Jump to content
Sykepleiediskusjon

2.året på SU


Glow

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal starte i 2. klasse på HiO om noen få uker, og lurer på om dere som har fullført 2. året kan si noe om dette året. Jeg synes det virker MYE mer hektisk enn førsteåret, som jeg syntes var rimelig hektisk til tider. Stemmer dette? Er 2. året virkelig så ekstremt som det kan virke som??

 

Misforstå meg rett, jeg har storkost meg i førsteåret, men kjenner jeg begynner å smågrue meg til 2.året... Har jeg noen grunn til det??

All info om 2.studieår tas imot med stor takk! :)

 

Klem, Glow:)

Link to comment
Share on other sites

Hei Glow!

 

For å være helt ærlig, jeg synes 2. året på HiO var det tøffeste året. Første året gikk veldig lett, kanskje derfor at andre året virket mye tøffere?

En ting er iallefall sikkert, skoleåret flyr avgårde. Det er mye lesing til sykdomslæreeksamen (det er bare å begynne!), tre praksisperioder (en prosjekt) i tillegg til vanlige forelesninger, studiemappe og vanlige eksamener. Men det er et spennende år, med spesielt psykiatri som jeg synes var spennende, og veldig artig å jobbe i hjemmesykepleien. Jeg følte først i andre året at jeg begynte å lære mer om sykepleie, for første året var bare en gjennomgang av tidligere erfaringer siden jeg allerede var hjelpepleier fra før av. Det er et spennende år, ikke noe å grue seg spesielt for, bare vær en flittig student og gjør ting til fristene, så er det ingen problem. De som slet mest var de som aldri gadd å gjøre studieoppgavene før mappeinnleveringen og slike ting. Så gjør det du skal, og nyt et nytt lærerikt år :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Sier meg enig i det Merete sier!

 

2.året er et hektisk år, praksisperiodene kommer på rekke og rad, og eksamenene og studieoppgavene bryr seg lite om at du er i praksis! Når det er sagt, greide jeg 2.året kjempefint, og jeg er ikke en typisk arbeidshest. Jeg var dog utrolig heldig med praksisene mine, hadde først psykiatri, så eldre og langtidssyke, og til slutt prosjektpraksisen (som ER en slappe-litt-av-praksis, uansett hva lærerne sier), så får du den på slutten av året er du heldig og kan ta litt "ferie" :ph34r:

 

Ellers er det ikke så veldig mange forelesninger som i 1.året, i to uker før de forskjellige praksisene får man "intensivforelesninger" som skal forberede deg på den praksisen du skal i. Man er knapt på øvelseposten dette året, tror vi bare hadde sårkurset der. Og GLED deg til dere skal ha studieoppgave 7, der man er ute og øver på caser med trafikkulykker, er kjempemorsomt, selv om mange gruer seg til det ;)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar, Merete og Hemoglobin! ;)

 

Da var det som jeg "fryktet" da... hehe. Da er det bare å brette opp armene og gå i gang med brask og bram.

De har visstnok flyttet patologieksamen til desember etter klager fra andreklasse ifjor, men vet nå ikke om det er noe bedre egentlig, for det er jo praksis t.o.m uke 50 og så har de bestemt seg for at mappen skal leveres både til jul og vår. Det vil si at i uke 51 får vi mappeinnlevering, semesteroppgave OG patologieksamen!! :ph34r:

Men, det som ikke dreper gjør en sterkere, right?? ;):P hehe

 

Er det mye oppgaver i praksis? og hva går egentlig denne prosjektpraksisene ut på?

 

Det hørtes spennende ut med praktisk-studioppgave da! :D

Link to comment
Share on other sites

Det er som regel de samme praksisoppgavene som i 1.året, husker ikke helt i farten hva oppgavene er eksakt, men er jo flere refleksjonsnotater, pluss at i eldre- og langtidssyke er det pleieplan og datasamling. Det samme er det også i psykiatrien, men det blir litt på en annen måte, man går ikke fullt så inn på det fysiske der.

 

Prosjekt-praksis har et helsefremmende og forebyggende fokus. Man jobber sammen i gruppe, i vårt kull gjorde de det lett ved at man brukte studiegruppene (veldig greit da man kjenner hverandre positive og negative sider). Man blir deretter utplassert på feks. barnehage, helsekontor, hos helsesøster, på skoler eller lignende, og man skal da velge problemstilling som har et helsefremmende og forebyggende fokus, og arbeide med det i to måneder. En grei praksis, vi hadde det på slutten av året. Det som var litt kjipt var at jeg var en av redaktørene (to stykker må melde seg frivillig), så selv om man slipper å finne forskningsartikler, svar på problemstilling og sånn må man bruke mye tid på hvordan oppgaven skal se ut, hva den skal inneholde, rettlese og rettskrive og masse redaktør-arbeid. Men det var en veldig flott erfaring å ha når jeg kom i tredje året og skulle skrive bachelor, så hvis du er glad i å skrive kan jeg nesten anbefale det, på grunn av det man får ut av det.

 

2. året er ikke så mye å grue seg for, det flyr avgårde, men det er tungt i perioder.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy