Jump to content
Sykepleiediskusjon

Spørsmålstråden


banshee

Recommended Posts

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Der sa du noe, selvfølgelig er det jo vrangforestillinger! Skal prøve å søke litt på det, tror kanskje jeg får noen treff da. Takk!

 

 

Fant du noe?

Jeg fant mye på vrangforestillinger da jeg nå søkte på nett, men dette fenomenet du beskriver som jeg kjenner godt igjen fra da jeg var i praksis i psykiatrien fant jeg ikke beskrevet noen steder.. Men jeg tror det må betegnes som vrangforestilling likevel.

Link to comment
Share on other sites

Fant du noe?

Jeg fant mye på vrangforestillinger da jeg nå søkte på nett, men dette fenomenet du beskriver som jeg kjenner godt igjen fra da jeg var i praksis i psykiatrien fant jeg ikke beskrevet noen steder.. Men jeg tror det må betegnes som vrangforestilling likevel.

 

nei, jeg fant ingenting, men kom over en blogg om psykoser hvor en jente beskrev akkurat det i en oppsummering av vanlige typer vrangforestillinger. -hun skrev også at mennekser med stemmer i hodet ofte hadde en tendens til å høre på disse stemmene, derfor også har lettere for å tro på det de sier. Altså, alle har dårlige tanker i hodet, men vi lar de ikke kverne rundt så mye, men får en schizofren en slik tanke i hodet vil stemmene gjenta det flere ganger helt til de kan ende opp med å tro på det. Virker litt mer logisk nå, men tror ikke det har noe navn. Tnkte på at det er så mye annet innenfor schizofreni som faktisk HAR egne navn ( eks erotomani - forestilling om forelskelse, parafreni - forfølgelsesforestillinger...osv)

 

Noen som vet hva "adjuvants" er på norsk? visstnok noe for nevropatiske smerter, men blir beskrevet som en gruppe legemidler (akkurat som f eks nsaids).

 

Er det bare jeg som sitter inne med 1000 spørsmål forresten? Skriv folkens, ingen spørsmål er for dumme!

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde også at denne formen for vrangforestilling hadde et eget navn, kanskje den har det bare at vi ikke har funnet det?

 

 

Så over til det andre spørsmålet ditt :)

Adjuvans er et stoff som tilsettes et legemiddel for å forsterke eller hjelpe effekten.

Det brukes også ofte i vaksiner for å øke immunresponsen. Hva man bruker som adjuvans vil variere.

I for eksempel Pandmix har de brukt skvalen som adjuvans.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg et spørsmål om urinstix. Jeg har en stix der man blant annet kan måle SG. Men hva står SG for?

 

 

Kanskje jeg skal høre med praksislæreren i morgen, om noen vet det må det være han :)

 

S.G betyr spesifikk vekt i følge google. Det står en del om det her: http://www.medinor.no/medinor2/frontend/ve...Sept%202008.pdf

 

Har jobbet på nyravd i to år nå uten å ha vært borti det forresten, så tror ikke akkurat det er så mye brukt....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

- Av en eller annen grunn er jeg alltid litt nervøs for munnstell hos terminale pasienter som får oksygen. Kan jeg bruke hydrogenperoksid og glycerol sammen med 7-8 liter på maske uten at det er fare for at det....uhm....eksploderer? (Vaselin holder jeg meg selvfølgelig unna).

 

- Hvor lenge kan man vente med å ta urinprøve (fra kateter) før det blir "dårlig"? Og hvilke av punktene kan gi falskt svar? Regner jo med at det ikke er alle....vet kun at urin mikro kan bli feil men finner ikke noe på lpk, nitritt, glukose, blod.....tenker spesiellt på om lpk og nitritt kan vise feil, ellers kunne det jo vært mulig å ta av all type urin, hvis man bare skal se etter indikasjon på uvi.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
- Hvor lenge kan man vente med å ta urinprøve (fra kateter) før det blir "dårlig"? Og hvilke av punktene kan gi falskt svar? Regner jo med at det ikke er alle....vet kun at urin mikro kan bli feil men finner ikke noe på lpk, nitritt, glukose, blod.....tenker spesiellt på om lpk og nitritt kan vise feil, ellers kunne det jo vært mulig å ta av all type urin, hvis man bare skal se etter indikasjon på uvi.

 

Jeg kan ikke gi deg et eksakt svar. Men ved mistanke om UVI har jeg alltid stengt kateteret i 4 timer og aspirert ut urin fra kateterslangen nedenfor delingspunktet.

Dette har jeg gjort først og fremst for å få utslag på nitritt, da urinen må ha stått i blæren i 4 timer for å gi utslag. Men om det kan ha gitt falske svar vet jeg jammen meg ikke...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg kan ikke gi deg et eksakt svar. Men ved mistanke om UVI har jeg alltid stengt kateteret i 4 timer og aspirert ut urin fra kateterslangen nedenfor delingspunktet.

Dette har jeg gjort først og fremst for å få utslag på nitritt, da urinen må ha stått i blæren i 4 timer for å gi utslag. Men om det kan ha gitt falske svar vet jeg jammen meg ikke...

 

Gir det ikke utslag før etter 4 timer?

 

Nytt spørsmål!

 

Case: En mann blir innlagt etter å ha tatt overdose som satt nyrene helt ut av spill. Han ble funnet etter et fall, hvor vi kan si han fikk smerter i ryggen (ikke brudd eller noe, går over i løpet av et par uker). Ved innleggelse vil ikke legene gi han smertestillende, fordi nyrene er i såpass dårlig stand akkurat da. Hva slags smertestillende kan han få, som ikke påvirker nyrene?

Link to comment
Share on other sites

Ja det tar 4 timer før det danner seg nitritt. Det er viktig å tenke på når man tar urinprøve av de uten kateter også.

Er det nitritt så betyr det at det er infeksjon, men husk ikke alle bakterier danner nitritt så man kan ha infeksjon med et negativt resultat også. Men nå svarer jeg på mer enn du spurte om...

Link to comment
Share on other sites

medisinsk nefrologisk. mange eldre som som er innlagt som blir over en ukeselv om de ikke har hatt feber på flere dager og er oppe og går. føler nesten jeg "plager" de litt med alle disse målingene, og tar tid til noe jeg kunne brukt til noe mer fornuftig.

 

Jeg har vært i praksis på en urologisk kirurgisk avdeling, der var de også veldig på dette med å ta tempen flere ganger i døgnet. Er vel såvidt jeg veit for å avdekke sepsis på et tidlig stadie, men når pasientene er oppegående og føler seg fine, synes jeg det blir litt for dumt å styre med tempen flere ganger om dagen.

Link to comment
Share on other sites

spm 2

En pasient har oksygenmetning på 95% (og han dermed ikke skal ha oksgenbehandling), men blodgassen viser at det er for lavt innhold i bodet, og han skal ha det. Er det mulig? Med oksygen har han da en metning på 99%, men ser ut til å puste litt dårlig. Hva er forklaringen på det? Hvordan kan vanlig måling på fingeren vise at det er greit nok, mens det egentlig ikke er det? (og det blir målt flere ganger)

 

Metning målt med pulsoksymeter sier noe om hvor stor andel av hemoglobinet som er bundet til O2. Dersom pasienten har anemi, kan perifer metning se helt fin ut, mens pasienten reellt sett har lite O2 i blodet fordi Hb'en er lav.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Å herregud. Nyutdannet nå og kommer til å misbruke denne tråden til tusen.

 

Noen som vet infusjonshastigheten til diural? Det står ingenting om det i felleskatalogen som jeg kan se, og ved søk på nettet finner jeg "80-90 i minuttet", men det var fra en heller tvilsom kilde,og jeg synes det høres litt mye ut. Så er det vanlig å blande det i glukose? Hvor mye skal det blandes i ved høye doser, f eks 250 mg? Hvor finner jeg info om dette?

Link to comment
Share on other sites

Å herregud. Nyutdannet nå og kommer til å misbruke denne tråden til tusen.

 

Noen som vet infusjonshastigheten til diural? Det står ingenting om det i felleskatalogen som jeg kan se, og ved søk på nettet finner jeg "80-90 i minuttet", men det var fra en heller tvilsom kilde,og jeg synes det høres litt mye ut. Så er det vanlig å blande det i glukose? Hvor mye skal det blandes i ved høye doser, f eks 250 mg? Hvor finner jeg info om dette?

 

 

Oi !!! Er du ferdig sykepleier nå! Gratulerer masse :)

Ja bare spør i vei så får vi håpe at vi kan svare :)

Vanligvis står det i felleskatalogen eller i pakningsvedlegget.

Nå er det lenge siden jeg har gitt dette. Men finnes diural som infusjonsvæske, er det ikke Furix man bruker da?

Og søker du på Furix i felleskatalogen så står infusjonshastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Aiaiai godt poeng! Takk for svar og tak for gratulasjon!

 

Men Kalium (tilsatt nacl) står ikke i felleskatalogen. Noen som vet dette? Regner med at det er forskjell om en tilsetter 20 ml og f eks 60 ml. Lot den stå på 20 dråper/minutt i går, men regner med at det kan gå litt raskere.....eller?

Link to comment
Share on other sites

En mann med sår bak (i sprekken, type huden er revet av?), har mye avføring. Såret blander seg med diaréen og er vondt ved skift. Har prøvd å legge kompresser mellom, men det hjelper ikke nok. Plaster/bandasje vil ikke hjelpe for det fester seg ikke til våt/væskende hud. Hva ville dere gjort?

Link to comment
Share on other sites

Har han kun diare, eller fast avføring også? Dersom det kun er diare kunne kanskje en rektumsonde tilkoplet kateterpose løst problemet? Da kan dere stelle såret uten å få avføring borti hele veien.

 

Ellers må dere jo bare stelle såret etter hver avføring. Hvordan ligger han i trykk mer spesifikt, og hvilket lindringsregime står han på? Jeg regner med har får paracetamol 1 g x 4 i bunn? Det er helt utelukket med f.eks 2,5 mg morfin iv før sårskift i en overgangsfase?

 

Håper dere finner ut av det, helt pyton å føle seg maktesløs ovenfor mennesker som har det vondt!

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde et lignende tilfelle ved vår post for litt siden, terminalpasient med store, væskende sår på baken. Vi brukte bittelitt xylocain gel i såret, i samråd med lege. Dette fungerte kjempebra for denne pasienten, ble nesten smertefri. Har ikke legene noe forslag til hva som kan ha effekt, og som samtidig er forsvarlig?

Link to comment
Share on other sites

Følte jeg måtte sensurere bittelitt i spørsmålet mitt.

 

Hadde en liten brainstorming på vei hjem og kom på både xylocain og rektumsonde faktisk (så har jo dere bekrefta nå at det er mulige løsninger, hehe...). Skal definitivt få foreslått dette i morgen. Enig i at det er vanskelig, og pga tid og sånn er det vanskelig å sette i gang tiltak rakst nok. Takker for raske, GODE, svar!

 

Takker for svar på den over også Clavicula! Hvor fant du ut av dette?

Link to comment
Share on other sites

En mann med sår bak (i sprekken, type huden er revet av?), har mye avføring. Såret blander seg med diaréen og er vondt ved skift. Har prøvd å legge kompresser mellom, men det hjelper ikke nok. Plaster/bandasje vil ikke hjelpe for det fester seg ikke til våt/væskende hud. Hva ville dere gjort?

 

 

Tykt lag med zinksalve, og da mener jeg TYKT lag! Og forsiktig vask etter hver diare og påføring av nytt lag med zinksalve.

Dette både beskytter og øker tilhelingsprosessen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar på den over også Clavicula! Hvor fant du ut av dette?

 

Hvis du søker på kaliumklorid i felleskatalogen så finner du det. Fullstendig omtaler ligger i alle fall under Addex-kaliumklorid (Fresenius Kabi). Jeg bommet forresten på maks døgndose, man kan visst gi opptil 160 mmol per dag ved alvorlig kaliummangel (shit det er mye!), men det er riktig med maks 20 mmol/time.

 

Håper det har gått bedre med pasienten din i dag!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du søker på kaliumklorid i felleskatalogen så finner du det. Fullstendig omtaler ligger i alle fall under Addex-kaliumklorid (Fresenius Kabi). Jeg bommet forresten på maks døgndose, man kan visst gi opptil 160 mmol per dag ved alvorlig kaliummangel (shit det er mye!), men det er riktig med maks 20 mmol/time.

 

Håper det har gått bedre med pasienten din i dag!

 

 

Jeg fant ikke det i felleskatalogen på jobb (i går), og har den ikke hjemme, men nå vet jeg det ihvertfall:). Det går bedre med pas, fått rektumsonde og smører med zink, fikk prøve xylocain om det gjør vondt ved stell. Full pakke mandror! Legen foreslo 5 timer for 40 mmol,men tror kanskje det var pga høyt blodtrykk også(?). 160 høres ganske ekstremt ut ja! Har bare sett maks 60 gitt før, og da var det nede på 2,3 ca.

 

*edit: felleskatalogen på nett hadde det visst, jeg må ha misset det da jeg slo opp i boken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy