Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kritisk til ønske om videreutdanning?


Sisiliee

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg skal begynne på sykepleien til høsten, og gleder meg mye. Jeg har hørt fra noen bekjente at lærerne på sykepleien ofte blir kritisk når de hører at studentene tenker å komme i gang med videreutdanning så raskt som mulig? Jeg har fot- og ryggplager som gjør at det ville vært dumt av meg å fortsette lenge som sykepleier, men velger å gå sykepleien allikevel i håp om å bli helsesøster eller jordmor (eller kanskje noe annet, tiden vil vise).

Kommer jeg til å bli "sett ned på" ettersom jeg går sykepleien uten å egentlig kunne fungere som sykepleier i det lange løp? Har selvfølgelig diskutert dette med fastlegen min også, så det er ingen tvil om at det ville vært dårlig langsiktig for meg å satse på å være sykepleier pga. gåingen, løftene osv.

Link to comment
Share on other sites

Hei Sisiliee :)

 

Jeg skal igang med tredje året til høsten, og det er mange av de jeg går sammen med som skal, eller i allefall ønsker, å ta vidreutdanning etter endt utdannelse. Noen jobber steinhardt for å få gode karakterer, meg selv inkludert :rolleyes: Dette gjør de for å ha bedre sjanse til å komme raskere igang og være sikrere på å komme inn på det de ønsker, men jeg har aldri hørt noen av lærerene si noe negativt om dette.

 

Men en annen ting er jo at du ikke nødvendigvis trenger å si noe om det til lærerene hvis du ikke blir spurt direkte. Du trenger ikke å si det da heller egentlig, du kan jo bare si at du ikke vet enda. Det er ingen som har noe med hva du eventuellt gjør etter at du er ferdig utdannet sykepleier, og vi trenger jordmødre og helsesøstre også :P En trygghet er jo å vite at det ikke utdannes flere enn det er bruk for, snarere tvert imot, så det er bare å begynne å jobbe med å få gode karakterer ;)

 

Klem fra Lykkeliten

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :rolleyes:

 

Glemte å si det, men det er jo ofte slik at for å komme inn på vidreutdanninger så må man ha jobbet i 1 eller 2 år innen sykepleie.

 

 

Og et lite tips: Heng med fra begynnelsen, det er så vanskelig å ta igjen det tapte om man er litt slakk til å begynne med eller stryke på noen eksamener. Les og gjør oppgavene du skal, selv om du kanskje ikke helt skjønner hva som er vitsen med de oppgavene. De har alltid en mening, og du får bruk for alt du lærer senere i studiet, fordi fagene bygger på hverandre hele veien :)

 

Lykke til med studiet til høsten, det er skikkelig spennende ;)

Link to comment
Share on other sites

Klart du kan begynne på sykepleierhøyskolen med mål om å ta en vidreutdanning så snart som mulig etter endt utdannelse. Det er jo endel av sykepleien det.

Jeg kan da ikke tro at noen skulle mene at det var dumt, hvorfor det? Men det du kanskje har hørt noen uttale seg om er at de mener det er lurt med litt klinisk praksis før man starter på en vidreutdannelse. Men i praksis er ikke det noe problem, da det ofte er et minste krav om 1-2 års praksis først slik Lykkeliten skrev.

Men en helt annen ting er at man ofte endrer oppfatning underveis og ting blir ikke slik man trodde.

Jeg var fast bestemt på at jeg skulle bli jordmor da jeg studerte. Selv etter at jeg startet i jobb hadde jeg bestemt meg for å søke jordmorskolen. Jeg har til og med gamle søknadspapirer og alt liggende hjemme nederst i en skuff...

Men så ble det slik at jeg fikk en ny stilling på avdeling der jeg jobbet, så da måtte jeg jo vente litt før jeg søkte, så fikk jeg enda en ny stilling. Så kom barna og da begynte jeg å vurdere helsesøsterskole. Men nå har ting endret seg, tror nok aldri jeg blir jordmor eller helsesøster. Det er helt greit, for det er mye annet spennende innen sykepleie å ta fatt på :rolleyes:

Uansett hva som skjer med deg, så ønsker jeg deg lykke til med studiene.

 

PS. Som jordmor er det endel gåing og ståing, hvis du ikke velger å jobbe med svangerskapskontroller da. Men da tror jeg mange vil mene at man bør ha endel praksis fra fødeavdeling først. Men helsesøster er jo noe annet og det er mange andre sykepleierstilinger man kan jobbe i der man ikke trenger å løpe rundt.

Link to comment
Share on other sites

Klart du kan begynne på sykepleierhøyskolen med mål om å ta en vidreutdanning så snart som mulig etter endt utdannelse. Det er jo endel av sykepleien det.

Jeg kan da ikke tro at noen skulle mene at det var dumt, hvorfor det? Men det du kanskje har hørt noen uttale seg om er at de mener det er lurt med litt klinisk praksis før man starter på en vidreutdannelse. Men i praksis er ikke det noe problem, da det ofte er et minste krav om 1-2 års praksis først slik Lykkeliten skrev.

Men en helt annen ting er at man ofte endrer oppfatning underveis og ting blir ikke slik man trodde.

Jeg var fast bestemt på at jeg skulle bli jordmor da jeg studerte. Selv etter at jeg startet i jobb hadde jeg bestemt meg for å søke jordmorskolen. Jeg har til og med gamle søknadspapirer og alt liggende hjemme nederst i en skuff...

Men så ble det slik at jeg fikk en ny stilling på avdeling der jeg jobbet, så da måtte jeg jo vente litt før jeg søkte, så fikk jeg enda en ny stilling. Så kom barna og da begynte jeg å vurdere helsesøsterskole. Men nå har ting endret seg, tror nok aldri jeg blir jordmor eller helsesøster. Det er helt greit, for det er mye annet spennende innen sykepleie å ta fatt på :rolleyes:

Uansett hva som skjer med deg, så ønsker jeg deg lykke til med studiene.

 

PS. Som jordmor er det endel gåing og ståing, hvis du ikke velger å jobbe med svangerskapskontroller da. Men da tror jeg mange vil mene at man bør ha endel praksis fra fødeavdeling først. Men helsesøster er jo noe annet og det er mange andre sykepleierstilinger man kan jobbe i der man ikke trenger å løpe rundt.

 

Hei, og takk for svar, både deg og Lykkeliten!:)

Jeg tror hun jeg snakket med hadde erfart at lærerne syntes at de som ble sykepleiere uten å ha store ambisjoner om å være sykepleiere var litt lite lovende. Hun viste til at mange unge mødre f.eks ønsket å bli jordmødre. Nå er jeg verken ung mor eller fast bestemt på hva jeg skal bli, men etter en fotoperasjon hvorav jeg venter på neste vet jeg at et slikt yrke kommer til å tære mer på meg enn hva jeg har godt av. Jeg er utrolig glad for at studiet har mye praksis slik at jeg får "Kjenne litt på det" før jeg må ut i full jobb. Dessuten er det så utrolig mange spennende videreutdanninger - man vet jo nesten ikke hvor man skal begynne å lete. Derfor er det ekstra godt at jeg har minst fire år til på å bestemme meg for "hva jeg vil bli".

 

Jeg er litt bekymret for å ikke strekke til. Hadde en diskusjon med fastlegen min om det, om jeg egentlig "bør" søke et studium som tar på rygg og føtter når jeg allerede plages. Han mente at jeg måtte gjøre det hvis jeg interesserte meg for faget, i og med at det er så mange bra videreutdanninger. Håper jeg klarer meg, hehe! Blir godt å komme i gang til høsten, da slipper jeg å gå rundt å "undre" over hvordan alt kommer til å bli.

Link to comment
Share on other sites

Må jo bare si at jordmor og helsesøster er sykepleiere de også. Du velger deg ikke bort fra sykepleien ved å ta en slik vidreutdannelse. På samme måte som en lege fortsatt er lege etter å ha spesialisert seg i gynekologi. Jeg tror det må være en misforståelse med disse lærerene. De må ha ment noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Må jo bare si at jordmor og helsesøster er sykepleiere de også. Du velger deg ikke bort fra sykepleien ved å ta en slik vidreutdannelse. På samme måte som en lege fortsatt er lege etter å ha spesialisert seg i gynekologi. Jeg tror det må være en misforståelse med disse lærerene. De må ha ment noe annet.

 

Ja, de er jo det. Sånn som jeg ser det så kommer man uansett ikke inn på en videreutdanning uten å ha karakterer/erfaring til det. Hvis jeg først kvalifiserer på papiret blir det i tilfelle feil om dette blir sett ned på.

Håper du har rett og at det hele er en misforståelse! Jeg har ikke lyst til å begynne på "livshistorien min" for å rettferdiggjøre mitt eget valg. Det er jo i det store og hele hundre prosent jeg som bestemmer. Men er vel greit å komme nogenlunde på go-fot med lærerne;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy