Jump to content
Sykepleiediskusjon

Spørsmålstråden


banshee

Recommended Posts

Man kan spise rett etter man han satt hurtigvirkende insulin. Jeg har lært at det tar rundt 15min før hurtigvirkende insulin virker. Man bør da spise ganske snart etter inj for å unngå hypoglykemi. Hvor raskt blodsukkeret stiger etter matinntak kommer ann på matvarens "glykemiske indeks".

Men er dette en regel? Man må ikke liksom, spør for jeg lurer? Jeg har kun vært borti å gi hurtigvirkende som behovsmedisin ved for høyt blodsukker men da har vi ikke gitt mat for da vil man jo ha blodsukkeret ned men måler jevnt en stund etterpå. Ellers har jeg kun gitt langtidsvirkende m.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Får man bare ødemer i beina ved høyresidig hjertesvikt? Og ødemer på lungene så har man venstresidig hjertesvikt?

Det er vel omvendt? :)

 

Edit: beklager, jeg tenkte ikke klart, har ammetåke ? Ja du har rett. Man får også tydelige ødemer i venene på halsen ved hø.sidig svikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Noen som vet hva reversert EKG betyr? det står i boken at reversert EKG skal tas i forbindelse med nedreveggsinfarkt.

Har jobbet på hjertemedisinsk avd og akuttmott. Aldri hørt om.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Guest

Hvis man smører et tynt lag med hvit vaselin på fingeren før man tar en kapillær blodprøve i form av CRP, vil bloddråpen samle seg som en fin dråpe istede for å eventuell begynne å renne. Vet ikke om dette er aktuelt å gjennomføre ved INR ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Hvis man smører et tynt lag med hvit vaselin på fingeren før man tar en kapillær blodprøve i form av CRP, vil bloddråpen samle seg som en fin dråpe istede for å eventuell begynne å renne. Vet ikke om dette er aktuelt å gjennomføre ved INR ?

??

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
On 1.5.2017 at 9:07 PM, Guest Guest said:

Vil ikke vaselinkrem på fingeren gjøre at prøveresultatet blir ugyldig?

Står her at man ofte kan bruke silikonkrem: 

  1. Quote

    Smør eventuelt silikonkrem på hudpunksjonsstedet. Dette anbefales ikke ved prøvetaking til blodcelletellinger i automatiske celletellere på grunn av at forurensning med silikonpartikler kan forårsake tilstopping av apparaturen eller føre til falskt forhøyede verdier.

    http://brukerhandboken.no/index.php?action=showtopic&topic=9c375df49fef5dcc1cbf

     

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
On 3/7/2017 at 1:40 PM, Guest SPL said:

Noen som vet hva reversert EKG betyr? det står i boken at reversert EKG skal tas i forbindelse med nedreveggsinfarkt.

On 4/22/2017 at 8:56 AM, Insipidus said:

Det er når du setter prekordialavledningene på ryggen slik at man får et bilde av baksiden av hjertet. Ikke så ofte det blir brukt.

 

Hm. Vil ikke en reversert EKG være en med prekordial-ledningene motsatt vei? V1, V2, V3R, V4R, V5R, V6R?

Og en med prekordialledninger på ryggen på venstre side en vanlig EKG der V4-6 er blitt til V7-9?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

spinalnervene går i den grå sustansen i ryggmargen, men ryggmargen går bare ned til L1/L2, hvordan løper resten av nervene ut videre nedover? Ligger de løst i spinalvæsken før de løper ut langs ryggvirvlene? De har da ikke noe fremre/bakre rot heller? Hvordan fungerer dette?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Guest sara said:

spinalnervene går i den grå sustansen i ryggmargen, men ryggmargen går bare ned til L1/L2, hvordan løper resten av nervene ut videre nedover? Ligger de løst i spinalvæsken før de løper ut langs ryggvirvlene? De har da ikke noe fremre/bakre rot heller? Hvordan fungerer dette?

De samles i en bunt som heter cauda equina (hestehalen). Du ser det illustrert her https://sml.snl.no/cauda_equina

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Cathrine said:

De samles i en bunt som heter cauda equina (hestehalen). Du ser det illustrert her https://sml.snl.no/cauda_equina

Hei! Ja, dette har jeg lest mye om, men gir ikke svar på spørsmålet. Altså, spinalnervene utgår egentlig fra fremre rot (sensorisk) og tilbake via bakre rot (motorisk), men jeg har problemer med å forstå hvordan det fungerer nedenfor, ettersom dette ikke finnes nedenfor ryggmargen som slutter ved L1? Er det ‘’hull’’ nederst i ryggmargen de resterende spinalnervene utgår fra...? For de går helt ned i halebeinet...  Altså, jeg har lest mye om spinalnerver, og spurt flere masterstudenter som ikke kan forklare dette, for jeg tror ikke det kan googles så lett...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy