enn vi er klar over. Jeg var veldig opptatt av denne pasientgruppen da jeg jobbet på sykehus, jeg ga alt jeg hadde. Det var tilfredstillende ved at jeg følte tross alt at jeg gjorde en god jobb. Visste med meg selv at jeg gjorde så godt jeg kunne. Merket ikke at jeg ble sliten når jeg var på jobb, men når jeg kom hjem merket jeg det. Klarte ikke å legge jobben bak meg, tankene surret rundt i hodet.

Vi pleide jo å gi de væske i.v. så ofte ble de liggende ganske lenge også...

Men vi hadde heldigvis ikke så ofte terminale som de har ved mange andre avdelinger.

Og det var aldri i nærheten av så mye som du har hatt på sykehjemmet ditt Litago!

 

PS. Terminal pleie er nok noe som opptar mange, satt og tittet litt rundt på forumret her i helgen og da så jeg at tråden om terminale pasienter og Bacheloroppgave var de mest leste.

Så det er tydelig at død og eksamener er det som opptar oss mest...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy