Jump to content
Sykepleiediskusjon

Spørsmålstråden


banshee

Recommended Posts

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei. Hvorfor gir fremmedlegemer som blærekateter og veneflon økt risiko for infeksjon? Leser til eksamen, så greit å få det på det rette. Greier ikke helt å se svaret i bøkene, selv om det sikkert er enkelt..

Link to comment
Share on other sites

Som Kamilla sier står det i felleskatalogen. I nettutgaven ser du det øverst til høyre om det er A, B eller C preparat, og står det F er det reseptfritt. Men enkelte medikamenter som feks Paracet selges på resept når det er store pakninger. Så der står det CF

Søk opp feks Paralgin Forte, så ser du det står en blå B øverst til høyre. Ta musepekeren over så ser du at du er kommet rett sted.

Lenge siden jeg har brukt papirutgaven, men i hvert fall før sto A, B eller C til venstre for medikamentnavnet. Var det reseptfritt sto det ingen bokstav.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

Når man skal ta en CRP av en pasient i hjemmet, er det bare å ta med reagensrøret og ta blodprøven hos pasienten, tilsette bloddråpen i glasset og ta med seg glasset tilbake til basen å analysere den? Er det noen spesielle forhåndsregler? Må den ligge temperert, tenker på om den ligger i bilen og blir kald? Og er det innen en spes tid den bør være før den skal analyseres?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Guest Usikker anonym

Jeg må innrømme at jeg er usikker på hvordan man skal stille inn flowmeteret på oksygenuttaket i veggen. Dersom pasienten skal ha 2L/min, skal da "kula" ligge under 2L streken eller over? Jeg har alltid trodd det var under, men så har jeg sett den ligge over hos noen pasienter som jeg vet skal ha f.eks 2L... Er det jeg som tar feil :blink:?

Hilsen usikker spl.student

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker nå glassampuller med morfin. Jeg trekker opp dosen jeg skal bruke i en sprøyte og trekker så resterende mengde opp i en ny, som merkes med tidspunkt og evt. pasientnavn, setter på rød topp. Så kan denne brukes innen et døgn fra åpning til samme pasient. Det er værtfall sånn vi gjør det :)

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker nå glassampuller med morfin. Jeg trekker opp dosen jeg skal bruke i en sprøyte og trekker så resterende mengde opp i en ny, som merkes med tidspunkt og evt. pasientnavn, setter på rød topp. Så kan denne brukes innen et døgn fra åpning til samme pasient. Det er værtfall sånn vi gjør det :)

Vi har Morfin i plastbeholdere.. det var lurt å trekke opp resterende i ny sprøyte med kork! Vet mange hos oss bare setter en tapebit over åpningen og legger den fra seg slik.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jappa

Jeg må innrømme at jeg er usikker på hvordan man skal stille inn flowmeteret på oksygenuttaket i veggen. Dersom pasienten skal ha 2L/min, skal da "kula" ligge under 2L streken eller over? Jeg har alltid trodd det var under, men så har jeg sett den ligge over hos noen pasienter som jeg vet skal ha f.eks 2L... Er det jeg som tar feil :blink:?

Hilsen usikker spl.student

 

 

Dette er forskjellig ut i fra hvilket flowmeter du bruker. Det pleier å stå på flowmeteret hvordan man skal lese av o2-flow, enten kula midt på streken eller under streken. Om du googler bilder med "flowmeter oksygen", så får du opp flere eksempler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hvorfor skal strobelys og ventolin beskyttes mot lys? Noen som har en god forklaring? Kilde?

De fleste legemidler absorberer lys og kan brytes ned av UVB- og UVA-stråling. Fargede forbindelser kan også reagere med synlig lys. Legemiddelformuleringen, dvs. hjelpestoffer, formuleringsprinsipp og primæremballasje, har stor betydning for lysstabilitet. Ulike formuleringer kan bl.a. føre til forskjellig stabilitet av generika (Kristensen 2004). Parenterale legemidler har fysikalsk-kjemiske egenskaper som gjør at preparatgruppen generelt er mest utsatt for lysindusert nedbrytning. Dette skyldes bl.a. at preparatene ofte er klare oppløsninger som slipper inn mye lys, at kjemiske og fotokjemiske reaksjoner forløper lett i flytende medier med oppløste forbindelser, og at anvendelse av transparent primæremballasje ikke lysbeskytter innholdet.

 

Kilde: farmatid.no

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skal man ikke spise rett etter man har satt hurtigvirkende insulin? Før eller etter?

Man kan spise rett etter man han satt hurtigvirkende insulin. Jeg har lært at det tar rundt 15min før hurtigvirkende insulin virker. Man bør da spise ganske snart etter inj for å unngå hypoglykemi. Hvor raskt blodsukkeret stiger etter matinntak kommer ann på matvarens "glykemiske indeks".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy