Jump to content
Sykepleiediskusjon

Spørsmålstråden


banshee

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Gjest

Er det noen som kan svare på om puls og hjertefrekvens er det samme? Om en pasient har atrieflimmer kan man telle pulsen til f.eks 70, mens EKG kan vise en frekvens på 100-140 og noen ganger enda mer. Er pulsen det man kjenner? Og hjertefrekvensen det EKG viser? Eller er puls det samme som frekvens?

Link to comment
Share on other sites

- Kan ringer og AB gå samtidig?

- Over hvor lang tid gis afipran intravenøst? Felleskatalogen skriver "Opptil 2 mg/kg infundert i.v. i løpet av 15 minutter, fortynnet i minst 100 ml natriumklorid infusjonsvæske 9 mg/ml.". ??? Det gis vel ufortynnet?

- Og burinex iv? Eller blandes det ut? En kollega ga det i natt, men jeg fikk ikke helt med med hva det ble til. Mye roting i felleskatalogen ihvertfall, men tror hun endte opp med å blande det ut i 100 ml nacl.

- Hvor lenge kan AB stå ferdigblandet før infusjonen starter?

- Og den klassiske jeg nå har kommet på at jeg har...glemt. Hvor lenge er klorhexidin og nacl holdbar etter det er åpnet? Vet vi lærte det på skolen. Nacl er vel et døgn?

- på sykehus: når dere får en pasient som bruker bipap eller c-pap, skal de da kunne sette på maska og skru den på selv? og hvis ikke? det er jo mye innstillinger og sånn, men jeg regner med at de er stilt inn på det skal skal stå på fra før av, så det bør vel bare være å skru den på og la den gå. Legene vet jo ikke så mye om dette heller....

-hva gjør dere om en pasient har hemoptyse, litt SMÅ mengder så det bare surkler, men pas er plaget av det om natten. Andre muligheter enn å bare skylle med vann? Det hjelper nemlig bare i en liten stund, så er det pån igjen.

Link to comment
Share on other sites

Da prøver jeg å svare på noe av dette ;)

Jeg ville ikke latt AB gå inn samtidig med Ringer med mindre det stod klart i felleskatalogen at disse kunne blandes, så mitt svar er i utgangspunktet nei.

 

Ja jeg har altid gitt Afipran intravenøst, altså ufortynnet når jeg har gitt 10 mg. Det er ved profylakse ved cytostatikaindusert kvalme man skal gi det som infusjon, da er det snakk om helt andre doser. 2 mg pr. kg er mye.

 

Hvor lenge AB kan stå ferdigblandet før man starter infusjonen, varierer. Penicillin f.eks. skal infunderes med en gang, men sjekk i felleskatalogen.

Nacl er uten konserveringsmiddel og holder i et døgn etter at man har brutt pakningen..

Klorhexidin er jeg litt usikker på hvor lenge den holder, står det ikke på pakningen mon tro?

Resten må noen andre svare på ;)

Link to comment
Share on other sites

Og burinex iv? Eller blandes det ut? En kollega ga det i natt, men jeg fikk ikke helt med med hva det ble til. Mye roting i felleskatalogen ihvertfall, men tror hun endte opp med å blande det ut i 100 ml nacl.

 

Jeg søkte opp Burinex i felleskatalogen og der stod det iv...

Jeg siterer Felleskatalogen :

Injeksjonsvæske: Hvor øyeblikkelig virkning ønskes eller der peroral behandling ikke kan gjennomføres, brukes bumetanid intravenøst eller intramuskulært. Akutt lungeødem: 2 mg (4 ml) i.v., ev. gjentatt med 10-15 minutters intervall. Alvorligere tilfeller inntil 6,25 mg (12,5 ml) i.v., ev. gjentatt. Akutt nyreinsuffisiens: 6,25-12,5 mg (12,5-25 ml) langsomt i.v. eller i 500 ml infusjonsvæske gitt over 1-2 timer, ev. gjentatt. Forsert diurese ved urologiske operasjoner: 1 mg (2 ml) i.v. ved operasjonens avslutning, ev. gjentatt. Legemiddelforgiftninger: Initialt 2 mg (4 ml) i.v., deretter avpasses dose og intervall etter ønsket timediurese. Hypertensive kriser: 2 mg (4 ml) i.v.,

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Lurer dog fortsatt på hvor fort en kan gi burinex og afipran i støt, for det står jo i felleskatalogen bare om intervall imellom og hvordan det gis ufortynnet?

 

En annen ting. Er det noen som vet hvorfor, ved høyt blodsukker, at det gis GLUKOSE og insulin? hvorfor ikke bare insulin? Ved infusjon altså.....

Det samme gis jo ved hyperkalemi, men dette gjør vel bare at kaliumen blir flyttet intracellulært? Og da ER det fortsatt i kroppen, så hva godt gjør det? Hvilke medikamenter vil øke utskillelsen, som ved nyresvikt? '(kalsium?) Og her også skjønner jeg ikke hvorfor det blir gitt glukose samtidig.

Vi hadde ein som fikk glukose/insulindrypp med 18 enheter novorapid. Tror det var snakk om at det var "nøytralisert", men jeg kan jammen ikke huske hva dette var for. Noen som vet hva i huleste det er jeg snakker om nå? ;):)

 

Hyperkalsemi følger ofte med acidose eller? Og da er det bikarbonat?

 

edit: ok, så glukose gis for å unngå hypokalemi, den har jeg hørt før, men forstår vel ikke helt hvorfor insulin som gis sakte gir større sjanse for å få det enn om det gis med glukose. Men det er vel ikke alt en skal forstå, bare vite at sånn er det:)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Lurer dog fortsatt på hvor fort en kan gi burinex og afipran i støt, for det står jo i felleskatalogen bare om intervall imellom og hvordan det gis ufortynnet?

 

Det betyr at det kan settes rett inn, det skal stå om det skal være en viss injeksjonhastiget, men lurt å ta det litt sakte.

Ser du feks. på Promiten i felleskatalogen (det medikamentet jeg kom på i farta hvor det står oppgitt injeksjonshastighet) så står det angitt hvor fort det skal gis: Dosering: Gis sakte i.v. 1-2 minutter før infusjon av klinisk dekstran

Men på Burinex står det: Akutt nyreinsuffisiens: 6,25-12,5 mg (12,5-25 ml) langsomt i.v.

Men det er nok fordi det er så stor dose, for der det står oppgitt mindre doser står det ikke noe om hvor fort det skal gis..Men jeg må ta det forbehold at jeg har ingen erfraing med å gi Burinex, kun Afipran.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting. Er det noen som vet hvorfor, ved høyt blodsukker, at det gis GLUKOSE og insulin? hvorfor ikke bare insulin? Ved infusjon altså.....

Det samme gis jo ved hyperkalemi, men dette gjør vel bare at kaliumen blir flyttet intracellulært? Og da ER det fortsatt i kroppen, så hva godt gjør det? Hvilke medikamenter vil øke utskillelsen, som ved nyresvikt? '(kalsium?) Og her også skjønner jeg ikke hvorfor det blir gitt glukose samtidig.

Vi hadde ein som fikk glukose/insulindrypp med 18 enheter novorapid. Tror det var snakk om at det var "nøytralisert", men jeg kan jammen ikke huske hva dette var for. Noen som vet hva i huleste det er jeg snakker om nå? ;):)

 

Hyperkalsemi følger ofte med acidose eller? Og da er det bikarbonat?

 

edit: ok, så glukose gis for å unngå hypokalemi, den har jeg hørt før, men forstår vel ikke helt hvorfor insulin som gis sakte gir større sjanse for å få det enn om det gis med glukose. Men det er vel ikke alt en skal forstå, bare vite at sånn er det:)

 

 

Hm. Dette blir litt sånn fritt etter hukommelsen, men det er noe a la dette her:

 

Hos en type 1 diabetiker vil høyt blodsukker medføre varierende grad av acidose (opphopning av ketonlegemer). En konsekvens av dette er at hydrogenioner byttes mot kaliumioner over cellemembranen for å bufres intracellulært, altså for å motvirke fallet i pH. Dermed stiger kaliumnivået ekstracellulært, og synker intracellulært. Dette kan medføre forstyrrelser i natrium-kalium-pumpen, og dermed true hele cellens funksjon. Det hjelper ikke at kaliumet fortsatt er i kroppen, så lenge det befinner seg på gærent sted. Når man så får glukose-insulininfusjon, drar denne med seg kaluimen inn igjen i cellene, og balansen gjenopprettes.

 

Behandling av hyperkalemi som ikke skyldes pH-forstyrrelser er så vidt jeg vet kalsium ja, og man kan også gi loop-diuretika (kaliumtapende) kombinert med væske i.v.

Link to comment
Share on other sites

- på sykehus: når dere får en pasient som bruker bipap eller c-pap, skal de da kunne sette på maska og skru den på selv? og hvis ikke? det er jo mye innstillinger og sånn, men jeg regner med at de er stilt inn på det skal skal stå på fra før av, så det bør vel bare være å skru den på og la den gå. Legene vet jo ikke så mye om dette heller....

 

Ehh.. :) Nå finnes det flere grunner til at pasienter får CPAP/BIPAP, og jeg håper du sikter til pasienter som er kronikere/hjemmebrukere (søvnapneer o.l)? De har som regel brukbar innsikt i apparatur/behandling og er vant til å sette på både maske og maskin.

 

Men hvis spørsmålet derimot gjelder en sykehusavdeling som behandler pasienter med akutt respirasjonssvikt ved hjelp av CPAP/BIPAP, så håper jeg inderlig at det jobber NOEN der som forstår hva som foregår under behandlingen? Endring av trykkforholdene i thorax (som denne behandlingen medfører) kan i noen tilfeller være livsfarlig!

 

Vennlig hilsen

Stein

Link to comment
Share on other sites

STEIN:

 

Hjemmebruker ja, men om de kommer på sykehuset og er så dårlige at de ikke kan forklare det.....vel, det viste seg nå at den var innstilt der den skulle være, men det var ikke så godt å finne ut av på natta når lungeavd ikke tar telefonen heller!

 

 

CATHRINE:

 

Aha, er ikke så vant med doser og slikt enda, men det var snakk om 2mg. Ja, i følge en kollega var det også bare å gi det uten noen spesiellt hastighet, men ca et halvt minutt. Så da vet jeg det!

 

 

CLAVICULA:

 

Om en som ikke har dia1 får hyperkalemi, skjer det ikke acidose på samme måten? Men da skjlnner jeg litt mer, for jeg har tenkt slik at det blir mer kalium i kroppen over det hele! men det er altså blodgass som sier om det en pH'en som er grunnen til hyperkalemien i de tilfeller, sånn at glucose/insulin aldri startes FØR en blodgass er tatt? Ajaj nye svar gir nye spørsmål, men jeg har en viss forståelse nå, dette var et godt svar!

 

Tusen takk til alle sammen, dere er engler:) og nå må noen andre komme med spørsmål snart, jeg føler jeg spammer hele tråden her :)

Link to comment
Share on other sites

Banshee skrev:

... og nå må noen andre komme med spørsmål snart, jeg føler jeg spammer hele tråden her

 

Ingen som spamer ned noe som helst, jo mere spørsmål jo bedre :)

 

Banshee skrev:

Aha, er ikke så vant med doser og slikt enda, men det var snakk om 2mg. Ja, i følge en kollega var det også bare å gi det uten noen spesiellt hastighet, men ca et halvt minutt. Så da vet jeg det!

 

Ja klart du ikke er så vant med doser og slikt enda ;) Masse å sette seg inn i som nyutdannet, ganske stressende i grunn.

Så du må bare fortsette å spørre her, dessuten kan felleskatalogen være litt uklar av og til. Man må på en måte venne seg til å lese den.

Link to comment
Share on other sites

Ehh.. :) Nå finnes det flere grunner til at pasienter får CPAP/BIPAP, og jeg håper du sikter til pasienter som er kronikere/hjemmebrukere (søvnapneer o.l)? De har som regel brukbar innsikt i apparatur/behandling og er vant til å sette på både maske og maskin.

 

Men hvis spørsmålet derimot gjelder en sykehusavdeling som behandler pasienter med akutt respirasjonssvikt ved hjelp av CPAP/BIPAP, så håper jeg inderlig at det jobber NOEN der som forstår hva som foregår under behandlingen? Endring av trykkforholdene i thorax (som denne behandlingen medfører) kan i noen tilfeller være livsfarlig!

 

Vennlig hilsen

Stein

 

Vi som jobbet/jobber på lungeavdeling har ganske god greie på bruk av C-PAP og Bi-Pap ;)

Men uansett så er det lege som skal ordinere trykkene, og selv om vi sykepleieren både tar arterielle blodgasser og blir flinke til å tolke de, og etter hvert får erfaring med når og hvor mye vi bør endre trykkene, så er det legen som skal bestemme dette. Det er IKKE sykepleiers ansvar.

Men det er jo vi som kobler maskinene, og utfører endringer etter legens ordinasjon.

Og mange ganger, når vi treffer på turnusleger og ass.leger som ikke er gode på lunge, så må vi også fortelle dem hva vi pleier å bruke av trykk, fordi de ikke har nok kunnskap om dette selv. Men det er altså til syvende og sist ikke vi som sitter med ansvaret.

 

Maskiner til hjemmebruk er alltid ferdig innstilt, og slåes kun av og på.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg sikkert litt sløv, men det får så være :)

Men når man er sykepleiestudent og stryker i praksis, hvor mange sjangser får man til å ta perioden på ny?

 

Usikker, men på eksamen er det vel tre ganger man kan forsøke på nytt, så kanskje det er det samme i praksis?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Crp på 317, feber 40, oppvekst e-coli på blodkultur tatt i begge armer. Er dette ensbetydende med sepsis?

 

sepsis = bakterier i blodet, hvor kroppen påvirkes av det, så ja. feber,mhøy puls og hypotensjon er vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Crp på 317, feber 40, oppvekst e-coli på blodkultur tatt i begge armer. Er dette ensbetydende med sepsis?

 

Definisjonen av sepsis fra Up-to-date:

 

Systemic inflammatory response syndrome (SIRS) — SIRS refers to the consequences of a dysregulated host inflammatory response. It is clinically recognized by the presence of two or more of the following (table 1):

 

* Temperature >38.5ºC or <35ºC

* Heart rate >90 beats/min

* Respiratory rate >20 breaths/min or PaCO2 <32 mmHg

* WBC >12,000 cells/mm3, <4000 cells/mm3, or >10 percent immature (band) forms

 

Sepsis = the clinical signs that define SIRS are present and are due to either a culture-proven infection or an infection identified by visual inspection.

 

 

Så: Det kan være sepsis, men en må vite mer for å kunne fastslå det sikkert. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy