Jump to content
Sykepleiediskusjon

Trenger sårt noen råd....


Guest Engstelig

Recommended Posts

Guest Engstelig

Har et stort dilemma.. Jeg er nå i praksis, og har en oppgave nå hvor vi skal samle inn data for å kunne skrive en utfyllende datasamling om en valgt bruker. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem?! Er i praksis i hjemmesykepleien, og syntes det i første omgang er ubehagelig å skulle komme hjem til brukerne for så å muligens tråkke feil. Vi har jo kanskje alle opplevd å få besøk av noen som er litt brautende og har kjent på hvor ubehagelig det kan være. Og nå skal jeg komme hjem til dem, nesten ta meg til rette og så stille masse personlige spørsmål(fordi jeg trenger det til en oppgave). Er det noen der ute som har noen råd å komme med? Eller er det bare sånn at jeg ikke passer til å bli sykepleier når jeg vegrer meg sånn for å trå feil?

 

Dette ble kanskje rotete, men det kommer av at jeg har så mange forskjellige tanker...

 

På forhånd tusen takk :blush:

Link to comment
Share on other sites

Har et stort dilemma.. Jeg er nå i praksis, og har en oppgave nå hvor vi skal samle inn data for å kunne skrive en utfyllende datasamling om en valgt bruker. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem?! Er i praksis i hjemmesykepleien, og syntes det i første omgang er ubehagelig å skulle komme hjem til brukerne for så å muligens tråkke feil. Vi har jo kanskje alle opplevd å få besøk av noen som er litt brautende og har kjent på hvor ubehagelig det kan være. Og nå skal jeg komme hjem til dem, nesten ta meg til rette og så stille masse personlige spørsmål(fordi jeg trenger det til en oppgave). Er det noen der ute som har noen råd å komme med? Eller er det bare sånn at jeg ikke passer til å bli sykepleier når jeg vegrer meg sånn for å trå feil?

 

Dette ble kanskje rotete, men det kommer av at jeg har så mange forskjellige tanker...

 

På forhånd tusen takk :blush:

 

Heisann!

 

Jeg tenker at her må du som student velge å be om å få ha denne pasienten mer enn en gang, og starte en relasjon - som igjen fører til at det er lettere for deg å stille disse spørsmålene.

Jeg tenker jo og at det er mye du kan finne i journal/profil o.l som du kan ta utgangspunkt i - også spørre etter den informasjonen du trenger.

 

Jeg opplever det ikke som brautende når det er informasjon opp i mot helse som er utgangspunkt, og det er jo ingenting i veien for at du (om bruker av tjenesten er oppegående nok) forteller at du skal skrive en oppgave i forbindelse med skole, og at du finner denne brukeren sin "case" så interessant at du ønsker benytte den.

 

Urørlighetsgrense er en fin greie å lese litt om når man jobber i hjemmespl!

Håper du har en fin praksis ellers - jeg stortrivdes i hjemmesykepleien

Link to comment
Share on other sites

Hei, har akkurat avsluttet hjemmespl.praksis, og mitt råd til deg er å ikke "hoppe på første" bruker. Bruk de første dagene/uken på å finne to-tre alternative primærpasienter, i samråd med din praksisveileder. Deretter går du til dem alle så ofte som mulig, helst hver dag hvis mulig og hvis brukerne har hjelp hver dag. Etter ett par besøk er dere blitt någenlunde kjent å du kan ut i fra interesse og kjemi velge den du ser for deg vil gi best/mest utbytte. Så kan du forklare brukeren du valgte hva det er du som student skal gjøre og hva du skal igjennom. Så spør du om det er i orden for pasienten å være din primær, og om du kan spørre en hel haug med spørsmål, noen ubegahelige. Som regel sier de fleste ja til det, da det innebærer at de får en helt annen oppfølging enn andre brukere. Bruk tiden, snakk om løst og fast, og etterhvert som dere blir bedre kjent er det mer naturlig å spørre om mer personlige sprøsmål. Jeg fulgte denne fremgangsmåten, og det funket kjempefint for meg og primærpas. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy