Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hva kan dette være..?


Lunacy

Recommended Posts

En dame på 45 år føler seg plutselig følelsesløs i beina, mister styrken i armene og klarer ikke å holde grep om noe som helst. Blir svimmel og meget slapp. Øynene får en slags gulfarge. Følte ingen smerter når dette skjedde. Fremme på legevakta blir blodtrykk, puls og ekg målt, alt er helt normalt. Hun er ellers frisk og rask, spiser sunt og er aktiv, har en fysisk utfordrende jobb. Eneste hun har vært plaget med er oppblåst og ustabil mage. Dagen etter er hun i fin form og alt er som normalt. Er hjertesykdom i familien. Noen som har vært borti noe lignende som har noen mening om hva som kan ha skjedd her? Legevaktslegen sa svært lite, og kunne ikke komme med noen forklaring på hva som hadde forårsaket dette.

 

Vet at det er dumt å spekulere, men blir så alt for nysgjerrig..

Link to comment
Share on other sites

Hei :unsure:

 

Vet i allefall at ved langvarig stress, psykisk stress, så kan kroppen plutselig bli "lammet", og dette kan vare fra noen timer til dager og uker. Dette kan også komme etter et plutselig psykisk "sjokk", som feks at man finner ut at ektefellen er utro el.l. Da hander det at man ikke klarer å være oppe, og ligger i sengen ganske lenge. Står nok om dette i psykiatriske bøker vil jeg tro, vi fikk forelesninger om det på skolen ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette hørtes ut som TIA på meg men.. TIA er ofte et forvarsel på at noe mer alvorlig er i gjære, så hun bør få en skikkelig utredning på sykehus. Det blir litt som angina, det er ofte forvarsel på hjerteinfarkt og må tas på største alvor.

Hvis det tilkommer et infarkt i hjernen, så kan det fort få svært store konsekvenser både for vedkommende og de rundt.

Så jeg mener at hun må få undersøkt dette.

Link to comment
Share on other sites

Har glemt å sjekke innom her på en stund..

 

Hos legen gikk det bra, de kunne ikke finne noe galt og alle prøver var fine. Legen mente det kom av psykisk stress, og hun har slått seg til ro med dette. Jeg har ikke slått meg til ro med det, er moren min det er snakk om liksom.. Vet ikke helt hva jeg skal si eller gjøre :s

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det kan også være et tidlig symptom på MS. Symptomene kan komme akutt (slik du beskriver) og opptrer ved ugjevne mellomrom. Les mer her.

 

Hvis hjerteproblemer var årsaken til din mors anfall, hadde legen kunne sett dette på EKG og på blodprøver. Derfor ville jeg utelukket dette hvis jeg var deg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy