Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kontroll av ernæringssonde


Reodor F

Recommended Posts

Hvordan kontrollerer du at en nasogastrisk sonde er korrekt plassert før du eventuelt starter opp med sondemat?

Jeg skal utarbeide/ revidere gjeldende prosedyre på et sykehus og ønsker å høre hvordan dette gjøres rundt om i landet og om mulig hvorfor det gjøres slik.

 

 

Reodor F

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit ;)

Nå er det lenge siden jeg har gjort dette.

Jeg tok alltid en 10 ml. sprøyte og satte luft i sonden, mens jeg lyttet med stetoskop over magesekken. Jeg satte luft i tre små støt for å være sikker på at det var den luften jeg sprøytet inn som jeg hørte. Dette gjorde jeg alltid før jeg satte noe ned i en sonde. Alternativt aspirerte jeg opp litt magesaft.

Jeg kontrollerte også at sonden ikke var på vei ut. Jeg så om markøren, streken på sonden var rett ved nesen.

Og selvfølgelig observerte jeg pasienten at han ikke hostet eller viste andre tegn til ubehag som kunne tilskrives sonden..

Lykke til med prosedyreboken!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kontrollerer du at en nasogastrisk sonde er korrekt plassert før du eventuelt starter opp med sondemat?

Jeg skal utarbeide/ revidere gjeldende prosedyre på et sykehus og ønsker å høre hvordan dette gjøres rundt om i landet og om mulig hvorfor det gjøres slik.

 

 

Reodor F

 

Hei Reodor F,

 

 

jeg kjenner og bruker også de to kontrollmåtene som Catrine beskriver. I tillegg er det vanlig hos oss at alle nasogastriske sonder blir røntgenkontrollert før oppstart med sondemat.

Har dere tilgang til PPS, f. eks gjennom studentene deres ? Hvis ja, finner du sikkert en god prosedyre der.

 

Hilsen, abc

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy