Jump to content
Sykepleiediskusjon

Jobb på sykehus


kambiz

Recommended Posts

Hei kan noen veilede meg?

 

Jeg er sykepleier og jobber nå på et sykehjem. Men jeg ønsker å ha noen ekstra vakter på Drammen sykehus. Jeg tok kontakt med vikarsentral på Drammen sykehus (vestre viken). De informerte meg at en nyutdannet sykepleier får ikke jobb som ekstra vakter på sykehus fordi man må ha 2 år jobberfaring ! Jeg ble sjokkert. Er det sannt? Hva skal jeg gjøre? Skulle jeg snakke med sykepleierforbundet?

Link to comment
Share on other sites

Tullball!

 

Har aldri hørt at man ikke kan få jobb på sykehuset før man har 2 års erfaring. Alle sykehus ansetter jo nyutdannete sykepleiere. Kan det ha noe med at du søkte på en spesiell type avdeling? Ta kontakt med sykepleierforbundet og evt tillittsvalgt på sykehuset på avdelingen du søkte på.

Link to comment
Share on other sites

Tullball!

 

Har aldri hørt at man ikke kan få jobb på sykehuset før man har 2 års erfaring. Alle sykehus ansetter jo nyutdannete sykepleiere. Kan det ha noe med at du søkte på en spesiell type avdeling? Ta kontakt med sykepleierforbundet og evt tillittsvalgt på sykehuset på avdelingen du søkte på.

 

Takk for veiledning. Når det gjelder faststilling, har du rett men hva om ekstra vakter på sykehus? vikarsentral på Drammen sykehus, fortalte meg om ekstra vakter (ikke faststilling).

Link to comment
Share on other sites

Ved enkelte vikarbyrå eller vikarpool'er ved sykehus ønsker sykepleiere med min 2 års erfaring fordi de sender sykepl for å fylle en funksjon ved ulike avd uten opplæring. Hvis du tar kontakt direkte med den enkelte avdeling ved sykehuset vil det etter min erfaring være annerledes. De gir deg den opplæringen de mener er nødvendig for å jobbe ved deres avdeling slik at du kan gå rett inn og ta vakter ved behov.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette er en vikarpool som skal dekke vakter i akuttmottak, intensivavdeling og lignende, er det forståelig. VEt også om noen vikarbyråer som kun ønsker ansatte med noen års erfaring. Og de har vel lov til å ønske at ekstravaktene skal ha erfaring..? Jeg ville også tatt kontakt direkte med den avdelingen du kunne tenke deg å ta vakter på, det er alltid behov for folk, også nyutdannede ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok kontakt med 2 avdelinger. De sier at jeg må snakke med vikarsentralen og vikarsentralen informerte meg at en nyutdannet sykepleier får ikke jobb som ekstravakter på sykehus fordi man må ha 2 år jobberfaring (de sa ikke at det blir forskjell, avdeling til avdeling). Jeg tror at en nyutdannet sykepleier kan få jobb på sykehus, med å sende søknad for å få faststilling. Da kan han/hun få opplæring. De tilbyr ikke opplæring til de som skal ekstravakter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok kontakt med 2 avdelinger. De sier at jeg må snakke med vikarsentralen og vikarsentralen informerte meg at en nyutdannet sykepleier får ikke jobb som ekstravakter på sykehus fordi man må ha 2 år jobberfaring (de sa ikke at det blir forskjell, avdeling til avdeling). Jeg tror at en nyutdannet sykepleier kan få jobb på sykehus, med å sende søknad for å få faststilling. Da kan han/hun få opplæring. De tilbyr ikke opplæring til de som skal ekstravakter.

 

Alle har rett på opplæring i en ny jobb, vikar eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje fordi de vil sikre seg at du er trygg i rollen når du skal ta vakter på tilfeldige poster uten opplæring innen den postens rutiner/pasientgrupper. Er selv ansatt i bemanningsbyrå ved siden av en annen stilling. De krevde ikke noen erfaring, jeg var også nyutdannet. Jeg valgte å snakke med 2 avd, der jeg ville begynne med vakter, slik at jeg kom litt inn i det. Vil egentlig ikke anbefale å ta vakter uten å snakke med en (eller flere) avd først, da kan du få opplæring. Spesielt hvis du ikke har jobbet i sykehus før :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy