Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hjelp - de jukser


Guest Gudrun Gjest

Har du noen gang jukset til eksamen, hjemmeeksamen , eller annet arbeide ved skolen?  

28 members have voted

  1. 1. Har du noen gang jukset?

    • Eksamen
      0
    • Hjemmeeksamen
      0
    • Annet skolearbeid
      3
    • Har aldri jukset
      26


Recommended Posts

Guest Gudrun Gjest

Jeg har et aldri så lite dilemma, både moralsk og praktisk. Jeg studerer til sykepleier ved en høgskole i Nord-Norge. I min klasse har det flere ganger blitt jukset, og da mener jeg virkelig jukset, både ved hjemmeeksamener, og i gruppeoppgaver på skolen. Dette har skjedd f.eks. ved at en hel basisgruppe en gang leverte inn en oppgave som var skrevet av en person som ikke engang er student ved skolen. Logger etc ble forfalsket. Det har skjedd tilsvarende ting flere ganger.

 

 

Skal man prinsipielt godta at noen jukser seg til en utdannelse? Hva med rettferdigheten i forhold til de som gjør alt arbeidet selv? Og viktigst av alt, hva med de fremtidige pasientene som blir behandlet av sykepleiere som har jukset seg til jobben som sykepleier? Ville dere bli behandlet av en slik sykepleier?

 

Problemet mitt er ganske enkelt. Hva gjør jeg med det? Skal jeg gjøre noe overhodet? Hva med mine moralske plikter, og hva med ansvaret ovenfor pasientene som tror de blir behandlet av sykepleiere som har en fullverdig utdannelse?

 

__________________

Edit:

Admin har laget en poll i denne posten.

- Cathrine

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Nei, slikt skal man ikke godta! ;)

 

Synes i grunn du besvarer spørsmålet ditt veldig godt selv jeg! :)

 

Jeg hadde ikke hatt noen kvaler med å utlevere denne type studenter. Hadde heller ikke gjort meg noe om de hadde blitt sinte på meg for at jeg hadde gjort det.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, er man villig til å jukse på eksamener for å få en faggodkjenning basert på andres oppgaver så kommer jo spørsmålet om hva de kan være villige til å jukse på i fremtiden også.......................? (grøss, skummelt !)

Er det slike sykepleiere vi ønsker skal representere yrket vårt ?

 

Dersom du faktisk har bevis for at de har jukset, så synes jeg du skulle bringe saken til lærerne ved studiet.

Eksamens juks er vel juridisk straffbart også, om jeg ikke tar helt feil. Blir det kjent i ettertid at de har fått en sykepleiergodkjenning basert på juks så vil de være ille ute.

 

Etter min mening så har du ikke noe moralsk ansvar for å beskytte dem når de jukser, men et moralsk ansvar for å beskytte vår yrkesetikk og profesjon. Og beskytte fremtidige pasienter !!

 

Snakk med en lærer og la ledelsen ved skolen ta seg av de videre undersøkelsene. Men du bør ha noe "bevis" for påstandene dine når du legger det frem.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gudrun Gjest

Og her er vel det egentlige dilemmaet, for at det bør avsløres er det vel ikke så mye uenighet om. hvis jeg melder fra om dette, og det blir tatt alvorlig og undersøkt, så er det ikke noen tvil om at det kan bevises. Men dersom det ikke blir tatt alvorlig, eller ikke undersøkt ordentlig så blir det ingenting av det. Det virkelige dilemmaet for meg er at dersom jeg melder fra og det blir avslørt så blir det klapp på skulderen og -flink jente som turte å stå frem. men dersom det ikke blir det så er jeg plutselig en usosial, sjalu, tyster +++, som ingen vil ha noe med å gjøre. og det vil henge ved ganske lenge. Ikke særlig morsomt om man kanskje skal arbeide sammen med mange medstudenter i årevis i en liten by. Kanskje også noen av de som jeg tipset om. vanskelig!

Link to comment
Share on other sites

Og her er vel det egentlige dilemmaet, for at det bør avsløres er det vel ikke så mye uenighet om. hvis jeg melder fra om dette, og det blir tatt alvorlig og undersøkt, så er det ikke noen tvil om at det kan bevises. Men dersom det ikke blir tatt alvorlig, eller ikke undersøkt ordentlig så blir det ingenting av det. Det virkelige dilemmaet for meg er at dersom jeg melder fra og det blir avslørt så blir det klapp på skulderen og -flink jente som turte å stå frem. men dersom det ikke blir det så er jeg plutselig en usosial, sjalu, tyster +++, som ingen vil ha noe med å gjøre. og det vil henge ved ganske lenge. Ikke særlig morsomt om man kanskje skal arbeide sammen med mange medstudenter i årevis i en liten by. Kanskje også noen av de som jeg tipset om. vanskelig!

 

Jeg synes man har plikt til å si ifra om noen jukser. Du sier du er redd for å bli beskyldt for å være en tyster. Det er vel nettopp derfor mange kvier seg for å si ifra om slikt. Men når du sier ifra om dette så vil vel ikke lærerene si hva du har sagt om de velger å ikke gjøre noe med saken. Men jeg kan vanskelig tro at de ikke gjør noe.

Jeg synes det er veldig bra at du sier ifra. Vi har en plikt til det. Husk vi jobber tross alt med andre meneskers liv og helse og da kan man ikke velge å overse slikt. Det gjelder også når man engang begynner å jobbe. Ser man da ting som ikke er helt bra, har man plikt til å reagere selvom det er aldri så ubehagelig.

Jeg ønsker deg lykke til og håper du holder oss oppdatert om hva som ble utfallet.

Det er et veldig viktig tema du tok opp her og jeg vil også som Beth gjerne høre flere synspunkter på saken.

Link to comment
Share on other sites

Vel, en ting er i alle fall sikkert. Penger er viktigere enn moral og sikkerhet. I alle fall har mer en 3 ganger så mange lest tråden om "lønn som student" enn denne, selv om de ble startet med bare 4 dagers mellomrom...

 

Hva er viktigst skal tro, penger eller moral og sikkerhet?

 

Jeg bare spør....

Link to comment
Share on other sites

Si i fra!

 

Har selv banket meg i hodet for ikke å ha meldt i fra når jeg har sett juks. Flere jeg kjenner snakket åpentlyst og skrytet om hvordan de har jukset under medikamentprøven. Flere av de samme personene har også brukt tidligere oppgaver fra personer dem kjenner, som gikk ut fra skolen for noen år siden. Og med disse oppgavene har de klart å sanke inn toppkarakterer hele gjengen.

 

Har vurdert å melde dem selv, men siden jeg har jobbet så tett med dem orket jeg ikke begynne å styre med det.

Hadde mer enn nok med å arbeide målrettet for å nå mine egne toppkarakterer.

 

Jeg håper bare for guds skyld jeg aldri, aldri, aldri blir pasienten til de personene...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også opplev dette. Både i gruppearbeide, hjemmeeksamener, oppgaveskriving og ved eksamener på skolen har det blitt jukset, ofte ganske åpenlyst. Jeg har ogfså opplevd mange ganger at de som jukser snakker åpent om det etterpå. Jeg nekter å tro at lærerne ikke vet om det mange ganger, men at de velger å ikke gjøre noe med det.

 

Jeg har en venninne som har arbeidet som sykepleier i mange år, og hun sier også at hun vet om flere som jobber som sykepleiere i dag som har jukset seg til utdannelsen.

 

Det er kanskje på tide at noen tar tak i dette. Det er tross alt et svært alvorlig problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Teachernurse

som lærer på en sykepleieutdanning kjenner jeg godt til de problemene som det her skrives om, og jeg har selv håndtert flere slike saker. Dersom trådstarter kan gi litt mer faktainformasjon, gjerne om hvilke bevis hun mener å ha, så kan jeg kanskje bidra med råd om hvordan best å håndtere dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Gudrun Gjest

Da er "trådstarter" tilbake fra høstferie. Det som i utgangspunktet skjedde var at vi fikk en etikkoppgave i basisgruppene. I min gruppe jobbe vi som vanlig, men den andre gruppen kom liksom ingen vei i følge en god venninne som var der. det var få som hadde noen erfaring fra oppgaveskriving av denne typen. da det veldig begynte å nærme seg innlevering uten at vi var kommet særlig langt ble de enige om at man skulle prøve å skrive hjemme, og så slå sammen "hjemmearbeidet" til en felles besvarelse.

 

Allerede dagen etter!! kom en av studentene på skolen med forslag til besvarelse. Jeg har lest den flere ganger, og den er så og si perfekt! Problemet var at jeg kjente til den som angivelig hadde skrevet oppgaven, og visste at hun har dysleksi og ikke kan skrive så mye som et avsnitt uten store problemer. Jeg nevnte dette for min veninne i den gruppen, og hun hadde også stusset på dette, men besvarelsen var så bra at de bare bestemte seg får å levere den inn uten noen endringer, glade for å ha en så god besvarelse. De endret på loggen + + + for å dekke over dette.

 

Det ble endel snakk om dette blandt de andre jentene. Vi fikk senere også høre fra andre, også lærere at besvarelsen var svært god! men vi fikk også høre, fra mange på gruppen, at det var en annen person som hadde skrevet besvarelsen. Hver eneste bokstav. Vi vet hvem som har skrevet den, og vedkommede er ikke elev ved skolen.

 

Vår gruppe strevet fælt. Lange dager, ettermiddager og kvelder, og den andre gruppen leverte en ferdig skrevet oppgave. URETTFERDIG! :):( !!

 

Jeg, og mange med meg, vet at flere andre oppgaver som er levert inn, også hjemmeoppgaver, er skrevet av samme personen. Og det er alltid studenter i samme lille kretsen som har levert inn disse besvarelsene. I tillegg til at de ikke har skrevet selv er selvsagt også loggene forfalsket.

 

Så de bevisene vi har er at mange på gruppen inrømmer å ha jukset, vi vet at den som påstår å ha skrevet oppgaven(e) ikke kan skrive slik, og vi vet navnet på den som faktisk har skrevet det. :(

Link to comment
Share on other sites

jeg synes vi skal lage en " Wall of fake".

 

Heng de livsfarlige jukserne ut med navn og bilde! Vi kan ikke overlate pasienter til slike!!!!!

 

 

Vel, det er noe som heter at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist !

Gapestokk-mentalitet er ikke av det gode.

Link to comment
Share on other sites

Guest teachernurse

Hvis vi går ut fra at det er slik du sier så er problemet langt alvorligere enn en juksende student. Det du beskriver er planlagt juks som involverer en rekke studenter. Slikt er ikke bare med på å undergrave tilliten til sykepleiere, både faglig og moralsk, men det setter også et helt kull i direkte vanry.

 

Med så mange som angivelig kjenner til dette, samtidig som det ikke er avklart av skolen, betyr det at det er stor fare for at ryktene omkring dette vil forfølge hele kullet i mange mange år. Dette er selvsagt svært alvorlig for de studentene i kullet som ikke deltok i dette, og som er ærlige studenter som antakelig rammes av rykter og sladder i samme grad som de som deltok i jukset.

 

Jeg mener det er åpenbart at dette må dere ta tak i. Ikke bare for å straffe de som deltok i dette jukset, men også for å beskytte de som gjorde oppgavene slik de skulle. Jeg anbefaler at du tar dette opp med skolens ledelse, gjerne skriftlig da det gjør det langt vanskeligere å feie under en stol, og gjerne til flere i ledelsen/lærere samtidig.

 

Hvis du vet hvem som faktisk har skrevet oppgavene kan du jo også ta kontakt med han eller henne. Dersom vedkommede bekrefter dette har du jo langt på vei bevist dine påstander. Hvis ikke vil nok noen "sprekke" dersom en skikkelig undersøkelse blir iverksatt. Få gjerne med deg noen andre som er på din side. Det er som oftest enklere om man er flere.

 

Uansett, stå på og ikke gi deg. Det kan du komme til å angre på senere!!

Link to comment
Share on other sites

Nå er det mulig jeg overfornenkler her, men er det ikke bare å ta direkte kontakt med de som jukset, f.eks den som ordnet den oppgave, og så be de kontakte lærene selv og innrømme sin "feil".

 

Hvis de vet at det er mange som kjenner til dette må jo det være bedre å innrømme det selv enn å få det midt i ansiktet?? Eller er jeg litt naiv her som tror at det kan gå an?

Link to comment
Share on other sites

Det kan vel godt hende at å konfrontere jukserne direkte kan få de til å tenke seg litt om, men å tro at de kommer til å springe til en lærer for å innrømme sine synder tror jeg er litt naivt. Har de ikke gjort det før så gjør de det ikke nå heller. Hvis dere vet hvem som faktisk har skrevet oppgavene så tror jeg det vil være mer effektivt å ta det den veien. Hvis han eller hun bekrefter å ha skrevet oppgavene har dere jo alle beviser dere trenger. Ikke bare prat nå, men gjør noe. Jeg vet selv at det første skrittet er det vanskeligste, men når snøballen først begynner å rulle...

Link to comment
Share on other sites

Guest Benjamin

Her er det to ting i samme sak. En ting er å "ta" de som jukser, men sånn som det er beskrevet her er det nesten enda viktigere å beskytte de som IKKE jukset. Når det er snakk om så mange som her så er jeg enig i at et helt kull fort kan bli hengt ut for evig og alltid. Det kan også være en vinkling på å hele problemet: Krev at skolen undersøker påstandene grundig av hensyn til de som ikke jukset, men uten å oppgi navnene til de som gjorde det. Det kan ikke være særlig vanskelig for skolen å finne ut av hvis de vil. Og det bør de ville før hele skolen får dårlig rykte på seg.

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_Ida_*

hmmmm, jeg fikk nettopp en SMS angående denne tråden. Tror nesten jeg vet hvor, hvem, hva og når. Tror faktisk jeg går på den skolen selv. I så fall er det VELDIG bra at noen tar det opp. PÅ TIDE!! Må nok sende noen mailer og SMSer.

Link to comment
Share on other sites

Å be jukserne ordne opp i dette selv synes jeg er en god ide. Det blir litt som når barn må gå tilbake å be andre om unnskyldning. Veldig ubehagelig, men effektivt! Støtter det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg går på Høgskolen i Oslo, og i min klasse var det noe liknende i fjor da flere slo seg sammen og jukset. Vi andre konfronterte de med det, og det endte med at de frivillig ba om å få ta eksamen på nytt, uten å innrømme at de hadde jukset. Da måtte de i alle fall gjøre jobben selv. Det fungerte i alle fall fint, og de kom ut av det med æren nogenlunde i behold.

Link to comment
Share on other sites

Guest Student_1

Jepp, dette er nok vår skole - og det er nok oss. Fint at noen tar tak i det. Skulle gjerne fått noe mer info fra HiO om hvordan de gjorde det der. ( Posten ovenfor). Det burde egentlig være en ordning for å tipse om juks. I alle fall hvis man har noe konkret å komme med.

 

Takk for tips på SMS, sender det videre.

Link to comment
Share on other sites

Det vi gjorde på HiO var ganske enkelt. Vi var tre stykker som kjente til at 6 andre hadde jukset på en hjemme-eksamen. Dette hadde de gjort ved at de hadde fått en annen 3-års student til å besvare oppgaven for de. Vi sendte ganske enkelt en mail til de som hadde jukset, skrev at vi kjente til det og hvem som hadde jukset. Vi ba dem om å gjøre det eneste rette, nemlig å ta eksamenen på nytt. Hvis de ikke gjorde det ville vi varsle skolen/lærere og gi de alle opplysningene vi hadde. De valgte å ta eksamenen på nytt. Dermed "skjedde rettferdigheten fyllest", og alle kom ut av det med æren i behold. Men de er selvsagt juksere likevel..... ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest teachernurse

Jeg synes dette høres ut som et forslag som kan fungere bra i mange tilfeller. Faren for oppdagelse og straff fra "overordnede" - ( les lærere ), er ikke alltid det mest effektive for å forhindre at juks eller andre ulovligheter eller upassende opptreden forekommer. Hvis det er mulig å få til en økt selvjustis blant studentene tror jeg nok det vil være adskillig mer effektivt. Vel verdt å prøve!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy