Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tips til hvordan dere husker oppgaver iløpet av en vakt?


Guest Nyutdannet

Recommended Posts

Guest Nyutdannet

Har jobbet som sykepleier i et halvt år nå. Av og til jobber jeg på en annen avdeling der jeg ikke er så veldig kjent. Får rapport ved vaktskifte om spesielle oppgaver, skriver det ned på arket og lager ruter som det er meningen jeg skal krysse av når oppgaven er utført.. Problemet er at jeg noen ganger glemmer det likevel. Det er ikke alltid jeg har så veldig mye tid til å se så mye på dette arket, og ting kan noen ganger gå i glemmeboken midt i alt stresset. I går glemte jeg f.eks. å måle blodsukker på 2 pasienter. Flaut!. Det værste er å glemme medisiner som skal gis på et visst tidspunkt utenom de vanlige medisintidene. Merker jeg er veldig sårbar som nyutdannet. Tar alle feil innover meg og føler meg som verdens dårligste sykepleier. Blir gal av å ikke kunne stole på meg selv. Tror heller ikke de andre, flinke sykepleierne klarer å stole på meg.

Link to comment
Share on other sites

Når medisiner skal gis utenom faste tider har vi hatt en dosett som lager lyd i lommen og minner oss på det. Ganske greit, spesielt når det er medisiner der klokkeslettet er svært viktig. Ellers har jeg som regel hatt avkrysning som jeg ser over i pausen, og har forhåpentligvis husket det meste. Men det er menneskelig å glemme, og du kan høre om noen kan hjelpe deg å huske, du er vel ikke alene med ansvaret for pasientene? Har jo ofte en hjelpepleier med i bildet eller andre som kan kanskje hjelpe :-)

Link to comment
Share on other sites

En tips jeg har hørt om, er å sette på "alarmer" på telefonen dersom noe skal huskes på et gitt tidspunkt (Gitt at du har muligheten til å ta med deg telefonen i lommen. Ringelyden kan du evt slå av). Selv bruker jeg metoden over. Skriver opp og stryker ut etterhvert, også noterer jeg alt av interesse som skal rapprteres videre eller dokumenteres.Det er menneskelig å glemme, spesielt når en har en hektisk jobb.. Det hender de beste :-)

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å gi konkrete tips, egentlig. Kommer an på hvilken type du er, og hvordan du tenker. Noen fører lister (f.eks skriver på pasientlisten), andre bruker lapper, noen har "alt" i hodet. Det jeg kan si at jo mer erfaring du får, jo lettere er det å takle flere og ukjente oppgaver samtidig. Hvordan organiserer du ting på hjemmebane, f.eks? Kanskje du kan dra noen linjer derfra og se om det fungerer i jobben også. Bruk en huskemetode som du føler du håndterer. Hvis avkryssningsmetoden funker dårlig nå, er det ikke sikkert den gjør det om et nytt halvt år. Prøv deg frem. Kan en felles arbeidsliste være noe? Det har vi på jobb. Den skrives ferdig av dagvakten (lager en for kveld og en for neste morgen). Fungerer greit, fordi alle må se på den og ser hva som er gjort eller ikke. Vi huker av på den når vi har utført oppgaver. Skriver på den med blå/grønn/rød penn, hvis det tilkommer noe nytt i løpet av vakten. Pluss at vi har pasientlisten med oss, hvor vi evt. skriver ned det vi selv måtte ønske. Jeg har noe på liste (hvor mye kommer an på om jeg går ute i avdelingen eller er gruppeleder) og ganske mye i hodet. Det som er kjent og rutinemessig fester seg, og man trenger ikke alltid å skrive det ned. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ofte det er lurt å skrive en egen huskeliste med avkryssingsbokser på et eget ark (ikke på pasientlisten, for der blir det så fullt og lite oversiktlig). Arket lar jeg gjerne ligge ved datamaskinen på vaktrommet f.eks, så ser jeg på den hver gang jeg er på vaktrommet. Eller ha den i lommen, men blir da av og til til at man glemmer å ta det opp før i pausen ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei,jeg har brukt 2 typer huskeregler for meg selv.da jeg jobba som eneste sykepleier på sykehjem i to etg.

  • ei lita avkryssnings bok /notisbok ,hva som måtte gjøres i løpet av vakta,som jeg kunne hukke av når det var utført og med kl.slett,dette var også til hjelp når jeg skulle skrive inn rapport på dataen på slutten av vakta.

Men i tilegg brukte jeg

  • mob,(en alarm,men ikke for skremmende lyd ) som varsla meg , når jeg måtte huske noe innen en viss tid,som eks måle bl.sukker ,spesielt en periode hadde vi en beboer som skulle måles 4 ganger ei løpet av dagvakta,da var det lett å glemme på gitte tidspunkter,når man er alene på ei gruppe med 6 beboere,og sykepleie ansvarlig for to etg.i tilegg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy